ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کن باس
خودرو

کشف حفره‌ امنیتی در سیستم سیم‌کشی کن باس خودروهای مدرن توسط سارقان

کن باس نوعی مدار داخلی خودرو است که تقریباً در تمامی خودروهای جدید استفاده شده است و حالا سارقان به این سیستم رخنه کرده‌اند.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

سیستم برق کن باس نوعی مدار داخلی خودرو است. این سیستم به میکروکنترلرها و دستگاه‌های الکتریکی درون خودرو اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به دخالت کامپیوتر خودرو، ارتباط میان خود را برقرار کنند. همانند بسیاری از فناوری‌های مدرن، سیستم برق کن باس مزایای خود را دارد، اما در سوی دیگر ممکن است راه را برای شرارت برخی افراد باز کند. اکنون مشخص شده است که سارقان در برخی نقاط جهان می‌توانند با سوراخ‌کردن بدنه خودرو به سیستم برق کن باس دسترسی پیدا کنند.

این موضوع اخیراً با پستی از دکتر کن آلمانی در شبکه اجتماعی لینکدین مطرح شد. این دکتر آلمانی عکسی از قطعه‌ای فلز دندانه‌دار به اشتراک گذاشت که مضمون آن تلاش سارق برای دسترسی به شبکه کنترل‌کننده وسیله نقلیه یا همان کن باس بوده است. سیستم کن باس یک شبکه دو‌سیمه ساده است که به سیستم‌های مختلف رایانه‌ای درون یک خودرو متصل می‌شود. اگر یک هکر بتواند به این سیستم دسترسی مستقیم پیدا کند، درعمل توانسته است تمامی میکروکنترلرها را تحت هدایت خود درآورد. درنتیجه آلارم‌ها، قفل درها و حتی سیستم جرقه‌زنی خودرو تحت کنترل او قرار می‌گیرند.

چرا نفوذ به سیستم کن باس برای سارقان مطلوب است؟

اکنون برای بسیاری از افراد این پرسش پیش می‌آید که چرا سارق به شکستن شیشه خودرو و واردشدن به اتومبیل اکتفا نمی‌کند؟ این روش قدیمی سرقت خودرو برای سال‌ها مرسوم بوده است و به‌نظر نمی‌رسد نقطه‌ضعفی داشته باشد. خب در پاسخ گفت که شکستن شیشه خودرو و واردشدن ناگهانی به آن موجب به صدا درآمدن آژیر دزدگیر می‌شود (البته اگر مانند خودروهای اخیر ایران‌خودرو یک آپشن حذف‌شده نباشد!). همچنین اگر خودرو به سیستم ضدسرقت موتور یا ایموبلایزر مجهز باشد، سارق بدون دخالت در تجهیزات الکترونیکی خودرو به هیچ‌جا نخواهد رسید.

این کار سارقان را مجاب کرده است تا سوراخ‌کردن بدنه خودرو و دسترسی به سیستم کن باس را به‌عنوان راهکار جدید خود انتخاب کنند. سوراخ‌کردن بدنه خودرو نیز کار آرامی نیست و قطعاً سروصدا ایجاد می‌کند. بااین‌حال به‌لطف پوسته و کامپوزیت‌های آلومینیومی بدنه خودروهای امروزی، این کار سروصدای کمتری نسبت به گذشته دارد. هنگامی که سیستم کن باس از کار بیفتد، ارتباط مبدل کاتالیزوری خودرو قطع می‌شود و سارقان می‌توانند نخستین قطعه گران‌قیمت خودرو را به‌راحتی بردارند.

به گفته Ken Tindell، مدیر فنی آزمایشگاه Canis Automotive، تغییرات کوچک در کدهای سیستم کن باس می‌تواند این ایراد را برطرف کند. اکثر خودروهای جدیدی که این روزها وارد بازار می‌شوند، این به‌روزرسانی را دریافت کرده‌اند. بااین‌حال خودروهایی که طی 10 سال گذشته تولید شده‌اند، در برابر این نقص آسیب‌پذیر خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی