ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش عملکرد ایرانسل در سال 1400 منتشر شد: ثبت درآمد عملیاتی 22 هزار میلیارد تومانی در یک سال

اولین اپراتور دیجیتال کشور در سال 1400 به درآمد عملیاتی 22هزار میلیارد تومانی دست یافته که نسبت به 1399 رشد 30‌ درصدی داشته است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

ایرانسل دومین گزارش سالانه خود را منتشر و اعلام کرد در سال 1400 به درآمد عملیاتی 22 هزار میلیارد تومانی رسیده است. 5.6 هزار میلیارد تومان از این رقم سهم دولت است. میانگین دیتای مصرفی مشترکین این اپراتور در بازه زمانی یادشده، ماهانه به‌طور میانگین 14 گیگابایت بوده است. همچنین بنابر اعلام ایرانسل، این شرکت با همکاری صاایران حدود 5 هزار تلفن همراه داخلی طی سال گذشته تولید کرده است.

اولین اپراتور دیجیتال کشور به‌صورت داوطلبانه اطلاعات لازم برای ارزیابی کمی و کیفی عملکرد خود در زمینه «پایداری کسب‌وکار» را با تمرکز بر دوره زمانی اول فروردین تا انتهای اسفند سال 1400 منتشر کرد. این گزارش محدوده عملیاتی شرکت ایرانسل را پوشش می‌دهد و ضمن تشریح رویکرد و عملکرد ایرانسل، به مهم‌ترین موضوعات کسب‌وکار این اپراتور می‌پردازد.

این شرکت در گزارش خود «رهبری زیست‌بوم دیجیتال برای مشتریان و کسب‌وکارها» را به‌عنوان چشم‌انداز فعالیتش تعریف کرده است.

ایرانسل درآمد عملیاتی خود در سال 1400 را حدود 22 هزار میلیارد تومان گزارش کرده که نسبت به مدت مشابه قبل، 30 درصد افزایش یافته است. سهم دولت از این درآمد حدود 5 هزار و 600 میلیارد تومان بوده و هزینه فرکانس، سهم CRA و… نیز حدود 181 میلیارد تومان گزارش شده است.

مصرف ماهانه 14 گیگابایت توسط هر مشترک ایرانسل

تعداد کل خطوط فعال ایرانسل تا سال 1400 بیش از 60 میلیون خط بوده که 54 میلیون آن‌ها را مشترکین اعتباری و 5 میلیون و 500 هزار نیز مشترک دائمی تشکیل می‌دهد.

مشترکین ایرانسل

در سال 1400 تعداد مشترکان فعال دیتای ایرانسل به بیش از 32 میلیون و 525 هزار مشترک رسید و میانگین حجم دیتای مصرفی هر مشترک در ماه، 14.03 گیگابایت گزارش شده است. این حجم از دیتای مصرفی، مجموع ترافیک داخلی و بین‌الملل با احتساب بسته‌های تشویقی و هدایا است که لزوماً منجر به درآمد مستقیم برای اپراتور نشده.

حداقل دیتای مصرفی مشترکین ایرانسل در یک روز 11 هزار و 596 تبی‌بایت (TiB) و حداکثر نیز 17 هزار و 92 تبی‌بایت (TiB) بوده است.

بنابر اعلام این اپراتور، نرخ مؤثر دیتا در سال 1400 نسبت به 1399، معادل 3.29 درصد کاهش یافته که منجر به کاهش هزینه ارتباطات و دسترسی مقرون‌به‌صرفه‌تر به دیتا می‌شود. منظور از این نرخ، زمانی است که قیمت دیتا افزایش نمی‌یابد، اما بهینه‌سازی مصرف دیتا موجب می‌شود که رقم نهایی که مصرف‌کننده می‌پردازد، کمتر از قیمت دیتا پیش از بهینه‌سازی باشد.

«کمیسیون پهنای باند برای توسعه پایدار» سازمان ملل تأکید کرده است که هزینه یک گیگابایت خدمات پهن‌باند تلفن همراه در کشورهای درحال توسعه نباید بیشتر از 2 درصد سرانه درآمد ناخالص ملی به‌صورت ماهانه باشد. نسبت قیمت نرخ مؤثر یک گیگابایت داده پهن‌باند ایرانسل به سرانه درآمد ناخالص ملی، به‌صورت ماهانه در سال 1400 معادل 0.04 درصد بوده است.

در بخش دیگری از گزارش ایرانسل به تعداد مشترکین این اپراتور پرداخته شده؛ اگرچه آمارهای به‌روز این حوزه توسط رگولاتوری منتشر می‌شود، اما بد نیست بخش از آن را مرور کنیم.

این اپراتور در سال 1400 توانست بیش از یک میلیون و 421 هزار نفر دیگر را به جمعیت تحت پوشش شبکه خود اضافه کند تا کل پوشش جمعیتی این شرکت در پایان سال گذشته به حدود 73 میلیون و 700 هزار نفر برسد. 80 درصد این افراد تحت پوشش در شهرها و مابقی در روستاها ساکن هستند. تعداد سایت‌های BTS ایرانسل نیز در این بازه زمانی به بیش از 16 هزار سایت رسیده است.

گزارش عملکرد ایرانسل

اولین اپراتور دیجیتال کشور در سال 1400 موفق شده است تا درصد میزان مکالمات قطع‌شده (CDR) را نسبت به سال 1399 حدود یک دهم درصد کاهش دهد و به 0.31 درصد برساند.

تعداد مشترکان ارتباطات پهن‌باند سیار این اپراتور در سال 1400 نیز رشدی تقریباً 10‌ درصدی داشته و به بیش از 40 میلیون مشترک رسیده است.

تولید 500 هزار موبایل بومی با همکاری صاایران

در سال‌های اخیر با توجه به نرخ ارز از یک سو و پافشاری حاکمیت بر تولید داخل از سوی دیگر، موجب شده است تا ایرانسل نیز برای حمایت از کسب‌وکارهای بومی، با شرکت‌های داخلی در زمینه تولید مودم، تلفن همراه و سیم‌کارت همکاری کند.

این اپراتور طی همکاری با شرکت صنایع مخابرات صاایران، طی بازه زمانی یاد‌شده حدود 5 هزار تلفن همراه داخلی تولید کرده است. همچنین بیش از 9 میلیون سیم‌کارت با سیستم‌عامل بومی با همکاری شرکت صنایع قطعات الکترونیک شیراز تولید شده است.

«شرکت اتصال صنعت میانه» و «شرکت خدمات مخابراتی ارگ جدید» دو شرکت همکار ایرانسل در زمینه تولید مودم هستند که در سال 1400 حدود 400 هزار سفارش از این مودم‌ها توسط ایرانسل ثبت شده است.

توسعه اقتصاد دیجیتال

ایرانسل برای ایفای نقش خود در راستای فراگیری دیجیتال، سعی در تسهیل اکوسیستم دیجیتال از طریق ارائه راهکارها و سرویس‌هایی مانند یلوادوایز، یلوهاب و کیف پول دیجیتال داشته است.

سوپراپلیکیشن «ایرانسل من» در سال 1400 بیش از 20 میلیون کاربر فعال ماهانه داشته که 30 سرویس مختلف را به آن‌ها ارائه کرده است.

در این بازه زمانی، کیف پول دیجیتال ایرانسل بیش از 178هزار کاربر داشته که این سرویس بر خرید محصولاتی مانند بسته‌های دیتا، آهنگ پیشواز و… متمرکز بوده است.

«رسانه غنی» ایرانسل در سال 1400 نیز بیش از 16 میلیون کاربر داشته که شامل سرویس‌های ویدئویی ایرانسل (لنز، چارخونه پلاس) و سرویس‌های ویدئویی شرکای تجاری این سازمان (گپ فیلم، آنتن) و سرویس‌های صوتی، موسیقی، بازی و… می‌شود.

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی، زیربنای توسعه اقتصاد دیجیتال بوده و از‌همین‌رو ایرانسل در سال 1400 در این حوزه مبلغ 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

توسعه زیرساخت اقتصاد دیجیتال

پروژه فیبر نوری این شرکت در سال 1400 به نسبت 1399، بیش از 156 درصد و سایت فیبر بیش از 170 درصد رشد داشته است. تعداد سایت اینترنت اشیای این اپراتور نیز در بازه زمانی یاد‌شده به 20 سایت رسیده است.

فعالیت‌های زیست‌محیطی

ایرانسل در بخش دیگری از گزارش خود به اقدامات زیست‌محیطی‌اش در طول سال گذشته اشاره کرده است. از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای، میزان کربن منتشر‌شده از سوی این شرکت در‌مجموع برابر با 433 هزار تن بوده. این میزان کربن مربوط به محدوده‌های یک و دو هستند. محدوده یک شامل انتشار مستقیم حاصل از مصرف انرژی در ساختمان‌ها، وسایل نقلیه و تأسیسات حرارتی و برودتی و محدوده 2 شامل انتشار غیرمستقیم در‌نتیجه مصرف انرژی برق در ساختمان‌ها، مراکز داده و سایت‌های ارتباطی است.

گزارش سالانه ایرانسل

مصرف انرژی ایرانسل نیز با 5 درصد رشد به نسبت سال 1399 به 2 میلیون و 461 هزار گیگاژول رسید.

این شرکت برای کاهش مصرف انرژی، اقداماتی را انجام داده است. تأمین انرژی 6 سایت فعال با انرژی خورشیدی، سیستم‌های هوشمند مصرف انرژی مبتنی بر میزان ترافیک، به‌اشتراک‌گذاری ظرفیت شبکه با دیگر اپراتورها و کاهش تعداد خنک‌کننده‌ها به‌واسطه تغییر تکنولوژی از 2G به 5G ازجمله این اقدامات است.

پاسخ‌گویی به بیش از 10 میلیون تماس

ایرانسل، پاسخ‌گویی و عملکرد مسئولانه در قبال ذی‌نفعان را یک اولویت برای خود دانسته است؛ از‌همین‌رو بیش از 900 کارشناس در شهرهای مختلف به‌صورت 24‌ساعته پاسخگوی نیازها و شکایات مشتریان هستند. آن‌ها طی سال 1400 به بیش 10 میلیون تماس و 5 میلیون گفت‌وگوی آنلاین پاسخ داده‌اند.

گزارش سالانه ایرانسل

مدت زمان پاسخ‌گویی نسبت به مدت مشابه سال 1399 حدود 32 درصد کاهش یافته و این مجموعه موفق به کسب رضایتمندی 96‌ درصدی مشترکین از ارائه خدمات شده است.

در سال گذشته 426 شکایت مربوط به تشعشعات و بیش از 14 هزار شکایت در سامانه 195 درباره ایرانسل ثبت شده است. این شرکت نیز به بخش اعظمی از آن‌ها رسیدگی کرده و 59 مورد از شکایت مربوط به تشعشعات و 79 مورد از شکایات در سامانه 195 درحال رسیدگی هستند.

طبق اعلام ایرانسل، در سال 1400 حدود 2300 نفر در 9 دفتر ایرانسل مشغول به فعالیت بوده‌اند. متوسط سن کارکنان این شرکت 36 سال بوده است و 86 درصد آن‌ها مدرک لیسانس و بالاتر داشته‌اند. 43 درصد از افراد استخدامی در سال 1400 این شرکت نیز زن بوده‌اند. همچنین 24 درصد زنان در مشاغل مدیریتی و بالاتر مشغول به کار هستند.

با وجود مدیریت کار در دوران کرونا، 971 نفر از کارکنان ایرانسل به کرونا مبتلا شدند و متأسفانه 4 نفر از آن‌ها بر اثر ابتلا به این بیماری درگذشتند.

پورتفولیوی سرمایه‌گذاری

شرکت «ویستا ارتباطات پیشرو» با هدف استفاده بهینه از منابع مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری‌های ایرانسل تأسیس شده است. این شرکت با تمرکز بر تکمیل زنجیره خدمات و محصولات خود از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با مدل کسب‌وکار نوآورانه و پیشرو بر بستر ICT، در تلاش است تا تحقق اهداف دیجیتال ایرانسل را تسریع کند.

«اسنپ» و «روبیکا» شناخته‌شده‌ترین مجموعه‌هایی هستند که ایرانسل روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

ایرانسل در گزارش خود هیچ آماری درباره شرکت‌های تحت سرمایه‌گذاری خود ارائه نکرده است.

گزارش عملکرد ایرانسل در سال 1400 را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • abbasalim
    abbasalim | ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

    اخر نفهمیدیم ۵۰۰ هزار گوشی یا ۵ هزار گوشی

مطالب پیشنهادی