ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

«تعاونی‌پلتفرم پاراکس» برای حمایت از فریلنسرها آغاز به کار کرد

به گفته مدیران عامل این پلتفرم، آنها قصد دارند تا به رشد فریلنسرها کمک کنند و آنها را در پروژه‌ها سهیم کنند.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۶

اولین تعاونی پلتفرم فریلنسرهای فناوری اطلاعات با نام «پاراکس» آغاز به کار کرد. به گفته مدیران عامل این پلتفرم، آنها قصد دارند تا به رشد فریلنسرها کمک کنند و آنها را در پروژه‌ها سهیم کنند تا از ارزش افزوده‌ای که از پروژه‌ها به وجود می‌آید، بی‌نصیب نمانند.

«احسان دادخواه» قائم مقام مرکزنوآوری و توسعه متنا و مدیرعامل پاراکس در نشست خبری افتتاحیه این تعاونی اعلام کرد پاراکس جایی است برای ارتباط میان فریلنسرها و پروژه‌ها و سرمایه‌گذاران. او تاکید کرد تا زمانی که مردم در اقتصاد دخالت نداشته باشند، اقتصاد درست نخواهد شد و از همین رو آنها با ایجاد یک تعاونی، می‌خواهند فریلنسرها را در پروژه‌ها مشارکت دهند.

دادخواه با اعلام اینکه مردم در سیستم اقتصادی ایران فقط مصرف‌کننده هستند و شرکت‌های تجاری بزرگ نیز همگی دولتی هستند تصریح کرد که فریلنسرها در حال حاضر شبیه به کارگرانی هستند که برای بنگاه‌های اقتصادی فعالیت دارند و آنها قصد دارند این رویه را در پاراکس عوض کنند.

دادخواه باور دارد اشتغالی که در کشور به تولید کارگر بینجامد را نباید قبول داشت و آن را نوعی اشتغال محرومیت‌زا معرفی کرد که باید از آن دوری کرد. او با ذکر مثالی این توضیح را داد که فریلنسرها باید از ارزش افزوده ایجاد شده در پروژه‌ها سهم بیشتری داشته باشند: «هزاران کشاور در صدها هکتار زمین سیب‌زمینی می‌کارند و آن را کیلویی ده هزار تومان به یک کارخانه چیپس‌سازی می‌دهند و در این کارخانه، سیب‌زمینی‌ها با تبدیل شدن به چیپس کیلویی دویست هزار تومان می‌شوند. در این فرایند هزاران آدم وجود دارند اما سهم کارگران، کشاورزها و واسطه‌ها و... بسیار ناچیز است. ما در پاراکس می‌خواهیم پلتفرم مردمی فریلنسرها را داشته باشیم تا به مقدار کدی که برنامه‌نویسان می‌زنند، در تمام ارزش افزوده سهیم باشند.»

«حسن طاهری» هم‌بنیانگذار و عضو هیات‌مدیره تعاونی‌‌پلتفرم پاراکس هم در مورد شکل‌‌گیری پاراکس اعلام کرد: «نگاه و رویکرد ما بر این است که هر فردی که در حوزه فناوری اطلاعات باشد می‌تواند در پلتفرم پاراکس ثبت نام کند. تا سال ۲۰۲۹ نیمی از مردم جهان فریلنسر خواهند بود »

به گفته طاهری دنیای فریلنسرها پس از کرونا متحول شده و اگرچه مهاجرت در این قشر زیاد شده اما آنها در پاراکس سعی دارند تا بستری فراهم کنند که فریلنسرها در آن بتوانند با دستیابی به شرایط بهتر، در ایران بمانند. طاهری همچنین در پاسخ به پیوست مبنی بر اینکه چرا باید فریلنس‌ها پاراکس را انتخاب کنند گفت: «تفاوت پاراکس این است که فریلنس‌ها را در سود و ارزش افزوده پروژه‌ها سهیم می‌کند و یک فریلنس در چندین نقش می‌تواند پروژه‌ها را دریافت کند.» بااین‌حال به‌نظر می‌رسد پاراکس راه درازی را برای پیدا کردن جذب فریلنسرها و کارجوها دارد چرا که درحال‌حاضر با حضور رقبا و همچنین کاهش ارزش ریال در برابر نرخ ارز، فریلنسرها به انجام پروژه‌های جهانی بیشتر علاقه دارند. دادخواه در پاسخ به این پرسش که چرا باید کارجویان و فریلنسرها به این پلتفرم مراجعه کنند گفت: «ما می‌خواهیم فضای درستی برای ایران بسازیم و تلاش می‌کنیم تا دست روی دست نگذاریم و بگذاریم که نخبگان مهاجرت کنند و در بسترهای جهانی فعالیت کنند و فقط نظاره‌گر باشیم. می‌خواهیم که بتوانیم بستری مناسب برای این قشر در ایران ایجاد کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی