ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: ایالات‌متحده دومین ماهواره خود، ونگارد-۱ را پرتاب کرد

ونگارد-۱ یک ماهواره آمریکایی و چهارمین ماهواره مصنوعی مدار زمین بوده است. این ماهواره پس از اسپوتنیک-۱، اسپوتنیک-۲ و اکسپلورر-۱ پرتاب شد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

۱۷ مارس و در روز سنت پاتریک سال ۱۹۵۸، نیروی دریایی ایالات‌متحده ونگارد-۱، اولین ماهواره با انرژی خورشیدی را به فضا پرتاب کرد.

ونگارد-۱

ونگارد-۱ یک ماهواره آمریکایی و چهارمین ماهواره مصنوعی مدار زمین بود. این ماهواره پس از اسپوتنیک-۱، اسپوتنیک-۲ و اکسپلورر-۱ پرتاب شد و پرتابگر آن موشک دلتا-۷ بود.

این ماهواره بسیار شبیه به نسخه مینیاتوری و کوچک اسپوتنیک بود و در مقایسه با ماهواره‌های قبل از آن بسیار کوچک محسوب می‌شد.

مدلی از ماهواره

وزن این ماهواره به ۱/۵ کیلوگرم می‌رسید و قابلیت حمل تنها با یک دست را داشت. نخست‌وزیر شوروی، «نیکیتا خروشچف»، آن را ماهواره گریپ‌فروت (نارَنگور) توصیف کرده‌ بود. ونگارد-۱ به‌دلیل شکل متقارنش برای تعیین چگالی بالای جو استفاده شد، اما هدف اصلی این مأموریت آزمایش موشک سه‌مرحله‌ای جدید بود.

سرنوشت ماهواره

فناوری خورشیدی به ماهواره اجازه داد تا سیگنال‌ها را به مدت هفت سال به زمین ارسال کند، درحالی‌که ماهواره‌های باتری‌دار حتی نمی‌توانستند یک ماه دوام بیاورند.

ارتباط با ونگارد-۱ در سال ۱۹۶۴ قطع شد، اما این ماهواره به‌همراه مرحله بالایی وسیله پرتابش، قدیمی‌ترین شیء ساخت بشر است که هنوز در مدار باقی‌ مانده.

پیش‌بینی می‌شد که ونگارد-۱ تا دو هزار سال در آسمان باقی بماند، اما فشار تشعشع خورشید و آشفتگی‌های پسا‌اتمسفری در طول دوره‌های فعالیت خورشیدی، بر حضیض آن تأثیر گذاشت و طول عمر آن را کاهش داد.

دانشمندان فکر می‌کنند که این ماهواره تا سال ۲۱۹۸ از مدار خارج می‌شود و در جو می‌سوزد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی