ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: دنباله‌دار هیل باپ در کنار زمین پرواز می‌کند

هیل باپ در سال ۱۹۹۷ خورشید را دور زد و چشم‌اندازی خیره‌کننده را در آسمان شب‌های سیاره‌ی زمین پدید آورد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰

۲۲ مارس ۱۹۹۷، یک دنباله‌دار فوق‌العاده درخشان به‌ نام هیل باپ نزدیک‌ترین فاصله خود را به زمین داشت. این دنباله‌دار آنقدر روشن بود که مردم بدون تلسکوپ یا دوربین دوچشمی می‌توانستند آن را برای ۱۸ ماه در آسمان ببینند. این مدت از هر دنباله‌دار دیگری در تاریخ طولانی‌تر است.

دنباله‌دار هیل باپ

شاید بتوان گفت این دنباله‌دار بیشتر از هر دنباله‌دار دیگری در قرن بیستم رصد شد و برای دهه‌ها، یکی از روشن‌ترین دنباله‌دارهای دیده‌شده بود. این دنباله‌دار به‌طور مستقل توسط دو ستاره‌شناس به نام‌های آلن هیل (در نیو مکزیکو) و توماس باپ (در آریزونا) در ۲۳ ژوئیه ۱۹۹۵ کشف شد و نام هیل باپ را از کاشفان آن گرفت.

هیل باپ در سال ۱۹۹۷ خورشید را دور زد و چشم‌اندازی خیره‌کننده را در آسمان شب‌های سیاره‌ زمین پدید آورد. این دنباله‌دار یک دم غباری سفیدرنگ و یک دم یونی آبی‌فام داشت. دنباله یونی و آبی‌رنگ آن که از یون‌های هسته‌ی این دنباله‌دار تشکیل‌ شده است، توسط باد خورشیدی به عقب رانده می‌شود و دنباله گردوغبار سفید رنگ نیز از ذرات بزرگ‌تر گردوغبار هسته تشکیل شده‌ است.

دنباله دار Hale-Bopp بر فراز گذرگاه Val Parola

این دنباله‌دار هنوز هم رکورد قابل‌مشاهده بودن با چشم غیرمسلح را برای مدت طولانی‌تری نسبت به هر دنباله‌دار دیگری در اختیار دارد و احتمالاً پربازدیدترین دنباله‌دار تاریخ بوده‌ است.

هیل باپ قبل از اینکه به گردش خود در مدار خورشید ادامه دهد، از فاصله امنی (حدود ۱۹۰ میلیون کیلومتری) از کنار زمین گذشت. با نزدیک‌ترشدن به خورشید، دو دم آبی و سفیدش بزرگ‌تر و درخشان‌تر شدند و زمانی که در اول آوریل به خورشید رسید، از هر ستاره‌ای در آسمان، به‌جز شباهنگ درخشان‌تر بود.

عبور دوباره

این دنباله‌دار مهمانی از ابر اورت، مکانی دوردست در منظومه شمسی بود و پیش‌بینی می‌شود که سال ۴۳۸۵ میلادی بازگردد و دیدار بعدی‌اش با خورشید را رقم بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی