ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بایگانی اینترنت
تکنولوژی

دادگاه فدرال: «بایگانی اینترنت» حق نشر برخی کتب را نقض کرده است

بایگانی اینترنت به دلیل اسکن کتب و در دسترس قرار دادن آنها به صورت انبوه برای کاربران در دوران همه‌گیری کرونا، محکوم شده است.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰

بایگانی اینترنت (Internet Archive) به‌تازگی در یک دعوای حقوقی مقابل گروهی متشکل از چهار ناشر مطرح در ایالات متحده، شکست خورده است. دادگاه تشخیص داده است که این مؤسسه با قرض‌دادن غیرقانونی کپی نسخه‌های دیجیتال کتاب‌ها به کاربران، قوانین کپی‌رایت را نقض کرده است.

ماجرای دادگاه بایگانی اینترنت با چهار انتشارات مطرح

بایگانی اینترنت، مؤسسه‌ای غیرانتفاعی با هدف نگهداری کتب و آثار دیجیتال در اینترنت است. این نهاد سعی دارد با تهیه نسخه دیجیتال از آثار گوناگون، جلوی ازدست‌رفتن و فراموشی آن‌ها را بگیرد. در هنگام شروع همه‌گیری کرونا، مؤسسه مذکور تصمیم گرفت تا کتابخانه ملی اضطراری را راه‌اندازی کند؛ کتابخانه‌ای که در آن امکان دسترسی رایگان به بیش از ۱.۴ میلیون عنوان کتاب الکترونیک به کاربران داده می‌شد. دلیل این امر، بسته‌شدن کتابخانه‌های عمومی در سراسر جهان جهت قرنطینه ذکر شده است و میان کتاب‌ها، آثار متعددی که تحت پوشش قانون کپی‌رایت قرار داشته‌اند نیز بوده است.

تا پیش از شروع همه‌گیری کرونا، کاربران برای دسترسی به کتاب‌های موجود در بایگانی اینترنت، باید در صف انتظار می‌ماندند. این سیستم که با نام قرض‌دهی دیجیتال کنترل‌شده شناخته می‌شود، جلوی دسترسی همزمان تعداد زیادی از افراد به یک اثر را می‌گیرد. بااین‌حال آغاز همه‌گیری موجب شد تا سیستم مذکور برداشته شود تا کاربران با محدودیت‌های بسیار کمتری جهت دسترسی به کتاب‌های مورد نظر خود مواجه باشند. مشخصاً این تصمیم به مذاق صاحبان آثار و ناشران خوش نیامد و تعداد زیادی از آنها سریعاً اقدام به شکایت کردند؛ امری که موجب شد کتابخانه ملی اضطراری در اواخر سال ۲۰۲۰ از دسترس خارج شود.

اکنون یک دادگاه فدرال در ایالات متحده اعلام کرده است که بایگانی اینترنت، حق قرض‌دادن نسخه‌های فیزیکی از کتاب‌های در دسترس خود را داشته است؛ اما اجازه نداشته اقدام به اسکن‌کردن آن‌ها و ارائه نسخه الکترونیک به شکل انبوه کند. این موسسه در پستی داخل وبلاگ خود گفته است که به تصمیم دادگاه اعتراض خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی