ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوش مصنوعی
تکنولوژی

گلدمن ساکس: هوش مصنوعی دوسوم مشاغل دنیا را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد

تحلیل‌گران شرکت گلدمن ساکس باور دارند که فناوری هوش مصنوعی در سال‌های آینده می‌تواند بخش زیادی از بازارهای کار را متحول کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰

شرکت گلدمن ساکس در گزارش جدیدی می‌گوید توسعه سریع هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که به‌شکلی قابل‌توجه بازار کار را در سراسر جهان متحول کند. تحلیلگران این شرکت معتقدند که حدود دوسوم مشاغل فعلی در آمریکا و اتحادیه اروپا تا حدی تحت تأثیر خودکارسازی امور توسط هوش مصنوعی قرار می‌گیرند.

تحقیقات گلدمن ساکس نشان می‌دهد که بخش‌های مدیریتی و حقوقی بازارهایی هستند که از هوش مصنوعی بیشترین تأثیر را خواهند پذیرفت. پیش‌بینی می‌شود که حدود 46 درصد از مشاغل مدیریتی و 44 درصد از مشاغل حقوقی با هوش مصنوعی جایگزین شوند.

اما از سوی دیگر، مشاغلی که متکی بر فعالیت‌های فیزیکی هستند، ازجمله ساخت‌وساز و خدمات، به‌ترتیب با تأثیر 6 و 4 درصدی کمترین آسیب را از هوش مصنوعی خواهند دید. این فناوری همچنین به‌عنوان ابزاری برای کمک به رشد اقتصادی معرفی شده است.

هوش مصنوعی موجب رشد اقتصاد جهانی می‌شود

تحلیلگران گلدمن ساکس می‌گویند هوش مصنوعی می‌تواند طی 10 سال تولید ناخالص سالانه جهان را حدود 7 درصد افزایش دهد. کاهش هزینه نیروی کار، ایجاد جایگاه‌های شغلی جدید و افزایش بهره‌وری نیروهای غیرقابل‌جایگزین همگی از جمله عواملی هستند که به این رشد اقتصادی کمک می‌کنند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که هوش مصنوعی بر حدود نیمی از فعالیت‌های مردم در تمامی بازارها اثر خواهد گذاشت. بااین‌حال، فقط حدود 5 درصد از مشاغل به‌طور کامل با فناوری‌های موجود خودکار می‌شوند. از طرفی، گلدمن ساکس انتظار دارد که هوش مصنوعی زایا در یک بازه زمانی 10 ساله بهره‌وری سالانه کارگران آمریکایی را کمتر از 1.5 درصد افزایش دهد.

هفته گذشته، «مارکو آرجنتی»، مدیر ارشد اطلاعات گلدمن ساکس گفته بود که مهندسان این شرکت درحال آزمایش ابزارهای هوش مصنوعی برای کدنویسی خودکار هستند. بااین‌وجود، این فناوری هنوز در مرحله اثبات مفهوم قرار دارد و آماده استفاده‌های جدی در مراحل تولید محصولات نیست. به‌همین خاطر گفته می‌شود که بانک‌هایی مثل جی‌پی‌مورگان، گلدمن ساکس و بانک آمریکا فعلاً استفاده از ابزارهایی مثل ChatGPT را برای کارمندان خود محدود کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی