ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حساسیت به بادام زمینی
سلامت

اولین درمان mRNA برای حساسیت به بادام زمینی؛ آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز بوده‌اند

محققان می‌گویند درمانی که برای اولین‌بار با mRNA برای حساسیت به بادام زمینی ساخته‌اند، در آزمایش‌ها مؤثر ظاهر شده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰

حساسیت به بادام زمینی و بادام درختی فقط در آمریکا سه میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است. حالا دانشمندان برای اولین‌بار درحال کار روی درمانی با mRNA هستند که در آزمایش‌ها موفق شده است حساسیت موش‌ها به این ماده خوراکی را از بین ببرد.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) درحال آزمایش اولین درمان mRNA برای حساسیت به بادام زمینی هستند. این درمان از طریق انتقال نانوذرات به کبد عمل می‌کند. درمان حاضر درواقع نه‌تنها توانسته است حساسیت را در موش‌ها معکوس کند، بلکه ابزارهای میکروبیولوژیکی را در اختیار بدن آن‌ها قرار داده است تا جلوی بروز علائم خطرناک در بدن را بگیرند.

دکتر «آندری نل»، استاد دانشگاه UCLA می‌گوید: «تا جایی که ما می‌دانیم، تاکنون از mRNA برای بیماری‌های حساسیتی استفاده نشده است. نشان داده‌ایم که پلتفرم ما می‌تواند حساسیت به بادام زمینی را آرام کند و باور داریم که ممکن است این روش بتواند برای سایر حساسیت‌های غذایی و دارویی و حتی بیماری‌های خودایمنی مؤثر باشد.»

حساسیت به بادام زمینی چگونه برطرف می‌شود؟

محققان برای ساخت این دارو با الهام از واکسن‌های mRNA کرونا، پیام‌رسان RNA را درون یک نانوذره قرار دادند و بعد آن را به کبد رساندند تا به برخی سلول‌ها دستور مقاومت در برابر پروتئین‌های بادام زمینی بدهد. دانشمندان روی کبد تمرکز کردند؛ چون این اندام مقاومت خوبی در برابر مواد خارجی دارد و خانه‌ای برای سلول‌های آنتی‌ژن است. این سلول‌ها به آموزش سیستم ایمنی برای مقاومت در برابر پروتئین‌های خارجی کمک می‌کنند.

این تحقیق بر پایه مطالعه دیگری مربوط به سال 2021 انجام شده است که نقش نانوذرات در انتقال تکه‌هایی از پروتئین موسوم به اپیتوپ به کبد و اثر آن در رفع حساسیت موش‌ها به تخم‌مرغ را نشان می‌داد. محققان در سال 2022 موفق شدند اپیتوپ مربوط به بادام زمینی را پیدا کنند.

نل می‌گوید: «اگر به‌اندازه کافی خوش‌شانس باشید که اپیتوپ درست را پیدا کنید، نوعی مکانیزم ایمنی وجود دارد که مانع از واکنش به سایر تکه‌های پروتئینی می‌شود. با این کار می‌توانید مجموعه کاملی از اپیتوپ‌ها را که در یک بیماری ایفای نقش می‌کنند، تحت کنترل درآورید.»

پژوهشگران اطمینان دارند که درمان آن‌ها ظرف سه سال آینده وارد فاز کارآزمایی‌های بالینی می‌شود. نتایج این مطالعه در مجله ACS Nano منتشر شده است. فناوری mRNA در سال‌های اخیر بسیار مورد‌توجه قرار گرفته و محققان حتی در تلاشند تا از آن برای تولید واکسن سرطان استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی