ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رویان مصنوعی
میان رشته ای

دانشمندان با موفقیت رویان مصنوعی آزمایشگاهی را در رحم میمون‌ها کاشتند

رویان مصنوعی کاشته‌شده در رحم میمون‌ها توانسته سطح هورمون‌های مرتبط با بارداری را جابه‌جا کند؛ اگرچه عمر آن تنها ۲۰ روز بوده است.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۰

پژوهشگران به‌تازگی موفق شده‌اند رویان مصنوعی منشأ گرفته از سلول‌های بنیادی را در رحم میمون‌ها قرار دهند. اگرچه این رویان عمر چندانی نداشت، اما توانسته است واکنش‌های مشابه با بارداری را در میمون‌ها ایجاد کند و امید را برای تولیدمثل غیرجنسی در نخستی‌سانان افزایش دهد.

رویان مصنوعی چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

رویان به‌طور طبیعی با لقاح سلول‌های جنسی نر و ماده شکل می‌گیرد؛ اما دانشمندان اخیراً توانسته‌اند آن را از سلول‌های بنیادی و بدون نیاز به اسپرم و تخمک ایجاد نمایند. وقتی این رویان آزمایشگاهی در رحم گروهی از میمون‌های بالغ قرار گرفت، تعدادی از آن‌ها علائم اولیه بارداری را از خود نشان دادند. این پژوهش پیشرفته‌ترین قدم پیرامون رشد و نگهداری از رویان مصنوعی نخستی‌سانان بوده است که می‌تواند نویدبخش ایجاد جنین غیرجنسی در آینده باشد.

دانشمندان چینی در طی این پژوهش ابتدا سلول‌های بنیادی را از جنین میمون ماکاک استخراج کردند و برای چندین نسل در شرایط آزمایشگاهی مناسب، تکثیر نمودند. سلول‌های بینادی قدرت تکثیر بالایی دارند و می‌توانند به بافت‌های مختلفی از‌جمله بافت‌های تشکیل‌دهنده رویان، تمایز پیدا کنند. پس از تبدیل سلول‌ها به فرم اولیه رویان، فرایند کاشتن آنها در رحم میمون‌های ماده صورت گرفت و درنهایت مشاهده شد که تعدادی از آن‌ها توانسته‌اند به‌خوبی و مشابه با رویان طبیعی تکثیر پیدا کنند.

رویان مصنوعی

بررسی‌های صورت‌گرفته نشان داده است که قرارگیری رویان مصنوعی در رحم می‌تواند سطح هورمون‌های مرتبط با بارداری را افزایش دهد. بااین‌حال، برخی محققان، ادعا دارند که این پدیده چندان عجیب نیست و حتی می‌توان از سلول‌های کشت‌شده در آزمایشگاه نیز چنین عملکردی را انتظار داشت. شایان ذکر است که با گذشت ۲۰ روز از انتقال رویان، فرایند رشد و تکثیر آن متوقف شد؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد رویان‌های آزمایشگاهی هنوز تفاوت‌های نسبتاً زیادی با رویان طبیعی دارند. محققان گمان دارند که برخی ویژگی‌های مرتبط با سلول تخمک در رویان مصنوعی وجود ندارد و شاید همین موضوع موجب جلوگیری از ادامه رشد آن در رحم می‌شود.

پژوهشگران امید دارند که روزی بتوانند بچه میمون‌هایی را با استفاده از سلول‌های بنیادی و بدون نیاز به لقاح ایجاد کنند؛ اگرچه به‌نظر می‌رسد تا دستیابی به چنین هدفی فاصله نسبتاً زیادی وجود دارد. البته آزمایش‌های صورت‌گرفته طی این مسیر می‌تواند درک بهتری پیرامون فرایند بارداری در نخستی‌سانان ازجمله انسان و مشکلاتی مثل سقط جنین یا ناباروری را فراهم سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی