ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

شرکت سرمایه‌گذاری ترنج:‌ سه استارتاپ با ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ وارد بورس خواهند شد

شرکت سرمایه‌گذاری ترنج خبر از عرضه اولیه سه استارتاپ در بازار سرمایه طی سال ۱۴۰۲ به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان داد.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۹

شرکت سرمایه‌گذاری ترنج خبر از عرضه اولیه سه استارتاپ در بازار سرمایه طی سال ۱۴۰۲ به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان داد.

«فریبا شاکریان»، مدیر واحد عرضه و پذیرش مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در نشست خبری ترنج خبر از عرضه چند استارتاپ در سال ۱۴۰۲ از طریق شرکت سرمایه‌گذاری ترنج داد. هنوز اسامی این استارتاپ‌ها اعلام نشده است اما براورد این را داشت که ارزش اولیه این شرکت‌ها بالای ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

شاکریان در خصوص پروژه‌های که این شرکت اقدام به تامین مالی برای آنها کرده است گفت: «حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان حجم تامین مالی پروژه‌های پیش رویی است که در دست انجام است.»

شاکریان همچنین در مورد فعالیت‌های واحد عرضه و پذیرش این مشاور سرمایه‌گذاری ترنج نیز توضیح داد: «ما در دو شاخه اصلی فعالیت می‌کنیم. یکی پذیرش شرکت‌ها. در این مورد یعنی بازسازی ساختار شرکت‌ها تا به شکل شرکتی بورسی در بیایند، مشکلات مالیاتی خود را حل کنند و … همچنین ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها برای عرضه در بازار سرمایه را انجام می‌دهیم.»

لازم به ذکر است از بین شرکت‌های فناورانه و استارتاپی کمتر شرکتی توانسته وارد بورس بشود و طی سالیان گذشته با اینکه اسامی مختلفی مانند دیجی‌کالا، بازار، شیپور و... شنیده می‌شد اما تنها تپسی توانست وارد بورس بشود. شنیده‌ها حکایت از این دارد که به‌زودی استارتاپ آچاره نیز وارد بورس خواهد شد و خبرهایی از ورود شرکت داتین به بورس نیز شنیده می‌شود. برخی گمانه‌زنی‌ها نیز وجود دارد که دیگر بازیگران بزرگ نظیر اسنپ نیز به‌زودی وارد بورس بشوند.

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه سرو

«علی حیدری» مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه سرو نیز اعلام کرد آنها در سال ۹۸ به فکر تاسیس این صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه افتادند چرا که در آن زمان یک جای خالی در این فضا حس می‌شد: «یک فاصله بزرگ وجود داشت و سرمایه‌گذاری فقط در تیم‌های بذری یا بزرگ انجام می‌شد. تیم‌های متوسط بی‌بهره می‌ماندند و ما وارد این حوزه شدیم تا این جای خالی را پر کنیم. صندوقی با ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان تاسیس شد و اکثر اعضای آن جزو بخش خصوصی هستند.»

حیدری اعلام کرد اولین سرمایه‌گذاری آنها در سال ۹۹ و روی استارتاپی با اسم دکتر ساینا صورت گرفت: «سپس در سال ۱۴۰۰ دو سرمایه گذاری دیگر انجام دادیم. یکی از سرمایه‌گذاری‌ها روی والکس (پلتفرم صرافی رمزارز مجازی) بود و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نیز روی همراه مکانیک سرمایه‌گذاری کردیم. در سال ۱۴۰۱ نیز سه سرمایه‌گذاری صورت گرفت. در ابتدای سال در مجموعه «فرادید» که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارد سرمایه‌گذاری کردیم و سپس در مجموعه کاربوم سرمایه‌گذاری صورت گرفت. در نهایت در پلتفرم میاره سرمایه‌گذاری کردیم.»

به گفته حیدری هدف سرمایه‌گذاری‌های آنها همیشه به این شکل بوده که بتواند به عنوان بخش خصوصی به استارتاپ‌ها کمک کنند. او تاکید دارد که آنهامی‌خواهند سالی سه سرمایه‌گذاری داشته باشند و سرمایه‌گذاری‌ها نیز در رقمی بین ده تا بیست میلیارد تومان خواهد بود.» او باور دارد بخاطر اینکه اکثر موسسین صندوق از بخش خصوصی هستند، آنها می‌توانند در روند سرمایه‌گذاری جسورانه دلسوزانه‌تر رفتار کنند: «کسی که سرمایه برای خودش باشد و خودش پای کار باشد بیشتر دل می‌سوزاند و حواسش بیشتر به کسب‌وکارها است.»

او دو عامل را در این بازار موثر عنوان کرد: «یکی از آنها افزایش ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل بحران‌های اجتماعی و شرایط اقتصادی کشور است.» حیدری همچنین تاکید کرد از نظر او مساله اصلی خروج سرمایه سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی