ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وب و اینترنت

هرآنچه باید درباره بلوباکس بدانید؛ فضایی برای پس‌انداز پول در بلوبانک

در این مطلب شما را با بلوباکس، قابلیت‌ها و همجنین نحوه ساخت و استفاده از آن آشنا می‌کنیم.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۵

بلوبانک، یکی از نئوبانک‌های مطرح در ایران و متعلق به بانک سامان است که خدمات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از قابلیت‌های جذاب و کاربردی که اپلیکیشن بلوبانک برای کاربران درنظر گرفته، بلوباکس است. اما بلوباکس چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مطلب شما را به‌طور کامل با این قابلیت آشنا می‌کنیم.

نئوبانک‌ها تمام خدمات خود را به‌صورت آنلاین و الکترونیکی در اختیار کاربران قرار می‌دهند، به همین دلیل در کنار ویژگی‌های یکسان با بانک‌های سنتی مانند ارائه وام که البته فرایند بسیار ساده‌تری نسبت به بانکداری سنتی دارد، قابلیت‌های متفاوتی هم برای افراد در نظر گرفته‌اند.

نئوبانک‌ها مانند بلوبانک، از یک اپلیکیشن مخصوص استفاده می‌کنند که در آن ویژگی‌های کاربردی زیادی وجود دارد و می‌تواند در کنار کارهایی مانند اطلاع از موجودی، جابه‌جایی پول یا فعالسازی رمز دوم کارت‌ خود، حکم یک صندوق را هم داشته باشد. این دقیقاً همان ویژگی بلوباکس در بلوبانک است که می‌خواهیم در ادامه شما را با آن و نحوه استفاده از آن آشنا کنیم.

بلوباکس چیست؟

همانطور که گفتیم، بلوباکس عملکردی مشابه یک صندوق دارد و می‌توانید پول خود را درون آن قرار دهید. مبلغی که درون بلوباکس قرار می‌دهید، دست‌نخورده باقی می‌ماند. همچنین تنها می‌توانید از طریق حساب بلوبانک خودتان آن را شارژ کنید و امکان شارژ باکس‌ها از طریق بانک‌ها یا حساب‌های دیگر وجود ندارد. همچنین موجودی بلوباکس تنها قابل انتقال به حساب اصلی بلوبانک است.

از آنجایی که موجودی بلوباکس جزئی از موجودی حساب کاربر محسوب می‌شود، مانند حساب اصلی به آن سود تعلق می‌گیرد. در حقیقت داشتن چنین باکس‌هایی به شما در مدیریت هزینه‌ها کمک می‌کند و به یک فضای مجزا برای نگهداری مبالغ مازاد، اقساط و پس‌انداز دسترسی پیدا می‌کنید که با هزینه‌های روزمره، خرج نمی‌شود. حتی اگر برای تراکنش‌ها موجودی کافی نداشته باشید، باز هم مبلغ درون باکس دست‌نخورده باقی می‌ماند.

بلوباکس‌ها رایگان هستند و برای دسترسی به آن‌ها تنها باید حساب بلوبانک داشته باشید و کارمزدی از شما گرفته نمی‌شود. هر باکس می‌تواند کاربرد متفاوتی داشته باشد. کاربر با یک حساب بلوبانک قادر به ساخت 10 باکس است. در حقیقت می‌توانید حساب خود را با 10 باکس یا صندوق مختلف مدیریت کنید.

بلوباکس‌ها در کنار عملکردی که گفتیم، دو قابلیت ویژه هم در اختیار شما قرار می‌دهند: رند و هدف که در ادامه نگاهی به این ویژگی‌ها داریم.

قابلیت رند بلوباکس

در این قابلیت با هر خریدی که انجام می‌دهید، مبلغ خرید به سمت بالا رند و پول بیشتری از حساب شما برداشت می‌شود. این مبلغ اضافه درون باکسی که قبلاً مشخص کرده‌اید، به‌طور خودکار قرار می‌گیرند و درحقیقت مقداری از سرمایه مالی‌تان را پس‌انداز می‌کنید.

شما می‌توانید مبلغ رندشده را به‌طور دلخواه روی مضرب 5 یا 10 هزار تومان تنظیم کنید. اگر مضرب 5 هزار تومان را تنظیم کرده باشید و برای مثال هزینه خریدتان 23 هزار تومان باشد، 25 هزار تومان از حساب‌تان برداشته می‌شود و 2 هزار تومان مبلغ اضافه درون باکس قرار می‌گیرد. اما اگر مضرب روی 10 تنظیم شده باشد، 30 هزار تومان از حساب شما کسر می‌شود و 7 هزار تومان درون باکس واریز می‌شود. درحقیقت با این ویژگی پس از مدتی سرمایه مالی قابل‌توجهی را پس‌انداز می‌کنید.

قابلیت هدف بلوباکس

ویژگی دوم، هدف نام دارد. شما می‌توانید برای هر باکس یک هدف مشخص تعیین کنید و مدیریت بهتری روی میزان پس‌اندازتان داشته باشید. زمانی که به هدف مدنظرتان برسید، اپلیکیشن این موضوع را به شما اطلاع می‌دهد. البته رسیدن به هدف مدنظرتان به معنای جلوگیری از واریز پول بیشتر نیست. شما نه‌تنها می‌توانید به واریز پول ادامه دهید، بلکه می‌توانید با تغییر هدف، سطح مبلغ را بالاتر هم ببرید.

حالا که با بلوباکس و ویژگی‌های آن آشنا شدید، می‌خواهیم به شما نحوه ساخت و استفاده از باکس‌ها را آموزش دهیم.

چگونه در بلوبانک باکس بسازیم و از آن استفاده کنیم؟

در همان صفحه اصلی اپلیکیشن بلوبانک، در بالای صفحه با گزینه باکس روبه‌رو می‌شوید. پس از انتخاب آن، به صفحه جدیدی می‌روید که زیر آن گزینه «باکس جدید» به همراه یک علامت بعلاوه (+) به چشم می‌خورد. با لمس آن، چندین گزینه برای ساخت باکس در اختیارتان قرار می‌گیرد و حتی می‌توانید عکس این باکس را هم عوض کنید. در حالت پیش‌فرض با عکس گاوصندوق روبه‌رو هستیم. پس از ساخت باکس‌ها، تمام باکس‌های شما در همین صفحه به نمایش گذاشته می‌شوند.

برای ساخت باکس، عناوین زیادی پیش روی شما وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پس‌انداز
  • سفر
  • موبایل
  • لپ‌تاپ
  • کنسول بازی
  • هدیه
  • موتور
  • ماشین

همانطور که می‌بینید، این عناوین هر کدام یک هدف محسوب می‌شوند و برای خرید آن‌ها مشغول جمع‌کردن پول می‌شوید. پس از انتخاب عنوان، گزینه ساخت باکس در زیر صفحه فعال می‌شود. باید به این موضوع اشاره کنیم که خودتان هم می‌توانید برای این باکس‌ها نام انتخاب کنید و اجباری برای استفاده از نام‌های پیش‌فرض وجود ندارد.

در صفحه جدید گزینه‌هایی مانند واریز و برداشت وجود دارد و همانطور که گفتیم، تنها از حساب اصلی بلوبانک می‌توانید درون باکس‌ها پول واریز کنید. در همین صفحه دو ویژگی هدف و رند در اختیارتان قرار می‌گیرد. همچنین در پایین صفحه، تراکنش‌ها به چشم می‌خورند.

قابلیت‌های هدف و رند به‌طور پیش‌فرض غیرفعال هستند و باید آن‌ها را به‌صورت جداگانه فعال کنید. همانطور که گفتیم در قابلیت هدف، یک مبلغ را به عنوان هدف انتخاب می‌کنید و زمانی که به هدف رسیدید، این موضوع به شما اطلاع داده می‌شود. همچنین اینکه چقدر به هدف نزدیک شده‌اید را هم می‌توانید ببینید.

ویژگی دوم، رند نام دارد که با فعالسازی آن، دو مضرب 5 و 10 هزار تومان در اختیارتان قرار می‌گیرد. مضرب 5 هزار تومان با نام رند و مضرب 10 هزار تومان با نام رندتر شناخته می‌شود. همانطور که بالاتر توضیح دادیم، با فعالسازی این ویژگی، پرداخت‌های شما به سمت بالا رند شده و مبلغ اضافه به باکس شما واریز می‌شود.

با انجام مراحل بالا، باکس شما ساخته می‌شود. شما می‌توانید برای هر حساب بلوبانک حداکثر 10 باکس بسازید و حساب‌تان را از طریق همین 10 باکس، مدیریت کنید. شما همچنین می‌توانید هر باکسی را که می‌سازید، حذف یا ویرایش کنید. برای این کار باید در صفحه اول باکس، گزینه چرخ‌دنده را لمس کنید.

با انتخاب گزینه چرخ‌دنده، یک منو در زیر صفحه باز می‌شود و گزینه‌های ویرایش و حذف‌کردن را در اختیارتان قرار می‌دهد. با انتخاب گزینه حذف‌کردن، پیامی برای اطمینان از تصمیم‌تان ظاهر می‌شود که باید دوباره در این پیام هم گزینه حذف‌کردن را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه ویرایش، می‌توانید نام باکس یا تصویر آن را تغییر دهید.

سؤالات متداول درباره بلوباکس

بلوباکس چیست؟

بلوباکس یکی از قابلیت‌های نئوبانک بلوبانک است که حکم صندوق را دارد. کاربران می‌توانند از بلوباکس‌ها برای مدیریت حساب خود استفاده کنند و پول خود را برای اهداف مختلف پس‌انداز کنند.

بلوباکس چه ویژگی‌هایی دارد و آیا رایگان است؟

بلوباکس یک ویژگی رایگان است و کارمزدی از کاربران گرفته نمی‌شود. در بلوباکس با قابلیت‌های هدف و رند روبه‌رو هستیم. قابلیت هدف امکان هدف‌گذاری مالی را برایتان فراهم می‌کند و ویژگی رند، مبالغ را به سمت بالا رند می‌کند و مبلغ اضافه به باکس واریز می‌شود که نوعی پس‌انداز به حساب می‌آید.

برای هر حساب بلوبانک چند بلوباکس می‌توان ساخت؟

برای هر حساب بلوبانک می‌توانید حداکثر 10 باکس بسازید و حساب‌تان را از طریق آن‌ها مدیریت کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی