ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

افزایش قیمت بیمه بدنه
اخبار خودرو

افزایش قیمت بیمه بدنه به دنبال گرانی خودروها

با افزایش قیمت تولیدی خودروهای داخلی، هرچند نرخ بیمه شخص ثالث ثابت مانده، ولی قیمت بیمه بدنه بیشتر شده است.

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۰

افزایش قیمت بیمه بدنه خودرو یکی از پیامدهایی گرانی خودروهای داخلی به حساب می‌آید. البته تغییری در نرخ بیمه شخص ثالث ایجاد نشده، ولی مسلما شرکت‌های بیمه مجاز هستند به نسبت این افزایش قیمت، نرخ بیمه بدنه را نیز تغییر دهند.

شورای عالی رقابت در راستای حذف انحصار در بازار خودرو و به منظور برآورد اهداف متعددی از جمله افزایش نقدینگی خودروسازان، کاهش دلالی، تنظیم بازار و ...، دستورالعمل جدیدی را برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی تدوین کرد. به دنبال اجرای این دستورالعمل، قیمت تولیدی خودروهای داخلی افزایش یافته و در نتیجه، هزینه‌هایی همچون قیمت بیمه بدنه خودروها نیز بیشتر می‌شود.

سخنگوی بیمه مرکزی نیز ضمن اشاره به گرانی ۱۰ تا ۴۲ درصدی محصولات دو خودروساز بزرگ کشور (سایپا و ایران‌خودرو)، افزایش قیمت بیمه بدنه را بدیهی اعلام کرده است. هر چه قیمت خودرو بیشتر باشد، مالک باید هزینه بیشتری بابت بیمه کردن آن پرداخت کند.

افزایش قیمت بیمه بدنه

با اینکه خرید بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث برای مالک خودرو توصیه می‌شود، ولی هیچ‌یک از آن‌ها جزو بیمه‌های اجباری به حساب نمی‌آیند. از طرف دیگر، شرکت‌های بیمه بر اساس ملاک‌های مختلف، قیمت‌های متفاوتی را برای بیمه بدنه اعلام کنند. این قیمت‌ها ممکن است توافقی بوده و یا با اعمال تخفیف اعلام شوند. چنین مزایایی بستگی به شرکت بیمه‌کننده دارد.

ناگفته نماند که با توجه به قانون جدید شرکت‌های بیمه مبنی بر حد ۶۰۰ میلیونی بیمه شخص ثالث، خرید بیمه بدنه برای مالکین خودروهای گران‌قیمت (بالای ۶۰۰ میلیون تومان) به یک ضرورت تبدیل شده است. در غیر این صورت اگر حادثه‌ای برای مالک خودروی گران‌قیمت رخ دهد که خسارتی بیش از ۶۰۰ میلیون را به بار آورد، پرداخت بخش مازاد بر عهده مالک خواهد بود. اینجاست که اهمیت بیمه بدنه مشخص می‌شود.

بد نیست بدانید که برخلاف خودروهای داخلی، قیمت تولیدی خودروهای مونتاژی افزایش نیافته و حداقل مالکین مونتاژی‌ها از گزند افزایش قیمت بیمه خودرو مصون هستند. شورای عالی رقابت حداقل تا شش ماه دیگر، مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای را به خودروهای مونتاژی نداده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی