ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قلب
علمی

محققان ایمپلنت جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند با کمک نور مشکلات قلب را بررسی کند

این ایمپلنت از گرافن فوق‌العاده قوی، سبک وزن و زیست‌سازگار ساخته شده است و نازک‌ترین نمونه جهان محسوب می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۰

تیمی از محققان «دانشگاه نورث‌وسترن» و «دانشگاه تگزاس در آستین» یک ایمپلنت قلب گرافنی جدید ساخته‌اند که ضخامت آن به‌اندازه یک تار مو است و می‌تواند ریتم‌های غیرطبیعی قلب‌ را با استفاده از نور به‌طور دقیقی کنترل و تصحیح کند.

ضربان‌ساز جدید اولین دستگاهی است که برای ساخت آن از گرافن فوق‌العاده قوی، سبک وزن و زیست‌سازگار استفاده شده و همچنین نازک‌ترین نمونه ساخته‌شده محسوب می‌شود. برخلاف ضربان‌سازها و دفیبریلاتورهای قابل کاشت موجود، این دستگاه می‌تواند مانند بافتِ قلب شکل بگیرد و برای مقاومت در برابر ضربان قلب به‌اندازه کافی قوی است.

گرافن ایمپلنت قلب روی کاغذ تتو

«ایگور افیموف»، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید:

«یکی از چالش‌های ضربان‌سازها و دفیبریلاتورهای فعلی این است که به‌سختی روی سطح قلب چسبانده می‌شوند. به عنوان مثال، الکترودهای دفیبریلاتور اساساً سیم‌پیچ‌هایی هستند که از سیم‌های بسیار ضخیم ساخته شده‌اند. این سیم‌ها انعطاف‌پذیر نیستند و می‌شکنند. بافت‌های نرم مانند قلب، از تماس با رابط‌های سفت و سخت می‌توانند صدمه ببینند. درمقابل، دستگاه نرم و منعطف ما نه‌تنها ساده است، بلکه به‌طور دقیق و یکپارچه روی قلب‌ منطبق می‌شود تا بتواند اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری ارائه کند.»

محققان دانشگاه تگزاس در آستین قبلاً درحال توسعه یک مدل تتوی الکترونیکی گرافن با قابلیت‌های حسی بوده‌اند که به پوست می‌چسبد تا علائم حیاتی مانند فشار خون را کنترل کند. برای مطالعه جدید، محققان از طراحی این مدل استفاده کرده‌اند تا دستگاهی را توسعه دهند که بتواند در داخل بدن کار کند.

استفاده از نور برای بررسی مشکلات قلب

آن‌ها در آزمایش‌های خود روی موش‌ها متوجه شدند که این دستگاه می‌تواند آریتمی‌ها (اختلالات ریتم قلب) را به‌‌دقت حس کند و سپس بدون محدود‌کردن حرکت طبیعی قلب، تحریک الکتریکی را انجام دهد. همچنین محققانی که از نور برای نظارت و کنترل ریتم قلب‌ استفاده می‌کنند، ادعا دارند که این دستگاه شفافیت بیشتری به آن‌ها ارائه می‌کند. تحریک نوری روش دقیق‌تری برای اصلاح آریتمی‌ها نسبت به تحریک الکتریکی است و در آن با نور می‌توان آنزیم‌های خاصی را ردیابی کرد و سلول‌های قلب، عصبی و عضلانی را بررسی کرد.

به گفته محققان، استفاده از نور با این دستگاه می‌تواند راه جدیدی را برای تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی‌ ارائه کند.

آریتمی به‌دلیل سیگنال‌های الکتریکی معیوب قلب‌ ایجاد می‌شود که ضربان آن را خیلی سریع یا خیلی آهسته می‌کند. در برخی موارد این اختلالات می‌توانند منجر به نارسایی قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ ناگهانی شوند.

آریتمی قلب‌ معمولاً با ضربان سازها و دفیبریلاتورهای قابل کاشت که ریتم‌های غیرطبیعی را کنترل می‌کنند، درمان می‌شوند. اما این دستگاه‌ها انعطاف‌ناپذیر هستند و می‌توانند به قلب‌ فشار وارد کنند و از طرفی دیگر باعث آسیب بافتی شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی