ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوش مصنوعی
تکنولوژی

محققان: هوش مصنوعی می‌تواند از پاندمی بعدی جلوگیری کند

مدل هوش مصنوعی جدیدی که توسط دانشمندان ساخته شده است، می‌تواند در حالت ایده‌آل از شیوع دوباره هر نوع همه‌گیری مانند کووید-19 جلوگیری کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۰

دانشمندان «دانشگاه مونترآل» مدل هوش مصنوعی جدیدی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند نقاط ویروسی درحال ظهور را شناسایی کند و در حالت ایده‌آل، از شیوع دوباره هر نوع همه‌گیری مانند کووید-19 جلوگیری نماید.

در سال 2016 و چهار سال قبل از اینکه یک همه‌گیری در تمام جهان شیوع پیدا کند، برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP) زنگ خطر را در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات به صدا درآورد و از آن‌ها به‌عنوان یک نگرانی جهانی نوظهور یاد کرد. طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود یک میلیارد نفر به بیماری‌های مشترک انسان و حیوانات مبتلا می‌شوند که مرگ‌و‌میر میلیون‌ها نفر را در پی دارد.

به همین دلایل دانشمندان اکنون برای پیش‌بینی و تشخیص یک همه‌گیری به سراغ هوش مصنوعی رفته‌اند.

پیش‌بینی همه‌گیری با هوش مصنوعی

آن‌ها با الگوریتم خود که با سه سال و 10 هزار ساعت محاسبه به‌دست آمده است، توانسته‌اند 80 هزار تعامل بالقوه جدید بین ویروس‌ها و میزبان‌های انسانی را شناسایی کنند و حتی این را که بیشترین نگرانی‌ها مربوط به کدام قسمت جهان است، تشخیص دهند.

این تیم از بزرگ‌ترین مجموعه داده باز، CLOVER، استفاده کرده است که 5494 تعامل بین 829 ویروس و 1081 میزبان پستاندار را توصیف می‌کند. سپس آن‌ها روی 20 ویروسی تمرکز کردند که نگران‌کننده تلقی می‌شدند و پتانسیل سرایت به انسان را داشتند.

«تیموتی پوآزو»، استاد گروه علوم زیستی دانشگاه مونترآل می‌گوید:

«ما از چند ماه اول سال 2020 روی این پروژه کار می‌کردیم؛ قبل از اینکه همه‌گیری شیوع پیدا کند. مشکل اصلی این است که ما فقط از یک تا دو درصد تعاملات بین ویروس‌ها و پستانداران آگاه هستیم. شبکه‌های پراکنده‌ای وجود دارند که دارای تعاملات کمی هستند که فقط در چند گونه متمرکز شده‌اند. ما می‌خواهیم بدانیم که کدام گونه از ویروس احتمالاً کدام گونه پستاندار را آلوده می‌کند که بااین‌وجود می‌توانیم مشخص کنیم که کدام فعل‌و‌انفعالات ممکن است بیشتر رخ دهد.»

این تیم امیدوار است که مدل هوش مصنوعی آن‌ها نه‌تنها بتواند نقاط خطرناک جدید را برای تحقیق بیشتر اطلاع‌رسانی کند، بلکه انتظار دارد که بتواند قابلیت‌های نظارتی بیشتری را ارائه کند. در گام بعدی، آن‌ها قصد دارند این هوش مصنوعی را به سطح جدیدی برسانند تا مکانیسم‌های میکروبیولوژیکی، ایمنی‌شناسی و اکولوژیکی بیشتری را در بر گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی