ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرداخت عوارض آزادراهی
خودرو

پرداخت عوارض آزادراهی و جلوگیری از جریمه‌شدن

پرداخت عوارض آزادراهی به‌صورت الکترونیکی، یکی از چالش‌های پیش روی رانندگان است. در این مطلب به بررسی این مورد پرداخته‌ایم.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰

پرداخت عوارض آزادراهی یکی از اتفاقات مرسوم در هر سفر است. به‌طور معمول، گیت‌های دریافت عوارض برای این کار وجود دارد. رانندگان نیز ملزم هستند با توقف در این گیت‌ها و پرداخت عوارض، مسیر خود را ادامه دهند. عدم پرداخت عوارض آزادراهی موجب می‌شود که راننده جریمه شود.

از سال 1397، برنامه الکترونیکی کردن پرداخت عوارض در آزادراه‌های کشور آغاز شده است. براین‌اساس، رانندگان دیگر نیازی به توقف در باجه‌های پرداخت عوارض ندارند. آن‌ها می‌توانند مسیر خود را ادامه دهند و سپس طی دو هفته بعدی، عوارض را پرداخت کنند. بااین‌حال همانند پرداخت عوارض آزادراهی در حالت فیزیکی، عدم پرداخت عوارض الکترونیکی نیز مشمول جریمه می‌شود.

کندی الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی

با وجود وعده‌های اولیه درخصوص الکترونیکی شدن دریافت عوارض در تمامی آزادراه‌ها، این مورد هنوز به حقیقت نپیوسته است. علت این موضوع را می‌توان در تحریم‌های اقتصادی-صنعتی و کاهش بودجه مرتبط با نگهداری و نوسازی راه‌ها جستجو کرد. بااین‌حال، مسئولان مربوطه عدم اجرای این طرح را به بدحسابی رانندگان نسبت می‌دهند.

بنابر ادعای «عباس بیات سرمدی»، مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور، درحال‌حاضر 15 آزادراه از 28 آزادراه کشور به سیستم پرداخت الکترونیکی مجهز شده‌اند. بنابر گفته‌های او، تعلل زیرمجموعه‌های بیمه‌ای موجب شده است تا پرداخت عوارض در تمامی آزادراه‌ها به حالت الکترونیکی تبدیل نشود.

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

البته طبق بودجه ۱۴۰۲، وزارت راه و شهرسازی مکلف است در تعیین نرخ عوارض جاده‌ای به‌صورت پلکانی عمل کند تا حقوق کاربرانی که به‌‌موقع نسبت به پرداخت عوارض اقدام می‌کنند، رعایت و انگیزه لازم برای پرداخت به ‌موقع عوارض حفظ شود؛ این بدان معناست که درصورت پرداخت نکردن عوارض در موعد مقرر، مبلغ جریمه با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

همان‌طور که در مقدمه مطلب اشاره کردیم، رانندگان به مدت دو هفته زمان دارند تا عوارض آزادراهی الکترونیکی را پرداخت نمایند. بااین‌حال درصورت عدم پرداخت جرائم، جریمه‌ای برای خودرو صادر خواهد شد. مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض برای خودروهای سواری، وانت، مینی‌بوس و کامیونت معادل 40 هزار تومان است. این مبلغ برای اتوبوس و کامیون‌های دو‌محور 50 هزار تومان خواهد بود. مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض کامیون‌های سه‌محور، تریلر و نفتکش نیز 90 هزار تومان است.

چطور عوارض آزادراهی را به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنیم؟

هم‌اکنون در برخی اتوبان‌های کشور، گیت‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی تعبیه شده است. شما می‌توانید از این لاین‌ها عبور کنید و بدون توقف به مسیر خود ادامه دهید. پرداخت عوارض الکترونیکی با استفاده از تلفن همراه امکان‌پذیر است.

راحت‌ترین روش برای پرداخت عوارض آزادراهی به‌صورت الکترونیکی، استفاده از برچسب‌های مخصوص است. این برچسب‌ها توسط کاربر شارژ می‌شوند و با هر بار عبور از گیت‌های عوارض، مبلغی از حساب شما کسر خواهد شد.

راه دیگر استفاده از سامانه‌های پرداخت غیرحضوری است. این سامانه‌ها مختلف هستند و شما می‌توانید با حضور در آن‌ها، نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنید. درنهایت آخرین راه برای پرداخت این عوارض، مراجعه به عابربانک‌ها است. شما می‌توانید شناسه قبض و شناسه پرداخت خود را از طریق لینک استعلام عوارض آزادراهی دریافت کرده و با حضور در یکی از خودپردازها، عوارضی خود را پرداخت کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی