ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زندگی هوشمند برای سالمندان
نرم افزار و اپلیکیشن

فناوری چگونه کیفیت زندگی سالمندان را افزایش می‌دهد؟

با وجود اثرات مفید تکنولوژی بر کیفیت زندگی سالمندان، چالش استفاده از تکنولوژی و ابزارهای هوشمند برای این عزیزان انکارشدنی نیست.

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۵

لزوم پاسخ‌گویی به نیازهای سالمندان، ضرورت ابزارها و فناوری‌های پیشرفته را روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌کند: فناوری‌هایی که در قالب اپلیکیشن‌های همه‌منظوره در اختیار سالمندان قرار می‌گیرند و ضمن ایجاد محیط محافظتی، زندگی را برای آنها آسان‌تر می‌کنند. همراهمان باشید تا در ادامه مفصل درمورد اثرات فناوری بر کیفیت زندگی سالمندان صحبت کنیم.

تأثیر فناوری بر کیفیت زندگی سالمندان

سال‌خوردگی حساس‌ترین دوران عمر بشر و فرد سال‌خورده بی‌نهایت حساس، آسیب‌پذیر و نیازمند مراقبت است. در ایران روزبه‌روز به جمعیت افراد مسن افزوده و از جمعیت جوانان کاسته می‌شود. این یعنی مراقبت و خدمات‌رسانی به جمعیت سال‌خورده به تلاش بیشتر نیروی انسانی یا به‌کارگیری روش‌های نوین مبتنی بر فناوری نیاز دارد. اصطلاحا جایی که دو دست کم است، باید دو دست دیگر قرض گرفت!

فناوری‌های روز برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان این پنج حوزه را هدف قرار داده‌اند:

  • زندگی روزمره در خانه: سالمندان هرقدر مسن‌تر می‌شوند، زمان بیشتری را در خانه می‌گذرانند و برای رفع بخش زیادی از نیازهای امنیتی، انجام وظایف و حتی خوردوخوراک خود به راهکارهای مبتنی بر تکنولوژی نیاز دارند.
  • سلامت و بهزیستی: مسئله سلامت برای سالمند از اهمیت خاصی برخوردار است. اکثر این عزیزان در معرض امراض گوناگون هستند و با اینکه به مراقبت و نظارت همیشگی نیاز دارند، به‌خاطر میل به استقلال از تحت‌نظربودن دوری می‌کنند. درمان از راه دور این استقلال را حفظ و امنیت سالمند را تضمین می‌کند. حتی برخی از راهکارهای مبتنی بر فناوری جنبه پیشگیرانه دارند و جلوی تهدیدات سلامتی را می‌گیرند.
  • زندگی اجتماعی: مسائلی همچون از‌دست‌دادن دوستان و اعضای خانواده، کم‌تحرکی و کاهش درآمد به‌مرور زمان احساس تنهایی و دوری از اجتماع را در افراد مسن پررنگ می‌کنند. در این مواقع نیاز به ابزارهای تکنولوژی برای پل‌زدن به محیط بیرون از خانه و دسترسی به خدمات و فعالیت‌های آنلاین بیش از پیش احساس می‌شود.
  • حرکت و جابه‌جایی: سالمندان توانایی حرکت و جابه‌جایی را زودتر از هر قابلیتی از دست می‌دهند و از آن پس به ابزارهایی نیاز دارند که جابه‌جایی‌های درون‌شهری، سفرهای بین‌شهری، پرواز‌های طولانی و حتی حمل بار و اثاثیه را برای آنها مدیریت کنند.
  • تفریح و سرگرمی: آخرین مورد مسئله تفریح و سرگرمی عزیزان سال‌خورده است، به‌خصوص آن‌ دسته از سالمندانی که قدرت تحرک و فعالیت‌های جسمی را از دست داده‌اند و برای وقت‌گذرانی به سرگرمی‌های ساده و انتزاعی نیاز دارند. ابزارهای فناوری می‌توانند نقش مهمی در رفاه حال آنها ایفا کنند.

میانه نه‌چندان خوب سالمندان با تکنولوژی!

با وجود اثرات مفید تکنولوژی بر کیفیت زندگی سالمندان، چالش استفاده از تکنولوژی و ابزارهای هوشمند برای این عزیزان انکارشدنی نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهند نداشتن سواد الکترونیکی و مقاومت ذهنی در برابر ابزارهای تکنولوژی، این افراد را همچنان به روش‌های سنتی وفادار نگه داشته تا نه دغدغه یادگیری داشته باشند، نه اطلاعات شخصی‌شان در معرض تهاجم افراد سودجو قرار گیرد. این بی‌اعتمادی کار را کمی سخت می‌کند! اما قطعا با فراهم‌ساختن زیرساخت‌ها، انجام تحقیقات بیشتر و افزایش سهولت در استفاده از سوپر اپلیکیشن های داخلی می‌توان اعتماد این عزیزان را جلب کرد تا برای زندگی راحت‌تر، با خیال آسوده به ابزارهای تکنولوژی روی بیاورند.

اپلیکیشن‌های همه‌منظوره برای کمک به زندگی سالمندان

در کنار تمام ابزارهای تکنولوژی از گجت‌های پوشیدنی گرفته تا ربات‌های پرستار و واقعیت مجازی و افزوده، اپلیکیشن‌های همه‌منظوره توانسته‌اند با ارائه کلیه خدمات جست‌وجو، خرید آنلاین، برنامه‌ریزی سفر، تهیه بلیط، پیام‌رسانی، پیگیری اخبار و موارد دیگر در یک پلتفرم واحد، بسیاری از نیازهای سالمندان را به ساده‌ترین شکل پاسخ دهند و کیفیت زندگی آنها را بهبود ببخشند.

۱.  مشاوره پزشکی برای بررسی‌های مداوم و دوره‌ای

یکی از جنبه‌های مهم اپلیکیشن‌های چندمنظوره برقراری ارتباط آنلاین است. این مسئله در بحث سلامت فرد سال‌خورده به‌معنی ارتباط راحت‌تر با پزشک آنلاین و دریافت مشاوره پزشکی بدون مراجعه به مطب خواهد بود. سالمندانی که توانایی خروج از خانه و حضور در اماکن عمومی را ندارند یا نمی‌توانند در مطب پزشک انتظار بکشند، می‌توانند تحت‌نظر یک پزشک آنلاین بررسی‌های دوره‌ای و مشاوره‌های بهداشتی را انجام دهند و بدون زحمت اضافه سلامت خود را تضمین کنند. جالب اینجاست که همین برنامه‌ها امکان خرید آنلاین نسخه تجویزی پزشک و تحویل درب منزل را فراهم می‌کنند.

۲.  سفارش غذای آنلاین رژیمی

اکثر سالمندان با توجه به وضعیت سلامتی رژیم غذایی خاص خود را دارند. تا چند سال قبل اگر غذای این افراد آماده نبود، باید هرازگاهی به خواربارفروشی محله سر می‌زدند یا شال‌و‌کلاه می‌کردند و راهی رستوران یا کترینگ منطقه می‌شدند و یک وعده سالم نوش جان می‌کردند اما امروز پیشرفت تکنولوژی امکان درخواست غذا از رستوران‌های باکیفیت را از همیشه ساده‌تر کرده است. هر سالمندی که یک اپلیکیشن همه‌منظوره روی تلفن همراه خود داشته باشد، در چشم‌بر‌هم‌زدنی خرید خواربار یا غذای دلخواه خود را ثبت کرده، مبلغش را پرداخت می‌کند و آن را درب منزل تحویل می‌گیرد.

۳.  درخواست تاکسی آنلاین

سالمندان روزگار ایستادن در صف تاکسی را پشت‌سر گذاشته‌اند و امروز یکی از بزرگ‌ترین معضلات آنها جابه‌جایی‌های درون‌شهری و بین‌شهری است. اکثر این افراد حتی نمی‌توانند خود را به ایستگاه تاکسی برسانند و از این‌رو در طول شبانه‌روز به یک راننده دربست آماده‌باش نیاز دارند. امکان درخواست تاکسی آنلاین در اپلیکیشن‌های همه‌منظوره داخلی این نیاز را به‌خوبی پوشش می‌دهد، به‌طوری که با ثبت مقصد، نزدیک‌ترین راننده تاکسی بی‌معطلی خود در محل زندگی سالمند حاضر می‌شود و او را تا مقصد همراهی می‌کند.

۴.  درخواست پیک برای ارسال بسته‌ها

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای آنکه بسته‌ای به آن‌ سوی شهر بفرستد، نه حتما باید به اداره پست مراجعه کنند، نه نیازی به بسته‌بندی مرسولات خود دارند. فقط باید یک اپلیکیشن همه‌منظوره روی تلفن همراه خود داشته باشند تا از چهاردیواری منزل خود به هرکجای ایران بسته بفرستند. می‌توان گفت سوپراپلیکیشن‌های داخلی با ارائه سرویس پیک‌های رفت‌و‌برگشت به پیر و جوان کمک کرده‌اند. این مرسولات با هزینه شفاف و قطعی درب منزل از این عزیزان تحویل گرفته می‌شوند و تا رسیدن به مقصد، لحظه‌لحظه زیر ذره‌بین آنها قرار دارند.

۵.  باربری و وانت بار برای حمل اثاثیه

جابه‌جایی اثاثیه سنگین به‌کنار، اکثر سالمندان به‌تنهایی قدرت بسته‌بندی و برنامه‌ریزی اسباب کشی را هم ندارند و زحمت این کار سنگین از توان آنها خارج است. سوپراپلیکیشن‌های معتبر داخلی با ارائه امکان اسباب کشی فوری همراه با کارگر بسته‌بندی و حتی چیدمان در مقصد، تمام زحمات اسباب کشی را از دوش افراد برمی‌دارند تا افراد ناتوان درگیر هیچ‌یک از مراحل اسباب کشی نباشند. اثاثیه در نهایت دقت و سلامت توسط رانندگان باتجربه در مقصد تحویل داده خواهند شد.

۶.  رزرو بلیط سفر برای جابه‌جایی‌های بین‌شهری

سالمندانی که تنها سفر می‌کنند، به راهنمایی نیاز دارند که در تمام مراحل رزرو بلیط سفر، رزرو محل اقامت، پرداخت هزینه‌ها و موارد دیگر همراه و پشتیبان آگاه آنان باشد. این امکان در اپلیکیشن‌های همه‌منظوره داخلی فراهم شده است. صرف‌نظر از اینکه سالمند قصد سفر با اتوبوس، قطار یا هواپیما را دارد، با چند کلیک بلیط سفر را رزرو می‌کند، با تاکسی‌سرویس خود را به ترمینال، ایستگاه راه‌آهن یا فرودگاه موردنظر می‌رساند، در طول مسیر هتل‌ها و اقامتگاه‌های مقصد را می‌بیند و نهایتا در طول اقامت در مقصد بلیط بازگشت به خانه را می‌خرد. همه اینها در یک پلتفرم جامع و واحد!

جمع‌بندی

این سال‌ها محافظت دورادور از سالمندان به‌طوری که روحیه حساس و آسیب‌پذیرشان لطمه نبیند، چالش چندان بزرگی نیست. به‌لطف پیشرفت فناوری و ظهور اپلیکیشن‌های همه‌منظوره‌ای که امکان درخواست غذا، پیک و تاکسی‌سرویس را فراهم می‌کنند، رفاه و راحتی این عزیزان در استقلال کامل تضمین و نیازهای این دوران به بهترین شکل برطرف می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی