ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

امروز در فضا: موشک دلتا موفق به پرتاب ماهواره هواشناسی گوئس -جی نشد

این شکست برای ناسا ناامیدکننده بود؛ زیرا این اولین پرتاب پس از فاجعه چلنجر بود.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰

۳ مه ۱۹۸۶، ناسا تلاش کرد تا یک ماهواره هواشناسی جدید به نام گوئس-جی را برای اداره ملی اقیانوسی و جوی پرتاب کند، اما موشک در وسط آسمان خراب شد.

پرتاب

حدود یک دقیقه پس از بلندشدن از کیپ کاناورال، صاعقه‌ای به موشک دلتا برخورد و یک اتصال کوتاه ایجاد کرد. این موضوع باعث شد موتور اصلی موشک زودتر از موعد خاموش شود و سپس شروع به چرخیدن در آسمان کند.

انفجار موشک دلتا یک دقیقه پس از پرتاب

ناسا دستور خودتخریبی را برای موشک فرستاد و در بالای اقیانوس اطلس منفجرش کرد. آن‌ها این کار را برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از سقوط کل موشک به زمین انجام دادند. این شکست برای ناسا ناامیدکننده بود؛ زیرا این اولین پرتاب پس از فاجعه چلنجر بود.

ماهواره‌های گوئس و نیاز به پیش‌بینی آب‌وهوا

پیش‌بینی آب‌وهوا چیزی است که ما برای برنامه‌ریزی وقایع و فعالیت‌های خود به آن نیاز داریم. بنابراین دانستن وضعیت هوا در روزهای پیش رو بسیار حیاتی است.

بااین‌حال، پیش‌بینی هوا کار ساده‌ای نیست. زیرا متغیرهای جوی می توانند در عرض چند ساعت به طور مداوم تغییر کنند. اگرچه امروزه توسط برنامه‌های زیادی می‌توانیم وضعیت هوا را بدانیم، اما احتمال اشتباه‌بودن این داده‌ها همیشه وجود دارد.

این پدیده کاملاً طبیعی است؛ زیرا زمان تحت تأثیر متغیرهای متعددی قرار دارد که می‌تواند نتیجه را تغییر دهد. به منظور رصد آنچه در جو ما اتفاق می‌افتد، ماهواره‌های رصد هواشناسی به فضا پرتاب شدند. توسط این ماهواره‌ها می‌توان سیستم‌های جوی موجود در هر زمان را شناخت و تأثیر آن‌ها روی هوا را پیش‌بینی کرد.

ماهواره‌های گوئس پرتاب شدند تا بتوانند هوا را به روشی دقیق پیش‌بینی کنند و این سری از ماهواره‌ها توانستند به خوبی اطلاعات لازم را ارائه دهند. اکنون ماهواره‌های گوئس میراثی بیش از چهل سال دارند و ناوگان بزرگی از ماهواره‌ها را در برمی‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی