ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیاره زحل دوباره به‌عنوان دارنده بیشترین قمر در منظومه شمسی شناخته شد

محققان با کشف تعداد زیادی قمر کوچک در اطراف سیاره زحل می‌گویند این سیاره دوباره جایگاه خود را از مشتری پس گرفته است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

سیاره زحل که چند ماه پیش جای خود را به مشتری داده بود، دوباره توانست به‌عنوان دارنده بیشترین قمر در منظومه شمسی بر تخت پادشاهی تکیه بزند. محققان به‌تازگی موفق شده‌اند 62 قمر جدید را برای این سیاره شناسایی کنند.

به‌ گزارش گاردین، دانشمندان با کشف 62 قمر تازه در اطراف زحل می‌گویند مجموع تعداد قمرهای این سیاره حالا به 145 عدد رسیده است. بنابراین مشتری که در ماه فوریه 2023 با کشف 12 قمر جدید و مجموع 95 قمر در صدر جدول دارندگان بیشتر ماه در منظومه ما شناخته می‌شد، جای خود را به این سیاره حلقه‌دار پس داده است.

«برت گلدمن»، استاد اخترشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا که در این پژوهش نقش داشته است، می‌گوید: «زحل نه‌تنها تعداد قمرهای خود را تقریباً دو برابر کرده است، بلکه حالا بیشتر از مجموع دیگر سیارات منظومه شمسی قمر دارد.»

قمرهای پرشمار سیاره زحل از کجا آمده‌اند؟

این قمرها که درحال‌حاضر با ترکیبی از اعداد و حروف نام‌گذاری شده‌اند، درنهایت نام خدایان اساطیر گال‌ها، نورس‌ها و اینوئیت‌های کانادا را دریافت می‌کنند تا با سایر قمرهای زحل هماهنگ شوند. اکثر این اشیای سماوی باقی‌مانده برخورد دو ماه بزرگ‌تر به یکدیگرند که باعث به‌وجودآمدن این ماه‌های کوچک شده است.

اگرچه در آینده ممکن است قمرهای بیشتری برای سیاره مشتری یا هرمز پیدا شود – به‌ویژه چون این سیاره به ما نزدیک‌تر است – اما محققان فعلاً با قطعیت عنوان دارنده بیشترین تعداد ماه در منظومه شمسی را به زحل یا کیوان داده‌اند. کشف این اقمار جدید از طریق تکنیکی موسوم به «گذر و پشته» انجام شده است که به شناسایی قمرهای کوچک‌تر و کم‌نورتر کمک می‌کند.

پژوهشگران همچنین در این مطالعه از داده‌های تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی در حد فاصل سال‌های 2019 تا 2021 استفاده کردند تا ماه‌هایی را پیدا کنند که قطر آن‌ها حتی ممکن است به 2.5 کیلومتر برسد. پیش‌بینی می‌شود که مأموریت Dragonfly ناسا که در سال 2027 پرتاب می‌شود، بتواند حداقل یکی از این قمرهای کوچک خارجی زحل را رصد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی