ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انویدیا مدیاتک
کامپیوتر و سخت افزار

داغ‌ترشدن رقابت در بازار تراشه‌ها؛ مدیاتک در 2024 از چیپست با گرافیک انویدیا رونمایی می‌کند

ظاهراً مدیاتک می‌خواهد با همکاری انویدیا یک تراشه قدرتمند برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی بسازد.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۰

‌طبق گزارشی جدید، انویدیا و مدیاتک برای ساخت چیپست‌های دستگاه‌های قابل‌حمل با گرافیک‌های جی‌فورس قرارداد امضا کرده‌اند و سال آینده این تراشه‌ها از راه می‌رسند. به‌نظر می‌رسد این چیپست‌ها دستگاه‌های مجهز به ویندوز و پردازنده‌های مبتنی بر ARM را هدف قرار می‌دهند.‌

درحال‌حاضر مدیاتک مشغول ساخت چیپست برای کروم‌بوک‌های اقتصادی است و در این بخش از بازار سهم 20 درصدی دارد. بااین‌وجود، ساخت چیپست با گرافیک قدرتمند انویدیا می‌تواند کلید ورود مدیاتک به بازار لپ‌تاپ‌های قدرتمند و گران‌قیمت محسوب شود.

همکاری مدیاتک و انویدیا در بازار تراشه

درحال‌حاضر انویدیا طراحی‌های مبتنی بر معماری ARM را در سبد محصولات خود دارد. برای مثال، نینتندو سوییچ از تراشه تگرا استفاده می‌کند؛ هرچند تگرا حالا یک تراشه قدیمی محسوب می‌شود. دستگاه انویدیا شیلد هم از این معماری استفاده می‌کند، اما شیلد هم یک دستگاه قدیمی است.

انویدیا همچنین بردهای ARM با گرافیک‌های جی‌فورس ساخته که البته بیشتر برای کارهای یادگیری ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثل، برد Jetson Orin NX از 1024 هسته گرافیکی Ampere و 32 هسته تنسور بهره می‌برد و همچنین دارای پردازنده با 8 هسته Cortex-A78AE است.

انویدیا و مدیاتک

این بردها از سیستم‌عامل اندروید یا کروم او‌اس پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین مدیاتک نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند. با توجه به این موضوع، نتیجه همکاری انویدیا و مدیاتک باید منجر به توسعه برد یا پردازشگر گرافیکی جدیدی شود.

درحال‌حاضر تراشه‌های مدیاتک از پردازشگر گرافیکی ARM استفاده می‌کنند، اما اگر به سراغ پردازشگر گرافیکی جی‌فورس انویدیا برود، عملکرد گرافیکی چیپست‌هایش بهبود چشمگیری پیدا می‌کند. علاوه‌براین، مدیاتک با همکاری با انویدیا می‌تواند قابلیت‌های هوش مصنوعی این غول دنیای گرافیک را هم به تراشه‌هایش بیاورد.

درحال‌حاضر نمی‌دانیم تراشه جدید مدیاتک و انویدیا تنها در لپ‌تاپ‌های ویندوزی مورد استفاده قرار می‌گیرند یا اینکه باید منتظر استفاده از آن در گوشی‌های پرچمدار هم باشیم. برای اطلاع از این موضوع باید تا انتشار گزارش‌های بیشتر صبر کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی