ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهواره چوبی
نجوم و فضا

دانشمندان ژاپنی سال آینده اولین ماهواره چوبی جهان را به فضا پرتاب می‌کنند

به گفته دانشمندان، چوب می‌تواند در مدار یک ماده بادوام باشد و ساخت ماهواره چوبی، نگرانی‌های مربوط به ماهواره‌های امروزی را از بین خواهد برد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰

تیمی از دانشمندان «دانشگاه کیوتو» و استارتاپ درخت‌بری ژاپنی Sumitomo Forestry با انجام تحقیقاتی ادعا کرده‌اند که چوب دوام و ماندگاری زیادی در مدار زمین دارد. به همین منظور آن‌ها قصد دارند تا سال آینده اولین ماهواره چوبی را به فضا ارسال کنند.

در ماه مارس سال گذشته، این تیم با همکاری آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA)، سه نوع چوب را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ارسال کرد تا آزمایش‌هایی درزمینه انعطاف‌پذیری چوب‌ها در مدار زمین روی آن‌ها انجام شود. «کوجی میوراتا»، رهبر اصلی این پژوهش از دانشگاه کیوتو، در آن زمان گفته بود:

«توانایی چوب برای مقاومت‌کردن در برابر شرایط شبیه‌سازی‌شده مدار پایین زمین یا LEO ما را شگفت‌زده کرده است. اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا می‌توان تأثیرات محیط نامساعد LEO روی مواد آلی را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کرد یا خیر.»

پرتاب اولین ماهواره چوبی در سال آینده

سپس آن‌ها چوب‌ها را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال و به مدت تقریباً 10 ماه در ماژول Kibo ژاپن نگهداری کردند. نتایج این تحقیق به‌تازگی منتشر شده و ظاهراً موفقیت بزرگی بوده است. دانشمندان به‌دنبال این موفقیت، در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کردند که اولین ماهواره چوبی در سال آینده به مدار زمین پرتاب خواهد شد.

به گفته دانشمندان، نوعی چوب که با نام «ماگنولیا» (Magnolia) شناخته می‌شود، مقاوم‌ترین نمونه در فضا بوده و در طول این آزمایش «هیچ‌گونه تجزیه یا تغییر شکل مانند ترک‌خوردن، تاب‌برداشتن یا آسیب سطحی» در آن مشاهده نشده است. همچنین هیچ تغییری در وزن نمونه برگشتی وجود نداشته. با توجه به سطح دما و تشعشعاتی که در مدار زمین وجود دارد، این نتیجه شاهکار بسیار قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

ماهواره‌ها در زمینه‌های مختلفی از کاربردهای نظامی گرفته تا ارائه اینترنت پرسرعت کاربرد دارند. بااین‌وجود، ماهواره‌های فعلی نگرانی زیادی را برای محیط داخلی و خارجی زمین ایجاد می‌کنند.

درست مانند بسیاری از فضاپیماها، ماهواره‌ها نیز پس از خاموش‌شدن، به زباله‌های فضایی تبدیل می‌شوند و زمانی که دوباره به جو زمین وارد شوند، با سوخت آلومینیوم باعث ایجاد حفره‌های جدیدی در ازن خواهند شد. اخیراً گفته شده بود که ماهواره‌های نسل دوم V2 Mini استارلینک درحال سقوط از مدار هستند. با وجود این نگرانی‌ها، ساخت و پرتاب ماهواره‌های چوبی می‌تواند بهترین راه‌حل برای برطرف‌کردن این دسته از مشکلات باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی