ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قیمت خودرو دبیر انجمن خودروسازان
اخبار خودرو

انجمن خودروسازان سازمان استاندارد را مقصر افزایش قیمت خودرو اعلام کرد

«احمد نعمت‌بخش»، دبیر انجمن خودروسازان ایران، به دریافت هزینه اضافی توسط خودروسازان از خریداران بابت نصب تجهیزات استاندارد اجباری واکنش نشان داد.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰

«احمد نعمت‌بخش»، دبیر انجمن خودروسازان ایران، اخیراً به دریافت هزینه اضافی توسط خودروسازان از خریداران بابت نصب تجهیزات استاندارد اجباری واکنش نشان داد. او اظهار داشت: «براساس تفاهم‌نامه سازمان استاندارد و وزارت صمت در سال گذشته، تجهیز خودروها به استانداردهای تعلیقی باید به‌‌مرور‌زمان اجرایی می‌شد.» خودروسازان باید از اول تیرماه تمام استانداردهای تعلیقی را روی محصولات خود اعمال کنند. او در ادامه گفت: «درحال‌حاضر تعدادی از خودروسازان برخی از استانداردهای تعلیقی را روی محصولات خود اجرایی کرده‌اند. همین امر باعث افزایش قیمت خودرو در زمان تحویل به مشتریان شده است.»

آیا استانداردسازی دلیل موجهی برای افزایش قیمت خودرو است؟

نعمت‌بخش با اشاره به اینکه «بسیاری از استانداردهای تعلیقی در کشور ما قابل استفاده نیستند»، گفت: «به‌ عنوان مثال، چراغ دی‌لایت برای مناطقی که مدام بارانی یا مه‌آلود هستند، استفاده می‌شود، اما در اکثر مناطق ایران چنین شرایطی وجود ندارد.»

او اظهار داشت: «به سازمان استاندارد اعلام کرده‌ایم اگر ما بخواهیم استانداردهای تعلیقی را از اول تیرماه اجرایی کنیم، تولیدات جاری با اختلال روبه‌رو می‌شود و حتی قابل شماره‌گذاری نخواهند بود.» او در ادامه تصریح کرد: «به‌ عنوان مثال، استاندارد انحراف از مسیر یا ترمز اضطراری برای خودروهای تجاری در خیابان‌های کشور قابل اجرا نیست.»

نعمت‌بخش با انتقاد از سازمان استاندارد افزود: «در شرایطی که صنعت خودرو برای تأمین ارز تولیدات جاری خود با استانداردهای فعلی دچار مشکل است، چرا هزینه اضافی را که نیازمند ارز بیشتری است، به این صنعت تحمیل می‌کنید؟»

انتقادات دبیر انجمن خودروسازان نسبت به سازمان استاندارد و متهم‌کردن این سازمان به افزایش قیمت خودرو، از نظر کاربران آگاه خنده‌دار به‌نظر خواهد رسید. نصب تجهیزات ایمنی همچون ترمز کمکی، کنترل پایداری یا چراغ‌های روشنایی در روز به یک الزام در سراسر جهان تبدیل شده است. استفاده از چراغ‌های روشنایی در روز صرفاً مربوط به هوای مه‌گرفته و ابری نیست، بلکه نصب دی‌لایت باعث می‌شود تا عابران پیاده توجه بیشتری به خودرو داشته باشند.

بسیاری از خودروهای عرضه‌شده در ایران از مبدأ کشور چین هستند. این خودروها در چین با امکانات ایمنی متعدد عرضه می‌شوند، اما در بازار ایران برخی تجهیزات ایمنی آن‌ها حذف می‌شود؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان تجهیزات ایمنی را به خودروهای جدید اضافه کرد. پیش از این نیز قطعه‌سازان و خودروسازان در برابر افزودن کیسه‌های هوا، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز که نصب آن‌ها یک دهه پیش اجباری شد، مقاومت کرده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Nnb
    Nnb | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

    شما عکس روی مطلب رو نگاه کن
    به نظرت درکی از صنعت خودرو سازی داره؟
    البته که مشکل اینحاست که مردم رو نیازمند بنجل ساز ها کردن
    سال 94 اگر بانک ها تسهیلات نمیدادن همگی برشکست بودن!

مطالب پیشنهادی