ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده اینتل
تکنولوژی

پردازنده‌های نسل چهاردهم دسکتاپ اینتل احتمالاً اواخر سال جاری میلادی از راه می‌رسند

این پردازنده‌ها احتمالاً نسبت به نسل کنونی تغییرات زیادی را تجربه نخواهند کرد.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۰

به گفته یکی از منابع دنیای فناوری، اینتل در ماه اکتبر سال جاری میلادی نسخه آنلاک مدل جدید پردازنده‌های رپتور لیک (Raptor Lake Refresh) را روانه بازار می‌کند و در ادامه و پیش از پایان 2023، پردازنده‌های غیر K از راه می‌رسند. ظاهراً اینتل این پردازنده‌ها را تحت نسل چهاردهم دسکتاپ معرفی می‌کند.

اگر شایعه اخیر صحت داشته باشد، اینتل برای یک سال دیگر از برند i برای پردازنده‌های دسکتاپ خود استفاده خواهد کرد؛ این درحالی است که پردازنده‌های نسل چهاردهم مخصوص لپ‌تاپ با برند جدید Core Ultra از راه می‌رسند.

مشخصات احتمالی پردازنده‌های نسل چهاردهم دسکتاپ اینتل

انتظار می‌رود اینتل در نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ خود از هسته‌های بیشتری استفاده کند؛ البته شاهد بهبود کمی در IPC و افزایش کم فرکانس در پردازنده پرچمدار Core i9-14900K نیز خواهیم بود. شایعه امروز همچنین به پردازنده‌ای با 8 هسته قدرتمند و 12 هسته کم‌مصرف اشاره کرده است.

پردازنده اینتل

پردازنده‌های نسل چهاردهم دسکتاپ اینتل از پلتفرم LGA 1700 پشتیبانی خواهند کرد، بنابراین صاحبان پردازنده‌های دو نسل قبل اینتل می‌توانند به پردازنده‌های جدید مهاجرت کنند. درحال‌حاضر برخی از تولیدکنندگان مادربرد درحال به‌روزرسانی BIOS برای مادربردهای سری 600 و 700 جهت بهبود سازگاری آن‌ها با پردازنده‌های نسل بعدی هستند.

اینتل در فصل چهارم سال جاری میلادی پردازنده‌های موبایل Meteor Lake را با برند Core Ultra روانه بازار خواهد کرد؛ این درحالی است که طبق بسیاری از شایعات مانند شایعه اخیر، خبری از پردازنده‌های دسکتاپ Meteor Lake-S نخواهد بود و عرضه آن‌ها لغو شده است.

درنهایت گزارش امروز به پردازنده‌های جایگزین رپتور لیک جدید اشاره کرده. این پردازنده‌ها که با نام Arrow Lake-S شناخته می‌شوند، اواخر 2024 یا اوایل 2025 از راه می‌رسند و برای استفاده از آن‌ها باید مادربردهای LGA 1851 داشت. به‌نظر می‌رسد بالاترین عضو این خانواده به 8 هسته قدرتمند و 16 هسته کم‌مصرف مجهز می‌شود. احتمالاً بخشی از این پردازنده‌ها با لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC به تولید می‌رسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی