ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایستگاه فضایی بین المللی
علمی

یک سال حضور در ایستگاه فضایی بین‌المللی؛ فضانورد ناسا رکوردشکنی می‌کند

«فرانک روبیو» ساعت 9:09 دوشنبه شب، 20 شهریورماه، به اولین آمریکایی تبدیل خواهد شد که یک سال کامل را در فضا سپری کرده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

«فرانک روبیو»، فضانورد ناسا، امشب در ایستگاه فضایی بین‌المللی رکوردشکنی خواهد کرد. در ساعت 9:09 دوشنبه شب (20 شهریورماه) به وقت ایران، مدت‌زمان حضور او در فضا از 355 روز و 3 ساعت و 45 دقیقه ثبت‌شده توسط دیگر فضانورد ناسا، «مارک ونده‌هی» از سال 2022 فراتر خواهد رفت.

طبق گزارش Space.com، با توجه به اینکه روبیو تا 5 مهرماه به زمین برنمی‌گردد، او به‌زودی به اولین آمریکایی و یکی از شش فضانوردی تبدیل خواهد شد که یک سال کامل را در ایستگاه فضایی سپری کرده‌اند. او درنهایت پس از 371 روز حضور در مدار به زمین بازمی‌گردد.

حضور روبیو در ایستگاه فضایی بین‌المللی

روبیو در 21 سپتامبر سال 2022 از زمین جدا شد. او به‌همراه سایر همکارانش که ازجمله «سرگئی پروکوپیف» و «دیمیتری پتلین»، فضانوردان سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) هستند، سوار بر فضاپیمای سایوز ام‌اس-22، به‌سمت ایستگاه فضایی رفتند و قرار بود پس از حدود شش ماه به زمین بازگردند.

سپس در 14 دسامبر، زمانی که پروکوپیف و پتلین درحال آماده‌شدن برای پیاده‌روی فضایی خود بودند، کنترلرهای پرواز روسی پارامترهای خاصی را دریافت کردند که نشان می‌داد سیستم خنک‌کننده بیرونی فضاپیمای سایوز MS-22 درحال ازدست‌دادن فشار است. همین امر باعث شد تا حضور پروکوپیف، پتلین و روبیو در ایستگاه فضایی شش ماه دیگر تمدید شود.

روبیو در مصاحبه‌ای با برنامه «صبح بخیر آمریکا» شبکه ABC گفت:

«باعث افتخار است که به یکی از افرادی تبدیل شوم که یک سال را در فضا سپری کرده است. مطمئناً این رکورد به‌زودی دوباره شکسته خواهد شد.»

همچنین پروکوپیف و پتلین، پنجمین و ششمین فضانورد روسی هستند که یک سال را در فضا سپری کرده‌اند، اما آن‌ها برای اولین‌بار این کار را در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده‌اند. «موسی ماناروف»، «ولادیمیر تیتوف» و «والری پولیاکوف»، فضانوردان دوران شوروی، هرکدام بیش از 365 روز در ایستگاه فضایی سابق میر حضور داشتند. والری پلیاکوف که در سال 2022 درگذشت، رکورد طولانی‌ترین مأموریت فضایی را با 437 روز حضور در فضا از آن خود کرده است

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی