امروز در فضا: دانشمندان سیاه‌چاله‌ای را درحال بلعیدن ستاره دیدند

18 فوریه 2004، دانشمندان آژانس فضایی اروپا اعلام کردند که سیاه‌چاله‌ای فوق‌العاده عظیم را دیده‌اند که یک ستاره را می‌شکافد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰

18 فوریه 2004، دانشمندان آژانس فضایی اروپا اعلام کردند که سیاه‌چاله‌ای فوق‌العاده عظیم را دیده‌اند که یک ستاره را می‌شکافد و بخشی از آن را می‌بلعد.

براساس داده‌های رصدخانه‌های ایکس‌ام‌ام نیوتن و چاندرای ناسا، ستاره‌شناسان بر این باورند که یک ستاره محکوم به فنا، پس از برخورد نزدیک با یک ستاره دیگر که آن را از مسیر خارج کرد، بیش‌ازحد به یک سیاه‌چاله غول‌پیکر نزدیک شد.

این نتایج بهترین شواهد برای اثبات وجود چنین پدیده‌ای که مدت‌ها توسط تئوری پیش‌بینی شده‌ بود، هستند. با نزدیک‌شدن به گرانش عظیم سیاه‌چاله، ستاره توسط نیروهای جزرومدی کشیده‌ شد تا اینکه از هم فرو پاشید.

این کشف اطلاعات بسیار مهمی در مورد چگونگی رشد این سیاه‌چاله‌ها و تأثیر آن بر ستاره‌ها و گازهای اطراف ارائه می‌دهد.

این یکی از شدیدترین انفجارهایی است که تابه‌حال در یک کهکشان کشف شده‌. ستاره قبل از بلعیده‌‌شدن توسط سیاه‌چاله تا میلیون‌ها درجه گرم شده‌ بود. انرژی آزادشده‌ در این فرایند معادل انرژی یک ابرنواختر بود.

اخترشناسان تخمین زدند که حدود یک‌صدم جرم ستاره درنهایت به جرم سیاه‌چاله اضافه شد. این مقدار اندک با پیش‌بینی‌هایی مطابقت دارد که استدلال می‌کنند تکانه و انرژی فرایند برافزایش باعث می‌شود که بیشتر گاز ستاره نابود و از سیاه‌چاله به دور پرتاب شود.

نیرویی که ستاره را مختل کرد، نمونه‌ای شدید از نیروی جزرومدی است که به‌دلیل تفاوت در گرانش اعمال‌ شده‌ در جلو و عقب یک جسم ایجاد می‌شود.

یک مثال از نیروی جزرومدی، ماه است که باعث جزرومد در اقیانوس‌های زمین می‌شود. نیروی جزرومدی مشتری هم دنباله‌دار شومیکر-لوی را قبل از اینکه در سیاره غول‌پیکر فرو برود، از خود دور کرد.