ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

محیط زیست

آلودگی هوای ناشی از آتش‌سوزی به طبقه اجتماعی پایین جهان ضربه می‌زند

کسانی که کمترین مسئولیت را در تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان دارند، بیشترین آسیب را از آتش‌سوزی‌های جنگلی متحمل شده‌اند.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

براساس تحقیقات جدید، مردم کشورهای فقیرتر به‌طور نامتناسبی از آلودگی هوای ناشی از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مزارع رنج می‌برند.

آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها، درختچه‌ها، چمن‌ها، مراتع و زمین‌های کشاورزی، چه برنامه‌ریزی‌شده‌ و چه کنترل‌نشده‌، امسال کشورهایی مانند الجزایر، کانادا و یونان را ویران کرده‌‌ است.

دودی که این آتش‌سوزی‌ها تولید می‌کنند، می‌تواند هزاران کیلومتر را طی کند. سپس خطراتی برای سلامت عمومی، ازجمله افزایش مرگ‌ومیر و افزایش بیماری‌های قلبی و ریوی، ایجاد می‌کند.

آلودگی‌های ناشی از آتش‌سوزی

براساس مطالعه‌ای که سال گذشته در Lancet Planetary Health منتشر شد، آلودگی هوای محیط باعث مرگ حدود 4.5 میلیون نفر در سال 2019 شد.

در مطالعه جدید، محققان از داده‌ها و مدل‌سازی برای تخمین مقادیر روزانه ذرات ریز معلق به نام PM2.5 و غلظت ازن سطحی که از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها بین سال‌های 2000 تا 2019 ساطع می‌شوند، استفاده کردند.

آن‌ها دریافتند که آلودگی هوای سالانه ناشی از آتش‌سوزی‌های مناظر در کشورهای کم‌درآمد تقریباً 4 برابر بیشتر از کشورهای ثروتمند است. همچنین آفریقای مرکزی، آسیای جنوب شرقی، آمریکای جنوبی و سیبری بالاترین سطح آلودگی را تجربه می‌کنند.

افزایش دمای مرتبط با تغییرات آب‌‌وهوایی ناشی از فعالیت‌های انسان، خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

«شاندی لی»، دانشیار دانشگاه موناش در ملبورن می‌گوید که افزایش دما به این معنی است که «این پدیده‌ها ممکن است در آینده بدتر شوند.»

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «شواهد موجود نشان می‌دهد که دود آتش می‌تواند خطرات سلامتی ازجمله مرگ‌ومیر و عوارض بیماری را افزایش دهد. مردم باید به کاهش قرارگیری در معرض آلودگی هوای ناشی از آتش توجه کنند.»

آفریقا بالاترین میانگین روزهای قرارگیری در معرض آلودگی هوای قابل‌توجه ناشی از آتش‌سوزی را برای هر نفر در سال داشته است. این رقم 32.5 روز در سال برای هر فرد است. پس از آن نیز آمریکای جنوبی با 23.1 روز در سال قرار دارد.

در مقابل، اروپایی‌ها در طول یک دهه، در هر سال حدود یک روز در معرض آلودگی قابل‌توجهی قرار داشتند.

پنج کشور با بالاترین میانگین سالانه تعداد روزهای قرارگیری هر نفر در معرض آلودگی قابل‌توجه، ناشی از آتش‌سوزی، همگی آفریقایی بودند. آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو، زامبیا، کنگو-برازاویل و گابن ازجمله این کشورها هستند.

بی‌عدالتی آب‌وهوا

در مطالعه جداگانه‌ای که روز چهارشنبه در نیچر منتشر شد، دانشمندان گفتند که دود آتش‌سوزی در ایالات‌متحده، پیشرفت کیفیت هوا را که طی دهه‌ها به‌دست آمد، از بین برده‌ است.

شهرهای کشورهای ثروتمند نیز با کیفیت پایین هوا دست‌وپنجه نرم می‌کنند که دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت را نقض می‌کند. این مشکل عمدتاً به‌دلیل آلودگی ناشی از حمل‌ونقل، گرمایش و صنعت است.

آتش‌سوزی

در اوایل این ماه، سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل اعلام کرد که تغییرات آب‌وهوایی باعث موج‌های گرمای شدیدتر و مکرر و متعاقب آن آلودگی شده است.

محققان گفتند که یافته‌های آن‌ها شواهد بیشتری از «بی‌عدالتی آب‌وهوایی» ارائه می‌کند، زیرا کسانی که کمترین مسئولیت را در تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان دارند، بیشترین آسیب را از آتش‌سوزی‌های جنگلی متحمل شده‌اند.

آن‌ها افزودند که تغییر در تکنیک‌های مدیریت زمین، به‌ویژه سوزاندن زباله‌های کشاورزی می‌تواند به کاهش وسعت آتش‌سوزی کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی