ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جدیدترین اخبار و روندهای دنیای فناوری را با نگاهی دقیق و حرفه‌ای، در کانال تلگرام دیجیاتو دنبال کنید.

ورود به کانال تلگرام دیجیاتو
سوددهی OpenAI
مالی و سرمایه گذاری

اسناد مالی OpenAI نشان داد: سازنده ChatGPT تا سال ۲۰۳۰ به سوددهی نمی‌رسد

طبق اسناد مالی، آنتروپیک وضعیت بهتری نسبت به OpenAI دارد.

آزاد کبیری
نوشته شده توسط آزاد کبیری تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۵ | ۱۸:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

با نزدیک‌شدن شرکت‌های OpenAI و آنتروپیک به عرضه اولیه سهام خود، رسانه‌ها جزئیات بیشتری را از وضعیت مالی این غول‌های هوش مصنوعی فاش کردند. کارشناسان می‌دانستند که این شرکت‌ها پول زیادی صرف توسعه هوش مصنوعی خود می‌کنند، اما دیدن ارقام واقعی هزینه‌ها همه را متعجب کرد و نشان داد که مسیر رسیدن به سودآوری بسیار طولانی‌تر از حد تصور است.

OpenAI و آنتروپیک هنوز اسناد مالی خود را به صورت رسمی منتشر نکرده‌اند، اما برای جذب سرمایه‌گذاران جدید مجبور شدند دفاتر مالی خود را باز کنند. وال استریت ژورنال با بررسی این اسناد متوجه شد که آنتروپیک در سال جاری میلادی سود اندکی ثبت می‌کند، سال آینده نیز دوباره ضرر می‌دهد و درنهایت از سال ۲۰۲۸ در وضعیت سوددهی باقی می‌ماند. اما مسیر OpenAI برای رسیدن به سود بسیار طولانی‌تر است و این شرکت تا پایان دهه جاری میلادی همچنان زیان‌ده خواهد بود.

افشای وضعیت مالی و سوددهی OpenAI و آنتروپیک

درکل این شرکت‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی ارقام وحشتناکی را هزینه می‌کنند. شرکت OpenAI در سال جاری میلادی بیش از ۲۵ میلیارد دلار در این بخش خرج می‌کند، این رقم تا سال ۲۰۲۹ به ۱۲۱ میلیارد دلار می‌رسد و تازه در سال ۲۰۳۰ به زیر ۱۰۰ میلیون دلار سقوط می‌کند. هزینه‌های هوش مصنوعی آنتروپیک نیز با وجود ابعاد کوچک‌تر، روند صعودی مشابهی را طی می‌کند و در سال ۲۰۲۹ هزینه‌های پردازشی بسیار سنگینی را روی دست مدیران خود می‌گذارد.

سوددهی OpenAI

همچنین طبق اسناد مالی، آنتروپیک بیشتر درآمد خود را از طریق فروش سازمانی تأمین می‌کند، اما OpenAI روی درآمد ۱۵۰ میلیارد دلاری از کاربران و مصرف‌کنندگان عادی حساب ویژه‌ای باز کرده است.

این زیان‌های مالی درحالی رخ می‌دهند که درآمدهای هر دو شرکت با سرعت چشمگیری رشد می‌کنند. OpenAI انتظار دارد درآمد خود را هر سال تقریباً دو برابر کند و در سال ۲۰۳۰ به رقم ۲۷۵ میلیارد دلار برساند. در مقابل، آنتروپیک نیز برای سال ۲۰۲۹ درآمد ۱۵۰ میلیارد دلاری را پیش‌بینی می‌کند. اوپن‌ای‌آی درحال‌حاضر خدمات رایگان خود را گسترش می‌دهد تا کاربران را به استفاده از پلتفرم‌های خود عادت دهد و در آینده آنها را به مشتریان پولی تبدیل کند.

آمارهای وب‌سایت SimilarWeb نشان می‌دهند که ChatGPT تا اواخر سال ۲۰۲۵ حدود ۷۹ درصد از ترافیک جهانی هوش مصنوعی مولد را در اختیار داشته است. در کل تعداد بازدید از پلتفرم‌های هوش مصنوعی بین ژانویه ۲۰۲۵ تا ژانویه ۲۰۲۶ بیش از ۲۸.۶ درصد افزایش یافت. در این رقابت، جمینای گوگل با رشد ۱۵۷ درصدی به ۱.۱ میلیارد بازدید ماهانه رسید. پلتفرم پرپلکسیتی ۱۷۰ میلیون بازدید و Claude آنتروپیک نیز ۱۵۷ میلیون بازدید را ثبت کردند.

آزاد کبیری
آزاد کبیری

دانش‌آموخته‌ زبان‌شناسی‌ هستم و همان‌قدر که به «کلمه» علاقه‌مندم، از سرک‌کشیدن به گوشه‌وکنارِ جهان تکنولوژی و علم هم حظ می‌کنم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Milad7764
    Milad7764 | ۱۹ فروردین ۱۴۰۵

    ببینید یک بخش زیادی از درآمد این شرکت ها صرف جذب و نگهداری نخبگان علمی و مدیریتی میشه. یعنی اون حقوق نجومی رو به خودشون میدن ولی سودی بین سهامدارها تقسیم نمی‌کنند. درست مثل دوستان خودمون در ایران که وقتی مجمع سالیانه برگزار می‌کنند، نمیدونید اینها که اینقدر ضرر کردن در طول سال، چجوری اینقدر سود بین هیأت مدیره تقسیم میکنند 🫤
    مساله ی دوم هزینه های سرسام آور دیتاسنترها هست که چند سال اول فعالیت سر به فلک میکشه ولی بعدش فقط هزینه ی تعمیر و نگهداری باید بدن.

  • Antoftechnology1
    Antoftechnology1 | ۱۸ فروردین ۱۴۰۵

    دقیقا قبل از این خبر داشتم حمایت چندین گیگاوایتی گوگل رو از آنتروپیک میخوندم واقعا نیاز به سود داره ؟

مطالب پیشنهادی