ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش مجمع ۵ ساعته و پرحاشیه؛ مخابرات برای هر سهم ۳۵۴ ریال سود تصویب کرد

مجمع شرکت مخابرات ایران روز یکشنبه برگزار و ۳۵۴ ریال سود برای هر سهم به تصویب رسید.

ایمان بیک
نوشته شده توسط ایمان بیک | ۲ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۴

مجامع‌عمومی عادی و عادی به‌طور فوق‌العاده «شرکت مخابرات ایران» یکشنبه درحالی برگزار شد که موضوعات اصلی مجامع کاملاً تحت‌الشعاع اعتراضات کارکنان و بازنشستگان و اختلافات صاحبان سهام این شرکت قرار داشت.

به گزارش دیجیاتو، سهامداران شرکت مخابرات ایران از ساعت ۸ صبح در محل برگزاری مجامع این شرکت حاضر شده بودند ولی نخستین نشانه‌ها از وجود اختلاف از همان دقایق نخست به چشم می‌آمد. نماینده سهام دولت در جلسه حاضر نشده و تعداد حاضران به حد نصاب نرسیده بود؛ به‌این‌ترتیب، هیئت‌رئیسه پیش از شروع رسمی جلسه اعلام تنفس کرد تا همه‌چیز این مجمع عجیب و غریب پیش برود.

بعد از حدود ۴۵ دقیقه و با پیوستن نماینده شرکت توسعه اقتصادی صبا با ۹ صدم درصد سهام، تعداد سهام حاضر در مجمع به ۵۰.۹۶ درصد رسید. تا آن لحظه، هنوز نماینده سهام ۱۹.۷۷ درصدی دولت به جلسه نیامده بود. مارکولایی (نماینده سهام دولت) بالاخره پس از یک ساعت به جلسه مجمع رسید و هرچند ادعا شد علت تأخیر او ناهماهنگی در اطلاع‌رسانی بوده، اظهارنظرهای او نشان داد موضوع جدی‌تر است. خود او نیز در جلسه اعلام کرد قصد داشته درخواست تنفس دوهفته‌ای مجمع را ارائه کند.

اختلاف سهامداران تنها نکته این مجمع نبود. ماراتن ۵ ساعته مجامع مخابرات بیش از هر زمان دیگری تحت‌تأثیر اعتراضات تشکل‌های کارکنان و بازنشستگان این شرکت بود. آنان به برخوردار نبودن از بیمه و خدمات رفاهی اعتراض داشتند. نمایندگان تشکل‌های پرسنل مخابرات نیز به‌شدت بر لزوم ادغام مجدد همراه اول در مخابرات تأکید داشتند و از سهامدار عمده (توسعه اعتماد مبین) به‌دلیل تفکیک این دو شرکت انتقاد کردند.

ابراهیم محمودزاده، رئیس هیئت‌مدیره شرکت مخابرات ایران

هدف‌گذاری «نجما» برای اتصال بیشتر

«ابراهیم محمودزاده»، رئیس هیئت‌مدیره شرکت مخابرات ایران که ریاست مجمع را نیز برعهده داشت، در سخنان ابتدایی خود، به برنامه این شرکت برای تمرکز بر اتصال در پروژه فیبر نوری منازل تأکید کرد و گفت: «باتوجه‌به مشوق‌های دولت، شاید ایجاد پوشش برای برخی شرکت‌ها مناسب باشد ولی ما با‌توجه‌به سابقه اجرای طرح «نجما» نیاز داریم که پوشش را تبدیل به اتصال کنیم.»

به گفته او، در برنامه سال ۱۴۰۳ شرکت مخابرات، علاوه‌بر توسعه اتصال فیبر نوری و درآمدزایی و فرهنگ‌سازی برای استفاده از فیبر، تغییر فناوری و کاهش اتکا به درآمد تلفن ثابت نیز دیده شده است. به گفته محمودزاده، سهم تلفن ثابت از درآمدهای مخابرات امسال به یک‌پنجم خواهد رسید.

رئیس هیئت‌مدیره مخابرات همچنین اعلام کرد افزایش سرمایه شرکت مخابرات ایران از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در مراحل نهایی تأمین می‌شود و قرار است تا یک ماه آینده، مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۱۵۰۰ درصدی مخابرات برگزار شود.

محمودزاده همچنین گفت برنامه سال گذشته مخابرات رسیدن به مرحله ثبت سود خالص بوده و امسال وارد عملیات توسعه بازار و خدمات خواهیم شد.

در ادامه جلسه مجمع‌عمومی، «مجید سلطانی»، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گزارش عملکرد این شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران

سهم ۹۲ درصدی مخابرات از پروژه FTTH

به گفته سلطانی، شرکت مخابرات ایران در جایگاه بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی منطقه، بیش از ۳۷ میلیون تلفن ثابت منصوبه دارد که ۲۸ میلیون و ۳۴۰ هزار خط فعال و مشغول به کارند.

مخابرات همچنین دارای شبکه فیبر نوری به طول حدود ۱۹۶ هزار کیلومتر در کشور است.

تعداد پورت‌های باند پهن منصوبه این شرکت بیش از ۱۰ میلیون پورت و سرویس‌های باندپهن فعال آن ۵ میلیون و ۲۶۶ هزار سرویس است. سهم شرکت مخابرات ایران از بازار باندپهن ثابت نیز ۶۱ درصد اعلام شد.

سلطانی با بیان اینکه مخابرات روی ریل درستی قرار گرفته، اعلام کرد این شرکت در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ سود خالص ۴.۳ همتی را افشا کرده است. سود خالص شرکت مخابرات ایران در سال گذشته ۶۵۰ میلیارد تومان بود. درآمد عملیاتی شرکت اصلی نیز در سال مالی گذشته، با ۳۷ درصد رشد، به ۲۱۵ هزار و ۸۹۴ میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل مخابرات درآمد کل مخابرات ایران را حدود ۲۵ همت و درآمد تلفیقی شرکت را (با محاسبه درآمد همراه اول) ۷۸.۷۹ همت اعلام کرد.

به گفته او، همه اجزای درآمدی شرکت مخابرات ایران در سال مالی مورد گزارش رشد داشته است. بر این اساس درآمد باندپهن این شرکت ۲۲ درصد، درآمد شبکه دیتا ۳۰ درصد، ارایه امکانات و خدمات به اپراتورها و بنگاه‌های تجاری ۶۴ درصد و خدمات ارزش افزوده ۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

سلطانی با بیان اینکه ما خودمان را مسئول آینده شرکت هم می‌دانیم، تصریح کرد که این شرکت در بخش ارتباطات ثابت در سال گذشته ۴.۳ همت و در بخش سیار نیز ۲۴.۲ همت سرمایه‌گذاری انجام داده است.

به گفته او، هزینه‌های پرداختی به دولت نیز به حدود ۲۵.۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مجید سلطانی سپس به سهم بازار سرویس‌های باندپهن مخابرات اشاره کرد. براساس اطلاعات ارائه‌شده، سهم بازار سرویس FTTH مخابرات ۹۲ درصد است. این شرکت از بازار سرویس ADSL سهمی ۶۳ درصدی دارد و از بازار سرویس VDSL نیز ۸۸ درصد متعلق به شرکت مخابرات ایران است.

براساس گزارش عملکرد شرکت مخابرات ایران، میزان دایری سرویس FTTH به میزان ۱۰۹ هزار و ۵۹۳ مورد بوده که نسبت به سال پیش رشدی ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. عملکرد منصوبه در بخش FTTH نیز در سالی که گزارش آن آمده، ۲۱۲ هزار و ۵۴۸ مورد بوده است.

به گفته سلطانی، پوشش شبکه دسترسی نوری این شرکت به بیش از ۴ میلیون خانوار و ظرفیت منصوبه FTTH و VDSL درمجموع به بیش از یک‌میلیون و ۶۲۸ هزار پورت رسیده است.

او همچنین اعلام کرد با انجام مقدمات افزایش سرمایه شرکت مخابرات، به‌زودی سرمایه این شرکت از ۶ همت به ۱۰۸ همت خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مخابرات همچنین به ارائه آمار توسعه کسب‌وکارهای نوین و اقتصاد دیجیتال در این شرکت اشاره کرد.

تأثیر افزایش تعرفه روی درآمد مخابرات: ۵ درصد

بخش دیگری از سخنان سلطانی به اثر افزایش تعرفه اینترنت (مصوبه ۳۴۹) بر درآمد این شرکت اختصاص داشت.

به گفته او، به‌رغم رشد تورم از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲، تعرفه اینترنت ثابت در این مدت به میزان ۳۴ درصد افزایش

داشته که اثر آن بر درآمد سرویس‌های پهن‌باند، ۱۶ درصد و در کل درآمد شرکت کمتر از ۵ درصد بوده است.

سلطانی تأکید کرد که شرکت مخابرات بابت اصلاح نشدن تعرفه‌ها در بخش‌هایی مانند هزینه نگهداشت مشترکین تلفن ثابت، ارائه خدمات به شرکت‌های FCP و صادرنشدن مجوز تعرفه سبد محصولات باندپهن متحمل ۴ هزار میلیارد تومان عدم‌النفع شده است.

تقسیم سود و اختلافات سهامداران

وقتی نوبت تصویب عملکرد مالی شرکت و تصمیم‌گیری بر سر تقسیم سود رسید، بار دیگر بحث و جدل اوج گرفت. از سویی، نمایندگان کارکنان و بازنشستگان به وضعیت خود معترض بودند و خواستار اختصاص سود به حل مشکلات کارکنان شدند؛ از سوی دیگر، سهامداران عمده نیز در مواردی اختلاف نظر داشتند.

سعید مارکولایی، به‌عنوان نماینده سهام دولت، درخواستی را مطرح کرد مبنی‌بر اینکه کمیته‌ای مستقل ابهامات خرید سهام مخابرات از سوی همراه اول را بررسی کند.

او که دیر به جلسه رسیده بود، اعلام کرد اگر از اول جلسه حضور می‌داشت، درخواست تنفس دوهفته‌ای مجمع را ارائه می‌کرد.

درنهایت نمایندگان سهام عدالت و دولت از رأی‌دادن به صورت‌های مالی خودداری کردند.

نحوه تقسیم سود نیز مورداختلاف بود. پیشنهاد هیئت‌مدیره و مدیرعامل تقسیم سود 10 درصدی بود. نمایندگان دولت و سهام عدالت بر اختصاص سود به پرداخت بدهی‌ها به کارکنان و توسعه فیبر نوری تأکید داشتند اما نماینده سهامدار عمده (توسعه اعتماد مبین) با این استدلال که باید در بازار سهام اعتمادسازی کرد، گفت: «سه سال است سودی تقسیم نشده و اعتماد بازار از بین رفته است. همین مسئله موجب شده سهامی که روزی ۲۵۰۰ تومان معامله می‌شد، امروز 600 تومان هم مشتری نداشته باشد.»

نماینده شرکت توسعه اعتماد مبین خواستار تقسیم ۸۰ درصد سود میان سهامداران شد که باوجود مخالفت نمایندگان دولت و سهام عدالت، همین پیشنهاد به تصویب رسید؛ به‌این‌ترتیب مخابرات به هر سهم خود ۳۵۴ ریال سود می‌دهد.

براین‌اساس مقرر شد مبلغ سود سهامداران عمده (دارای کرسی) از محل دارایی‌های غیرنقدی شرکت پرداخت شود. همچنین هیئت‌مدیره مکلف شد سود سهام سهامداران حقیقی را متناسب با نسبت سهامداری و مطابق برنامه توزیع سود منتشره در کدال پرداخت کند.

پس از پایان مجمع‌عمومی عادی، مجمع‌عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده نیز برگزار و ترکیب سهامداران حقوقی هیئت‌مدیره شامل توسعه اعتماد مبین، گسترش الکترونیک تدبیر ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت، بنیان سرمایه تسنیم و سرمایه‌گذاری استان تهران به نمایندگی از سهام عدالت تصویب شد؛ هرچند نماینده دولت بازهم موافق این ترکیب نبود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی