ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

یادداشت: آینده تپسی؛ سوپراپ یا نزدیک شدن به رقیب؟

با خرید سهام تپسی توسط گلرنگ، آینده بزرگی برای این تاکسی اینترنتی در اکوسیستم استارتاپی کشور پیش‌بینی می‌شود.

سوره پوراشرف
نوشته شده توسط سوره پوراشرف | ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۸

در راستای خرید سهام تپسی توسط گروه صنعتی گلرنگ و ورود جدی‌تر این گروه سنتی به اکوسیستم استارتاپی کشور و نیز سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های حوزه‌های متعدد، علاوه بر رشد این تاکسی اینترنتی، می‌توان به این نتیجه رسید که یک سوپراپلیکیشن جدید برای کاربران در راه است.

با خرید سهام تپسی توسط گلرنگ، احتمالاً رشد روزافزونی برای این استارتاپ فعال در حوزه تاکسی اینترنت پیش‌بینی می‌شود و نزدیک‌ترشدن به رقیبش، یعنی اسنپ، دور از تصور نیست. همچنین با توجه به استارتاپ‌هایی که گروه صنعتی گلرنگ در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، به‌نظر می‌رسد که اکوسیستم استارتاپی کشور به‌زودی شاهد یک سوپراپ شامل خدمات سفارش آنلاین غذا، گردشگری، فین‌تک، فروشگاه اینترنتی و حمل‌ونقل آنلاین و... خواهد بود.

تپسی به‌عنوان دومین تاکسی اینترنتی در کشور، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرد و با ارائه سرویس‌های متعدد در تهران و سایر شهرهای کشور، توانست راه خود را به‌عنوان بازیگر دوم حوزه تاکسی آنلاین در کشور ادامه دهد.

در روند سال‌های فعالیت این تاکسی اینترنتی، این سازمان همواره تلاش کرد تا با ارائه سرویس‌های متفاوت و ویژگی‌های متمایزکننده از رقیب، سهم بیش‌تری از بازار را از آن خود کند؛ هرچند در بسیاری از این پروژه‌ها نتوانست به موفقیت کامل برسد. ازجمله پروژه‌ها و سرویس‌‌های ناکام مانده این سازمان می‌توان به سرویس مدارس و سرویس همیار و... اشاره کرد.

همچنین تپسی اولین استارتاپ در کشور بود که توانست به بازار سرمایه و بورس ورود پیدا کند. یکی از دلایل این اتفاق، عدم وجود سرمایه‌گذاری خارجی در این کسب‌وکار بود که در تسهیل ورود این شرکت نقش مهمی ایفا کرد. به گفته «میلاد منشی‌پور»، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل تپسی، این شرکت متحمل راه سخت و چالش‌های بسیاری در وهله اول فعالیت خود بود، اما شرایط کنونی برای شرکت‌های استارتاپی در مقایسه با گذشته بسیار هموارتر است. همچنین گسترش جغرافیایی دو‌برابری و تحت پوشش قرارگرفتن ۳۲ شهر و گام‌های مؤثر در تبدیل تپسی به سوپراپ ازجمله مواردی است که از سال گذشته درحال انجام بوده است. درواقع تپسی پیش‌ازاین از میل تبدیل‌شدن به یک سوپراپ صحبت کرده بود اما نتوانسته بود به این رؤیا نزدیک شود و حالا بعید نیست که این اتفاق بیفتد.

در نیمه اول سال جاری، گروه صنعتی گلرنگ با ورود جدی‌تر به اکوسیستم استارتاپی و سرمایه‌گذاری در بسیاری از استارتاپ‌ها ازجمله «شب»، «اُفود» و «الوپیک»، نشان داد که توجه ویژه‌ای به اقتصاد دیجیتال دارد. این ورود از این نظر که اقتصاد سنتی کشور با نوآوری و فناوری آمیخته می‌شود و همچنین اینکه اکوسیستم استارتاپی بازیگران جدید با پشتوانه قوی خواهد داشت، بسیار شایان توجه است.

مدیرعامل شرکت تپسی در سال گذشته، جهت ایجاد وجه تمایز رقابتی، درنظر داشت که بسیاری از سفیران تپسی، جزئی از سهام‌داران این سازمان باشند، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که سهام‌های این شرکت حالا در دست گروه دیگری است که برنامه‌های جدیدی برای تپسی دارد.

از شهریورماه، زمزمه‌های بسیاری درخصوص خرید تمام سهام تپسی توسط گروه گلرنگ در فضای اکوسیستم شنیده می‌شد. در این راستا، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که تپسی در کدال بورس سهام خود را عرضه کرده است و به گفته او، گلرنگ به‌عنوان یکی از علاقه‌مندان برای خرید این سهام، واکنش نشان داده و خواستار خرید سهام است.

درنهایت سهام این شرکت طی سازوکار بورس، توسط گروه صنعتی گلرنگ خریداری شد. با این اتفاق، با پشتوانه مالی که این شرکت پیدا کرده است، باید دید که آینده تپسی چه خواهد شد؟

همان‌طور که گفته شد، منشی‌پور در بسیاری از مصاحبه‌های خود اعلام کرده که تبدیل‌شدن به یک سوپراپلیکیشن، یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازهای تپسی است. به‌نظر می‌رسد با سرمایه‌ای که توسط گلرنگ به تپسی تزریق شده است، می‌توان تبدیل‌شدن تپسی به یک سوپراپ و همچنین اخذ سهم بیشتری از بازار موجود توسط آن را پیش‌بینی کرد؛ سوپراپلیکیشنی که کاربر می‌تواند در آن به سفارش غذا، انجام خدمات فین‌تکی و مالی، سفارش کالاهای گوناگون، استفاده از تاکسی اینترنتی و ارسال مرسوله بپردازد؛ چیزی که اسنپ هم‌اکنون طلایه‌دار آن است.

گلرنگ با سرمایه‌گذاری‌هایی که در بسیاری از استارتاپ‌ها داشته، علاوه بر ورود جنجالی خود به اکوسیستم استارتاپی و پیشوابودن در گره‌زدن صنعت و نوآوری، تحولات عظیمی را در این اکوسیستم به‌وجود آورده است؛ اما باید دید که در وهله اجرایی چطور عمل می‌کند و چه اثرگذاری‌هایی خواهد داشت. «دارتیل» پلتفرم تجارت الکترونیک گروه صنعتی گلرنگ است که علی‌رغم سرمایه‌گذاری این هلدینگ در این پلتفرم، اخبار جدید و تکان‌دهنده‌ای که نشان از فعالیت موفق‌آمیز این استارتاپ باشد، به گوش نمی‌رسد. اما درخصوص الوپیک که به شیراز ورود کرده و سرویس جدید الونومیک را راه‌اندازی کرده واین موارد نشان می‌دهد که شاید این سرمایه‌گذاری‌های جدید در مرحله اجرایی هم مثمر ثمر باشند. هرچند در مورد افود نیز هنوز نمی‌توان اظهارنظر دقیقی را اعلام کرد و عملکرد آن در مشهد هنوز به‌آن صورتی نبوده که بتوان آن را سنجید.

همان‌طور که گفته شد، بی‌شک با خرید سهام تپسی توسط گلرنگ، رشد نسبی تپسی در شرایط بازار کنونی دور از ذهن نیست و آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، اتفاقات جدیدی در اکوسیستم استارتاپی کشور رقم خواهد خورد. به‌نظر می‌رسد می‌توانیم در پاسخ به تیتر این یادداشت یک جمله دیگرمی‌توانیم اضافه کنیم و بگوییم: آینده تپسی؛ سوپراپ یا نزدیک شدن به رقیب؟ یا شاید هم هردو؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی