ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

چگونه می توانیم باتری اصلی را از باتری تقلبی در تلفن همراه تشخیص دهیم

اگرچه خرید باتری تلفن همراه، صرف نظر از نوع برند سازنده آن، یکی از انتخاب های مهم خرید تجهیزات الکترونیکی موبایل است اما اگر زاویه یک قطعه حساس به باتری نگاه کنیم، قطعاً راهکارهایی وجود ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگرچه خرید باتری تلفن همراه، صرف نظر از نوع برند سازنده آن، یکی از انتخاب های مهم خرید تجهیزات الکترونیکی موبایل است اما اگر زاویه یک قطعه حساس به باتری نگاه کنیم، قطعاً راهکارهایی وجود خواهند داشت که برای تشخیص باتری های اصلی از تقلبی در بازار به کار می روند. هر فردی به تنهایی می تواند با استفاده از این نکات کاربردی، نوع باتری اصل یا تقلبی موبایل را تشخیص دهد. برای آگاهی از این نکات دعوت می کنیم این مطلب را تا پایان مطالعه نمایید.

باتری

1-به نام برند درج شده بر روی باتری دقت کنید

باتری ها هم مانند سایر قطعات الکترونیکی دارای یک سری نوشته هایی بر روی بدنه خود هستند که اطلاعات کامل محصول را معرفی می کنند. قسمتی از این متن درج شده، کشور سازنده باتری را نشان می دهد؛ اما جالب است اگر بگوییم نباید به نام کشوری که روی یک باتری نوشته شده اهمیت بدهید! بسیاری از برندهای باتری که ممکن است شما آن ها را با نام های ساخت کره، ساخت ویتنام یا ساخت ژاپن مشاهده می کنید، همه در اصل، ساخت کشور چین هستند که به صورت تقلبی به نام های مختلف تولید می شوند. اینکه با مشاهده نام "ساخت کشور کره" بر روی یک باتری قضاوت کنید که این محصول از بهترین کیفیت برخوردار است، تصور شما کاملاً غلط می باشد.

2-در کشور ایران، قانون کپی رایت برای باتری موبایل وجود ندارد

جای تعجب است که بدانید تمام باتری های گوشی موبایل که در کشور ایران در بازار وجود دارند مانند باتری های آیفون، سامسونگ، هواوی و ...، در حقیقت توسط کشور سازنده این گوشی ها تولید نشده اند. این محصولات در کشورهای دیگری تولید می شوند و سپس واردکنندگان ایرانی، آن ها را به کمترین قیمت خریداری کرده و به کشور وارد می کنند. به این نوع تولید و فروش، عدم رعایت قانون کپی رایت گفته می شود.

این نوع مبادلات و فروش باتری در کشور، یک مزیت بزرگ دارد و در عین حال، خالی از عیب هم نخواهد بود. با این کار، شرکت های تولیدی و بازرگانی ایرانی، لازم نیست هزینه های هنگفت را برای برندسازی باتری های تولید خود خرج کنند. آن ها به راحتی با نام باتری سامسونگ یا آیفون، تجارت خود را انجام می دهند.

یکی از معایب عدم قانون کپی رایت این است که هزینه هایی که برای تولید باتری آیفون یا سامسونگ در یک شرکت سطح پایین فرعی در کشور دیگری صرف می شوند بسیار کمتر از هزینه هایی است که در شرکت اصلی سامسونگ یا موبایل آیفون خرج می گردد. بر همین اساس، برخی از افرادی که در واردات باتری موبایل فعالیت دارند، هنگام سفارش خرید باتری از شرکت سازنده، مدلی از باتری را سفارش می دهند که کیفیت پایین تری دارد؛ دلیل این کار، فقط کاهش هزینه ها است و تنها نتیجه آن، کاهی کیفیت باتری خواهد بود.

3-به ظرفیت باتری و IC استفاده شده در ساخت آن دقت داشته باشید

به طور کلی باتری ها از دو قسمت اصلی سل و IC تشکیل شده اند. سوکت سر باتری که بخش IC متصل است، بخش اصلی باتری را تشکیل داده و وظیفه آن، قطع و وصل کردن جریان برق می باشد. کیفیت IC با عملکرد و طول عمر باتری رابطه مستقیم دارد؛ هرچه کیفیت IC بالاتر باشد، سل ها تا مدت زمان بیشتری کار می کنند، در نتیجه، طول عمر باتری افزایش یافته و سل ها دچار بادکردگی نمی شوند.

در خرید باتری باید به ظرفیت واقعی آن ها نیز دقت نمود. اجازه دهید این جمله را با ذکر یک مثال توضیح دهیم؛ فرض کنید ظرفیت واقعی یک باتری سامسونگ مدل گلکسی نوت4، 3220 میلی آمپر است؛ مشتری خرید این مدل باتری در فرم ثبت سفارش از شرکت، کیفیت پایینتر آن را سفارش می دهد تا قیمت کمتری بپردازد؛ در این حالت، باتری خریداری شده گوشی سامسونگ گلکسی نوت 4 با ظرفیت 2000 میلی آمپر به بازار ارائه می گردد. این کار اگرچه سود خوبی برای فروشندگان دارد اما کیفیت باتری را به شدت کاهش می دهد.

به طور مثال، قیمت باتری سامسونگ در مراکز فروش باتری در وب سایت های خارجی، معادل 24 دلار، چیزی در حدود 300 هزار تومان است؛ در صورتی که بهترین مدل باتری سامسونگ گلکسی نوت 4 با کیفیت بالا در ایران، 150 هزار تومان به فروش می رسد.

نکته مهم: هرگز فردی نمی تواند از روی ظاهر یک باتری، کیفیت واقعی آن را تعیین کند.

راهکارهای مفید و کاربردی برای تشخیص باتری اصلی موبایل از باتری های تقلبی

نکاتی که در این قسمت بیان می شوند، راهنمای مؤثری در خرید باتری اصلی تلفن همراه به شمار می روند. با این موارد می توانید یک باتری اصلی گوشی موبایل خریداری کنید:

*فناوری باتری های آیفون:

نسل جدید گوشی ها آیفون که پس از مدل IOS 11/3 تولید شده اند دارای قابلیت Battery Health  هستند. این قابلیت در قسمت تنظیمات گوشی در نظر گرفته شده است. به تصویر زیر دقت کنید.

باتری

با استفاده از قابلیت کاربردی Battery Health در گوشی آیفون می توانید میزان سل های سالم موجود در باتری تلفن را تشخیص دهید. این مقدار با واژه Capacity   در بخش تنظیمات نمایش داده می شود. Capacity   که در بهترین حالت خود قرار دارد باید عدد 100 را نمایش دهد. به مرور زمان و با افزایش عمر باتری گوشی آیفون، این عدد به 80 یا 90 کاهش پیدا می کند. این اعداد به این معنا هستند که سل های باتری در حال زوال می باشند.

شاید در ذهن شما این سوال به وجود آید که اگر باتری گوشی موبایل آیفون را تعویض کنم، این عدد به مقدار 100 باز می گردد؟ باید امتحان کنید. اگر باتری گوشی را تعویض کردید و عدد 100 را در قسمت Capacity  مشاهده نکردید و یا عددی کمتر از 100 نمایش داده شد به این مفهوم است که باتری استفاده شده دارای کیفیت بسیار پایینی است. به این ترتیب، این روش می تواند یک راهکار مفید برای تشخیص باتری اصلی آیفون از تقلبی باشد. لطفا به تصاویر زیر دقت کنید:

در این تصویر می توانید یک باتری باکیفیت آیفون را که عدد 100 را نمایش می دهد مشاهده کنید.

باتری

به این تصویر نیز دقت کنید:

باتری ۲

اگر در قسمت فوق، هیچ عددی نمایش داده نشود به این معنا است که IC باتری دچار مشکل شده و کیفیت مناسبی ندارد. به نمونه زیر دقت کنید:

باتری

*درمورد سایر برندهای باتری موبایل

ظرفیت باتری و نوع سل در مورد سایر باتری های گوشی موبایل نظیر سامسونگ، ال جی، هواوی و ... نیز صادق است. در این حالت نیز باید توجه کنید که ظرفیت واقعی باتری و نوع IC آن در چه کیفیتی قرار دارند.

سل سامسونگ مدل Samsung SDI، بهترین سل هایی است که در ساخت باتری سامسونگ به کار می رود. در تصویر زیر می توانید یک نمونه از بدنه این باتری را مشاهده کنید:

با توجه به مطالب فوق، مجدداً خاطرنشان می کنیم که راهکارهای قطعی برای تشخیص کیفیت باتری موبایل وجود ندارد. بهترین روش برای خرید باتری باکیفیت این است که از طریق مراکز معتبر فروش باتری که خدمات گارانتی محصول و بازگشت کالاهای معیوب را در مدت 6 ماه ارائه می دهند اقدام کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Reza Dark
    Reza Dark | ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

    ممنون مقاله بسیار خوبی بود

  • taha 007
    taha 007 | ۸ بهمن ۱۳۹۷

    عکس اول مطلب شیاومی گذاشتید اینو بدونید شیاومی غیر از مراکز اصلی سرویس خدمات پس از فروش که در ایران نداریم باتری اصلی رو به هیچ جایی نمیده و این باطری ها که به ظاهر اصل هستن مال یه کارخونه دیگه هستن پس بهتره از برند باتری ساز مشهور Nohon سفارش بدید چون خیلی کم ازش شاکی میبینم البته تو ایران نیست باید سفارش از چین بدین

  • mchkzdgn
    mchkzdgn | ۸ بهمن ۱۳۹۷

    خیالتونو راحت کنم باطری اصلی در ایران وجود خارجی نداره تمامی باطری هایی که توی بازار هستند کیفیت نازل و درجه چندم چینی هستند تو ایران بعد از خراب شدن باطری گوشی باید اونو دور انداخت و گوشی نو گرفت

مطالب پیشنهادی