ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

چرا از خدمات ابری استفاده کنیم؟

Pay As You Use یا به اختصار PAYU مدل هزینه‌ای است که شما دقیقاً به میزان بهره‌برداری از خدمات هزینه پرداخت می‌کنید. این مدل هزینه‌ای در رایانش و خدمات ابری نقشی تعیین کننده دارد و ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

Pay As You Use یا به اختصار PAYU مدل هزینه‌ای است که شما دقیقاً به میزان بهره‌برداری از خدمات هزینه پرداخت می‌کنید. این مدل هزینه‌ای در رایانش و خدمات ابری نقشی تعیین کننده دارد و بر اساس مدلی که ابرها برای نحوه محاسبه انتخاب می‌کنند،‌ هزینه‌های اختصاص یافته برای شما نیز تغییر می‌کند و این مسئله به تکنولوژی به کار گرفته شده در آن ابر نیز بستگی دارد.

چرا ابر؟

از مهمترین دلایلی که توجه و اقبال عمومی نسبت به ابر بیشتر شده،‌ می‌توان به راحتی استفاده، امنیت فضای ابر و کاهش هزینه‌های سرور اشاره کرد. حفظ و نگهداری از تجهیزات سرور پرهزینه و با مشکلات بسیاری همراه است. مهم‌تر اینکه با رشد کسب­وکار و افزایش درخواست‌ها پاسخ‌گویی به آنها با منابع قبلی امکان‌پذیر نیست و باید زیرساخت سرور ارتقاء و افزایش یابد و تمامی این موارد هزینه‌هایی را دربردارد و برای کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها ممکن است مقدور و به صرفه نباشد.

رایانش ابری هر دوی این مشکلات را حل نموده است. نخست اینکه  کاربران دیگر نیازی ندارند تا زیرساخت لازم را در محل کارشان تعبیه کنند و اصولاً نیازی به داشتن زیرساخت در محل ندارند. دوم اینکه بسیار راحت می‌توانند در لحظه منابع خود را با توجه به نیازشان در زمان‌‌های مختلف افزایش یا کاهش دهند.

فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و می‌دانید که باید درخواست‌های مشتریان را در هر زمانی بتوانید پاسخ بدهید. مناسبت‌هایی مانند شب یلدا یا جمعه سیاه در تقویم وجود دارد که تعداد درخواست‌ها در این مدت به شدت بالا می‌رود. اگر زیرساخت سرور خود را متناسب با پیک درخواست‌ها در این مدت زمان درنظر بگیرید در باقی روزهای سال شاید تنها از ۳۰ الی ۵۰ درصد ظرفیت منابع خود استفاده می‌کنید. این به معنی هدررفت منابع و پرداخت هزینه انرژی و نگهداری اضافه است.

ابر این مشکل را به کلی برطرف کرده است. با منتقل کردن سرور و زیرساخت به ابر،‌ متناسب با نیاز منابع خود را انتخاب می‌کنید؛ هر زمان تعداد درخواست‌ها بالا رفت منابع خود را افزایش می‌دهید و در باقی روزها آن را به حالت قبلی بازمی‌گردانید. به این ترتیب مدیریت هزینه‌ها به راحتی انجام می‌شود.

در سطح جهانی شرکت‌هایی نظیر آمازون،‌ مایکروسافت و گوگل از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات ابری هستند. ابر پیشرو یکی از ارائه‌دهندگان خدمات ابری در ایران است که پروژه‌های ابر خصوصی متعددی برای سازمان‌هایی نظیر دولت الکترونیک، پروژه کارت سوخت و تعدادی از استارتاپ‌ها و سازمان‌ها انجام داده است.

در ادامه بیشتر درباره هزینه‌های خدمات ابری توضیح خواهیم داد.

هزینه‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

گسترش IT محاسبه هزینه‌ها را آسان و شفاف کرده است. در خصوص خدمات ابر نیز شما می‌دانید هزینه‌هایتان چگونه محاسبه شده است؛ دیگر برای خدماتی که دریافت می‌کنید، میزان ثابتی به عنوان صورت‌حساب نخواهید داشت، بلکه تنها به میزان بهره‌برداری از منابع و زیرساخت از حساب کاربریتان،‌ شارژ کاسته می‌شود. ماشین حساب‌های محاسبه خدمات ابری برای محاسبه هزینه‌ها طراحی شده‌اند. به این ترتیب شما قبل از سفارش خدمات و منابع موردنظرتان، از میزان تقریبی هزینه‌هایتان اطلاع پیدا‌ می‌کنید.

دو مدل مهم در خدمات رایانش ابری وجود دارد؛ Pay As You Use و Pay As You Go.  هر دو این اصطلاحات به معنی پرداخت به میزان استفاده است. مدل PAYU در واقع نوعی PAYGO است. این دو مدل تفاوت جزئی با یکدیگر دارند که در ادامه به این تفاوت اشاره می‌کنیم.

Pay As You Use به صرفه‌تر از Pay As You Go

در مدل Pay As You Go بسته به میزان منابعی که انتخاب می‌کنید، می‌بایستی بابت منابع هزینه پرداخت کنید. حسن این مدل این است که شما برخلاف روش‌های سنتی تنها هزینه‌ منابعی را که انتخاب کرده‌اید و به آنها نیاز دارید،‌ پرداخت می‌کنید.

این مدل یک نقط ضعف دارد و آن این است که حتی اگر از ۵۰٪ سی‌پی‌یو و رم انتخابی خود استفاده کنید،‌ هزینه ۱۰۰٪ این منابع را باید پرداخت کنید و این اتفاق در موارد بسیاری ممکن است رخ دهد. در حالی که پرداخت هزینه کامل برای فضای ذخیره‌سازی منطقی است،‌ اما زمانی که از ظرفیت سی‌پی‌یو و رم مجازی‌سازی شده خود به طور کامل استفاده نکنید،‌ پرداخت هزینه کامل آنها به صورت ساعتی نه برای کاربر به صرفه است و نه منصفانه.

این مشکل در مدل هزینه‌ای  Pay As You Use حل شده است. در این مدل به میزان استفاده از منابع هزینه پرداخت می‌کنید. برای مثال اگر شما ۱۰ هسته سی‌پی‌یو و ۲۰ گیگابایت رم انتخاب ‌کنید و ماشین مجازی خودتان را بسازید ولی در پروژه تنها از ۵۰ درصد ظرفیت سی‌پی‌یو  و رم استفاده کنید ، دیگر لازم نیست هزینه منابع انتخابی را پرداخت کنید. شما تنها هزینه ۵۰٪ منابع را پرداخت می‌کنید.

ابر پیشرو تنها ابر با مدل هزینه‌ای Pay As You Use (پرداخت به میزان استفاده)‌ در ایران

ابر پیشرو مدت ۲ سال است که پورتال ابر عمومی خود را نیز راه‌اندازی کرده است و با موفقیت کاربران بسیاری را جذب کرده است. یکی از مزیت‌های ابر پیشرو مدل هزینه‌ای Pay As You Use آن است. پیشرو هزینه سی‌پی‌یو و رم شما را به میزانی که در لحظه از آن استفاده می‌کنید محاسبه می‌کند، نه میزانی که هنگام ساختن ماشین مجازی انتخاب کرده‌اید.

یکی دیگر از خدمات پیشرو Object Storage است. Object Storage جدیدترین متد ذخیره‌سازی داده است که داده‌ها روی آن به صورت object ذخیره می‌شوند و API برای استفاده از آن در اختیار شما قرار می‌گیرد. Object Storage مزیت‌های زیادی نسبت به متد‌های ذخیره‌سازی گذشته دارد که از جمله‌ی این مزایا می‌توان به امکان برداشتن بار‌های اضافی از سرور اصلی و کاربرد‌های برنامه نویسی اشاره کرد.

می‌توانید به سایت ابر پیشرو بروید با پنل کاربری متفاوت آن کار کنید یا اینکه با ماشین‌حسابی که پیشرو طراحی کرده است هزینه منابع مورد نیازتان را به طور تقریبی محاسبه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • siamakvip
    siamakvip | ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

    خدمات پیشرو کلود رو خواستم آزمایش کنم، 15 روز پیش یه تیکت گذاشتم هنوز کسی پاسخ نداده! بدبخت اون کسی که گول بخوره بخواد از خدمات چنین شرکت های استفاده کنه.

    • a.r.n
      a.r.n | ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

      متاسفیم که تجربه خوبی با پیشرو نداشتید. اگر مایل هستید لطف کنید دوباره برای ما تیکت بگذارید یا نام کاربریتون را اعلام کنید تا مشکلتون بررسی شه. تیکت ها به طور معمول زیر 5 ساعت پاسخ داده می شن.

      • siamakvip
        siamakvip | ۲ اسفند ۱۳۹۸

        اطلاع دارید که الان مدتیه صفحه اول سایت شما با ارور 500 Internal Server Error از کاربر استقبال میکنه؟ ?

مطالب پیشنهادی