ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

راهنمای جامع هاوینگ بیت کوین از زبان کوین نیک

لحظه‌شماری برای رخداد مهم هاوینگ بیت کوین آغاز شده است. در این اتفاق که هر چند سال یک بار روی می‌‌دهد پاداش استخراج هر بلوک بیت کوین، از ۵/۱۲ بیت کوین به ۶/۲۵ بیت کوین خواهد ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

لحظه‌شماری برای رخداد مهم هاوینگ بیت کوین آغاز شده است. در این اتفاق که هر چند سال یک بار روی می‌‌دهد پاداش استخراج هر بلوک بیت کوین، از ۵/۱۲ بیت کوین به ۶/۲۵ بیت کوین خواهد رسید. در ادامه‌ی این اتفاق، چه پیش خواهد آمد؟ آیا قیمت بیت کوین مثل هاوینگ های قبل با افزایشی چشم‌گیر روبرو خواهد شد؟ آیا این اتفاق بر خرید و فروش بیت کوین اثر می‌گذارد؟ در هاوینگ‌های قبلی چه اتفاقی افتاد؟ کارشناسان درباره‌ی هاوینگ چه می‌گویند؟ در این مطلب تمام مواردی را که برای هاوینگ بیت کوین پیش رو نیاز است، یاد خواهید گرفت.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) رویدادی است که پس از  آن، پاداش استخراج هر بلوک جدید در بلاک‌چین بیت کوین، نصف می‌شود، یعنی ماینرها ۵۰ درصد کمتر از قبل برای تایید هر تراکنش پاداش می‌گیرند. این رویداد به‌شکلی تنظیم شده که بعد از استخراج هر ۲۱۰٫۰۰۰ بلوک (چیزی معادل ۴ سال یکبار) رخ دهد. هاوینگ‌ها تا زمانی که تمامی ۲۱ میلیون بیت کوین مقرر استخراج شوند، ادامه خواهند داشت.

تاریخچه‌ی هاوینگ بیت کوین 

در زمان عرضه‌ی اولیه‌ی بیت کوین در سال ۱۳۸۷، پاداش استخراج هر بلوک ۵۰ بیت کوین بود. این روند به مدت ۴ سال ادامه داشت. در اولین رویداد هاوینگ بیت کوین در ۸ آذر ۱۳۹۱، تعداد بیت کوین‌هایی که به ماینرها پاداش داده می‌شد، به نصف یعنی ۲۵ عدد کاهش پیدا کرد. قیمت بیت کوین در آن زمان ۱۲ دلار بود و پس از هاوینگ در عرض یک سال به ۱۰۳۸ دلار صعود کرد.

در ۱۹ تیر سال ۱۳۹۵ تعداد بلوک‌های استخراج‌شده به عدد دقیق ۴۲۰٫۰۰۰ و تعداد بیت کوین‌ها به ۲٫۶۲۵٫۰۰۰ رسید. در این لحظه هاوینگ بیت کوین دوم اتفاق افتاد. از آن تاریخ به بعد تا امروز پاداش ماینینگ هر بلوک بیت کوین ۵/۱۲ بی‌تی‌سی بوده است. در عرض یک سال پیش از این اتفاق قیمت این رمزارز از ۵۷۶ دلار به ۲۵۲۶ دلار رسید.

این روند صعودی تا امروز ادامه داشته است و جهان با بیت کوین ۹۰۰۰ دلاری به استقبال سومین هاوینگ که قرار است ظرف چند روز آینده رخ دهد می‌رود. طبق پیش‌بینی سایت روزشمار بایننس ، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت تعداد بلوک‌های استخراج‌شده به ۶۳۰٫۰۰۰ خواهد رسید و پاداش استخراج به نصف میزان قبلی یعنی ۶/۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد.

هاوینگ بیت کوین پیش رو (H2)

برای اطلاع از زمان دقیق هاوینگ بیت کوین پیش رو، بد نیست برخی از سایت‌های آنلاین را که کارشان، دنبال کردن رخدادهای مربوط به بیت کوین است، چک کنید. وب‌سایت‌هایی مانند Binance Academy’s countdown یا Brave New Coin، در این دسته قرار می‌گیرند که حساب و آمار بلوک‌های استخراج شده‌ و بلوک‌های باقی‌مانده را ارائه می‌دهند. از آن‌جایی که شمارش معکوس برای رخ دادن پدیده هاوینگ بعدی، بر اساس میزان بلوک‌های باقی مانده تا عدد ۶۳۰٫۰۰۰، تخمین زده می‌شوند، تاریخ هاوینگ بیت کوین بعدی، بین ۹ تا ۱۸ ماه می سال جاری میلادی معادل با ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت سال شمسی اعلام شده است.

هاوینگ بیت کوین چه اثری بر استخراج می گذارد؟

کاهش نرخ پاداش، احتمال دارد برخی از ماینرها را از بازار خارج کند، به‌خصوص که در حال حاضر سخت‌افزارهای استخراج بیت کوین قیمت بالایی دارند. بالا رفتن هزینه‌هایی که برای بیت کوین صرف می‌شود (از سخت‌افزار گرفته تا میزان انرژی مورد نیاز و پهنای باند) و عدم تناسب آن با پاداش ۶/۲۵ بیت کوینی، می‌تواند ماینرهایی را که منابع و سرمایه‌ی زیادی ندارند، از بازار خارج کند. در نتیجه، هاوینگ پیش رو ممکن است بازار را هر چه بیشتر به سمت ادغام پیش برد و زیرساخت‌های بیت کوین را بر اساس افراد کمتر و کمتری بنا کند.

البته این انتقال به سمت یک بازار استخراج متمرکز‌، قطعی نیست. یکی از واکنش‌های بازار، افزایش قیمتی است که در نتیجه‌ی هاوینگ پدید می‌آید. این اتفاق می‌تواند استخراج بیت کوین را برای گروه کوچکتری از ماینرها، سودآور سازد. فاکتورها و عوامل دیگر مانند تکنولوژی شبکه و امکانات سخت‌افزاری، می‌توانند هزینه‌های مرتبط با ماینینگ را کاهش دهد. با این حال بعید است کاهش هزینه‌ها به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته، بتواند برای نجات ماینرهای کوچک‌تر و با منابع کمتر، کافی باشد.

هاوینگ بیت کوین چه اثری بر قیمت می‌گذارد؟

از آنجایی که هاوینگ بیت کوین پیش رو، سومین هاوینگی است که در تاریخ بیت کوین رخ می‌دهد، می‌توانیم برای پیش‌بینی اوضاع بازار رمزارز به آنچه در هاوینگ‌های قبلی پیش آمد، مراجعه کنیم.

در هفته‌های پیش از آخرین هاوینگ که در ماه خرداد سال ۱۳۹۵ رخ داد، قیمت بیت کوین حدود ۱۰۰ دلار افزایش پیدا کرد و از ۵۷۶ دلار به ۶۵۰ دلار رسید.  پس از این هاوینگ، در بازار شاهد نوسان بودیم و قیمت‌ها تا انتهای ماه آگوست همان سال، به حدود ۵۰۰ دلار افت کرد، اما دوباره روند صعودی آغاز شد و به‌جایی رسید که قیمت کنونی هر بیت کوین، حدود ۹٫۰۰۰ دلار است.

به نظر می‌رسد بازار بیت کوین تا این لحظه همین روند را دنبال کرده، و در ماه اخیر یعنی ماه آخر پیش از هاوینگ، ما شاهد رشدی ۲۰۰۰ دلاری بوده‌ایم. اگر اوضاع به همین منوال پیش رود،  پس از هاوینگ بیت کوین بازار احتمالاً با نوساناتی رو به رو می‌شود و پس از آن، روند رو به‌رشدی را با گذشت زمان، تجربه ‌می‌کند. اگر بنا را بر روند بگذاریم، این واریانس حدود ۲ ماه بر بازار حاکم خواهد بود. پس از این دوره‌ی قیمت‌های متغیر، شاهد روندی صعودی اما نسبتاً ضعیف تا سال آینده خواهیم بود

نظر و پیش‌بینی متخصصان چیست؟

افراد حرفه‌ای حوزه‌ی کرپیتو، به شکل ۱۰۰ درصد مطمئن نیستند که بازار، همان روند قبلی را داشته باشد. نباید انتظار داشته باشیم که بازار در سال ۲۰۲۰، رفتاری مشابه سال ۲۰۱۶ را تجربه کند. برخی از کارشناسان، باور دارند که افزایش قیمت، تا کنون اتفاق افتاده و بازار، آن چنان به هاوینگ بیت کوین واکنش نشان نخواهد داد. بازار امروز، بزرگتر است و در نتیجه اوضاع متفاوتی دارد.

اگر رشد سرمایه گذاری ثابت باقی بماند، اثر تورم هاوینگ، باعث افزایش قیمت خواهد شد. هنوز مشخص نیست که این افزایش تا چه حد خواهد بود اما برخی از سرمایه گذاران، نیمه پرِ لیوان را می‌بینند و مثبت‌گرا هستند. به عنوان مثال، مایک نووگراتز، مدیرعامل گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، پیش‌بینی کرده که قیمت بیت کوین در سال جاری، به ۲۰٫۰۰۰ دلار خواهد رسید.

با این حال، هیچ دلیلی محکمی در راستای عدم رشد سرمایه‌گذاری، وجود ندارد. اکنون نسبت به سال ۲۰۱۶، نگاه‌های بسیار بیشتری به سمت بازار بیت کوین دوخته شده و احتمال افزایش قیمت‌ها، می‌تواند موجب ورود جریان پول نقد شود که این موضوع، اثر تورم و افت قیمت را جبران می‌کند.

دیگر کارشناسان، باور دارند که هاوینگ بیت کوین ممکن است موجب اصلاح چشمگیر بازار شود و سرمایه‌گذاران باید خود را آماده‌ی افت قابل توجه قیمت‌ها  در روزهای اخیر و پس از هاوینگ کنند.

در طولانی مدت، منطقی به نظر می‌رسد که باور کنیم قیمت‌های بیت کوین، روند رو به رشدی را داشته باشند. بازار همیشه با اصلاحات اساسی، منظم شده است و به نظر نمی‌رسد که این بار نیز شرایط، متفاوت باشد. حتی اگر اصلاحات جدی قیمت رخ دهد، دلیلی ندارد فکر کنیم که بازار مثل همیشه پس از یک دوره‌ی متغیر، به شرایط عادی خود بازنمی‌گردد.

گرچه پیش از این که قیمت‌ها به رقم پیش از هاوینگ بازگردند، این نوسان ممکن است برای چندین ماه پا بر جا بماند. سرمایه گذاران باید برای چنین احتمالی، آماده باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی هاوینگ بیت کوین و خرید و فروش ارزهای دیجیتال به سایت کوین نیک و کانال تلگرام کوین نیک سر بزنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی