ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

بررسی درامز آکوستیک و الکتریک: شما کدام را ترجیح می‌دهید؟

فروشگاه اینترنتی تهران ملودی امکان خرید آنلاین انواع درامز، پرکاشن و ادوات موسیقی را فراهم کرده است. بررسی درامز آکوستیک و الکتریک: شما کدام را ترجیح می‌دهید؟ به لطف رسانه‌هایی مانند YouTube ، Twitch و… ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

فروشگاه اینترنتی تهران ملودی امکان خرید آنلاین انواع درامز، پرکاشن و ادوات موسیقی را فراهم کرده است.

بررسی درامز آکوستیک و الکتریک: شما کدام را ترجیح می‌دهید؟

به لطف رسانه‌هایی مانند YouTube ، Twitch و… نوازندگان، بیشتر از هر زمان دیگری شانس دیده شدن را دارند. سوالی که معمولا پیش می‌آید این است که "کدام نوع درامز برای من مناسب‌تر است؟" یا اینکه "درامر مورد علاقه من کیست؟" درام‌های آکوستیک معمولا روی استیج‌ها استفاده می‌شوند اما کیت‌های الکترونیکی (درام الکتریک) با قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارند، سهم بزرگی از بازار را در اختیار خود گرفته‌اند.

به هر حال اگر قصد تغییر نوع درامز(آکوستیک یا الکتریک) خود را دارید، این مقاله، تمام حقایق در مورد درامز الکترونیکی و آکوستیک را در اختیار شما قرار می‌دهد و با مطالعه این مقاله می‌توانید بهترین گزینه را بین درامز آکوستیک و الکتریک انتخاب کنید. ما ابتدا درامز الکتریک یا وی درام و سپس درامز آکوستیک را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

درامز الکتریک (Electric Drums)

  • فوق‌العاده ساکت

یکی از مزیت‌های کیت‌های الکترونیکی (درامز الکتریک یا وی درام) نسبت به درامز آکوستیک، قابلیت کنترل صداست. درامز آکوستیک به دلیل صدای بلندی که در محدوده فرکانس‌های بم تولید می‌کنند، مناسب آپارتمان یا محله‌های ساکت نیستند. کیت‌های درام الکتریک به دلیل استفاده از پدهای لاستیکی یا سیلیکونی، می‌توانند صدای آمبیانس محیط را تا حد چشمگیری کاهش دهند. همین قابلیت، آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای ساخت موسیقی در خانه یا فضاهای آرام تبدیل کرده‌اند.

البته این بدان معنا نیست که درام‌های الکتریک هیچ صدایی تولید نمی‌کنند. لرزش‌های ضربات پا برای اجرای Kick ممکن است همسایه‌ها یا کسانی که در طبقه پائین شما زندگی می‌کنند را اذیت کند. سخت‌افزارهای زیادی برای این منظور تولید شده‌اند. برای نمونه، شرکت Roland پدهای نویزگیری را تولید کرده که می‌تواند به طور چشمگیری لرزه‌های ایجاد شده برای اجرای Kick را نیز کاهش دهند اما با این حال ممکن است برای از بین بردن لرزش‌های فرکانس‌های بم، از یک سکو قابل حمل برای قرار دادن درامز روی آن استفاده کنید.

در کنار نکات مثبت، تنها نکته منفی این است که برای تمرین یا اجرا با گروه، باید از هدفون و آمپلیفایر یا سیستم PA استفاده کنید.

  • ضبط آسان

به دست آوردن تجربه در ضبط خوب و میکس درام آکوستیک پر هزینه و بسیار زمان‌بر است. درامز الکتریک دو راه را پیش روی شما قرار می‌دهد. خروجی صدا به صورت مستقیم و ضبط از طریق MIDI/USB

تصور کنید هنگام تمرین و کار با درام الکتریک‌تان، به واسطه تنظیماتی که روی ماژول اعمال کردید، عاشق صدایی می‌شوید و دلتان می‌خواهد با این صدا اجرا و ضبط کنید تا بعدا بتوانید از آن در ورکستیشن استفاده کنید. اکثر ماژول‌ها به شما امکان این را می‌دهد که از اجرای‌تان به صورت یک Track استریو - دقیقا به همان شکل که در هدفون می‌شنوید - در ورکستیشن خروجی بگیرید. کیت‌های پیشرفته‌تر حتی این قابلیت را دارند که در چند لاین مجزا(Kick, Snare, Cymbal, Toms) خروجی بگیرند.

روش دیگری برای ضبط وجود دارد که واقعا جذاب است و آن، ضبط به وسیله MIDI است. این پروتکل در کیت‌های متوسط، به شکل یک کانکتور ۵ پینی ارائه شده که برای اتصال به کامپیوتر، به کارت صدا یا مبدل MIDI-USB نیاز دارد. به وسیله MIDI شما می‌توانید قطعه‌ای را اجرا و ضبط کنید و سپس در ورکستیشن، به وسیله جدیدترین ابزارها و کتابخانه‌های صوتی، قطعه‌ای که ضبط کردید را ویرایش و یا آن را به طور کلی تغییر دهید. با این روش شما می‌توانید یک قطعه‌ی ضبط شده را بدون اینکه اجرای اصلی تغییر کند، در سبک‌های مختلف تنظیم کنید. مزیت دیگری که استفاده از MIDI دارد این است که امکان ویرایش پیشرفته‌تر مثل اعمال Quantization ، تغییر Tempo و… را در مدت زمان کوتاهی در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • امکانات بی حد و مرز صدا

فرقی نمی‌کند به یک Tabla ، 808 EDM یا یک Kick مخصوص کنسرت نیاز داشته باشید. به هر حال احتمال اینکه بتوانید آن‌ها را در کتابخانه صوتی ماژول‌تان - همراه با ده‌ها یا بیشتر کیت درام سنتی - پیدا کنید وجود دارد.

از نظر سهولت تطبیق‌پذیری و "همه کاره بودن"، امروزه حتی بهترین درام‌های آکوستیک هم قابل قیاس با یک کیت الکترونیکی میان‌رده نیستند. همین امر، آن‌ها را به ابزاری ضروری برای کسانی که به گستره وسیعی از صداهای درام نیاز دارند، بدل کرده است. به کمک کتابخانه‌ای صوتی از سازهای مجازی و لیست کاملی از افکت‌ها که [بسته به نوع ماژولی که استفاده می‌کنید] قابل انتقال با SD Card هم هستند، انتخاب‌های شما بیشتر نیز می‌شود.

درامز آکوستیک (Acoustic Drums)

  • به هیچ آمپلیفایر یا تقویت‌کننده‌ای نیاز ندارد

اگر کنترل صدا و سهولت در ضبط، برای شما فاکتورهای مهمی نیستند، ما در تهران ملودی مجموعه خوبی از درام‌های آکوستیک داریم که برای موزیسین‌ها و کسانی که می‌خواهند سِت خودشان را داشته باشند، ایده‌آل محسوب می‌شود.

بزرگ‌ترین مزیت درام‌های آکوستیک این است که بدون نیاز به هیچ تقویت‌کننده‌ای می‌توانید یک کنسرت کامل را با آن‌ها اجرا کنید. در این نوع درام، به هیچ کابل اضافی برای اتصال احتیاج ندارید. هیچ نویزی نیز تولید نمی‌شود. همچنین احساسی که قدرت خام و بی‌واسطه این نوع درام منتقل می‌کند، می‌تواند چنان روی اجرای نوازنده تاثیرگذار باشد که هیچ درام الکتریکی قادر به رقابت با درام‌های آکوستیک نباشد.

البته دو نگرانی در استفاده از درام‌های آکوستیک وجود دارد:

۱. تنظیم و پیچیدن Shell ها به حد مطلوب و مناسب

۲. تمیز نگه‌داشتن و تنظیم Head ها

درام‌هایی که به طور مطلوب تنظیم نشده باشند می‌توانند اعتماد به نفس درامرهای تازه‌کار را از بین ببرند.

  • سهولت در نصب و جمع کردن

به همان اندازه که در موسیقی مدرن، گیتار الکتریک حائز اهمیت است، یک کیت درام آکوستیک نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین برای تولید یک موسیقی خلاقانه، هیچ چیزی بهتر از یک درام آکوستیک تنظیم شده و آماده نیست. از کلیساها گرفته تا مدارس و اماکن موسیقی، فرقی نمی‌کند. هر کجا که بخواهید، می‌توانید به راحتی کیت درام آکوستیک را نصب کنید و از اجرای آن لذت ببرید.

نکته دیگری که وجود دارد این است که از بسیاری جهات، با درام آکوستیک راحت‌تر می‌توانید ارتباط برقرار کنید. مطمئنا درام‌های آکوستیک سنگین و حجیم هستند و برای راه‌اندازی آن‌ها زمان زیادی نیاز دارید اما همه‌ی این‌ها یک بار انجام می‌شوند و شما دیگر به هیچ کابل اضافی یا پریز برقی احتیاج نخواهید داشت.

  • برای یادگیری اصولی و صحیح کنترل داینامیک بهتر است

چیز دیگری وجود دارد که شما به واسطه تجربه و دستکاری صدای درام به وسیله چوب‌ها و دستان خودتان به دست می‌آورید. بله، توانایی کنترل داینامیک صدای درامز. همان‌طور که اشاره کردیم، صدای درام آکوستیک واقعا بلند است اما یک درامر حرفه‌ای با کنترل درست داینامیک و استفاده از ابزار مناسب(چکشی‌ها، چوب‌ها و…) می‌تواند متناسب با هر سبک موسیقی، به دامنه وسیع و تقریبا بی‌حد و مرز داینامیکی دسترسی داشته باشد و هر صدایی که تمایل دارد را  تولید کند. از سبک کلاسیک راک گرفته تا جاز. درام آکوستیک در دستان آموزش دیده، متنوع‌ترین ساز در این سیاره است. در نتیجه، درام آکوستیک می‌تواند کنترل داینامیک صدا را به بهترین شکل به شما آموزش دهد. چیزی که درام‌های الکتریک حتی نمی‌توانند به آن نزدیک شوند.

Nick D’Virgilio یکی از اعضای گروه Big Big Train در این باره می‌گوید:

«وقتی یک نوازنده با گروه مدرسه، کلیسا یا گروه‌های دیگر به اجرای موسیقی می‌پردازد، دو چیز را از همان ابتدا بسیار اصولی و به درستی یاد می‌گیرد: اجرای موسیقی همراه دیگران و دستکاری میزان بلندی صدا.»

نظرتان در مورد درامز هیبریدی چیست؟

هر نوع درامز(آکوستیک یا الکتریک) دارای نقاط قوت و ضعفی هستند. به همین دلیل بیشتر درامرها به کیت‌های هیبریدی قابل تبدیل روی آورده‌اند. اما درامز هیبریدی چیست؟

درامز هیبریدی در واقع تشکیل شده از بدنه درام آکوستیک و مجهز به دو جزء اصلی درام الکتریک، یعنی Head های فوق ساکت و Trigger هاست. با این‌ها می‌توان به نرم‌افزارها و سازهای مجازی دسترسی داشت و همچنین به دلیل سهولت در ضبط و اجرای ساکت، قابل رقابت با بعضی درام‌های الکتریک هستند.

در حال حاضر درام‌های هیبریدی دارای اشکالاتی هستند. مهم‌ترین نقطه ضعف آن‌ها، قیمت آنهاست. چرا که شما باید علاوه بر هزینه درام آکوستیک، Head های مخصوص، Trigger ها و ماژول را نیز تهیه کنید که این‌ها، هزینه نهایی را افزایش می‌دهند. اشکال دیگری که می‌توان به درام‌های هیبریدی وارد کرد این است که شما باید با دقت و سطح صدای Trigger ها کنار بیایید. فراموش نکنید که گرچه از Head های فوق ساکت بهره می‌برید اما هنوز هم در حال استفاده از بدنه(Shell) های درام آکوستیک هستید و همین برای به لرزه در آوردن اتاق شما کافی‌ است!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pooria_mania
    pooria_mania | ۴ شهریور ۱۳۹۹

    مزیت درام الکتریک برای سخت موزیک بیشتره...درام اکوستیک واسه اجرای زنده...البته اگه تجهیزات ضبط مخصوصا انالوگ رو کسی داشته باشه خب مطمنا آگوستیک خیلی خوبه

  • آریا
    آریا | ۳ شهریور ۱۳۹۹

    اکوستیک مسلما

مطالب پیشنهادی