ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

آغاز فروش ویژه انواع جدیدترین مانیتور‌های کامپیوتر در مقداد آی تی

یکی از لوازم جانبی ضروری هر سیستم کامپیوتر، مانیتور است. در انتخاب مانیتور برای سیستم خانگی خود باید به نکات متعددی توجه داشته باشید. مانیتورها دارای برندها و انواع مختلفی هستند. برای مثال فقط برند ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یکی از لوازم جانبی ضروری هر سیستم کامپیوتر، مانیتور است. در انتخاب مانیتور برای سیستم خانگی خود باید به نکات متعددی توجه داشته باشید. مانیتورها دارای برندها و انواع مختلفی هستند. برای مثال فقط برند مانیتور ایسوس دارای سری‌های پروآرت MXدارای طراحی فوق نازک، VG گیمینگ، سری نازک VG و سری فیدک می‌باشد که هر کدام از آن‌ها شامل مدل‌های مختلف در ابعاد مختلف می‌باشند و هر سری، برای کارهای خاصی مناسب هستند.

به علاوه، برندهای تولید کننده‌ی مانیتور بسیار زیاد هستند. شرکت‌های سامسونگ، ال جی، اچ پی، دل، لنوو و ... مانیتورهای مختلفی وارد بازار می‌کنند که تفاوت بسیاری با هم دیگر دارند. به عنوان مثال، برند مانیتور سامسونگ محصولاتی با صفحات خمیده تولید می‌کند. طبیعی است که انتخاب کردن از میان این مجموعه‌ی متنوع، کار بسیار دشواری است.

اگر دوری در بازار مانیتور بزنید، متوجه تفاوت‌های بین مانیتورهای ساخت برندهای مختلف خواهید شد. به عنوان مثال، یک مانیتور LG یا یک مانیتور سامسونگ در مقایسه با یک مانیتور ایسوس معمولا رزولوشن بالایی دارند اما نرخ تبدیل آن‌ها پایین‌تر است.

در این مقاله می‌خواهیم شما را در خرید مناسب‌ترین مانیتور برای سیستم خانگیتان راهنمایی کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در هنگام خرید مانیتور باید به چه نکاتی توجه داشته باشید؟

گفته شد که بازار مانیتور تنوع بسیار زیادی دارد اما کدام مانیتور و با چه مشخصاتی برای شما مناسب است؟ آیا نیاز به یک مانیتور با کیفیت 4K دارید یا یک مانیتور با کیفیت HD برای شما کفایت می‌کند؟ اصلا تفاوت این مشخصات چیست؟ نرخ رفرش (refresh rate) و زمان پاسخ (response time) تا چه میزان اهمیت دارند؟

هدف اصلی خود را از خرید مانیتور مشخص کنید

پیش از هر کاری، هدف اصلی خود از خرید مانیتور را مشخص کنید. معمولا، گیمرها نیازمند مانیتورهایی با نرخ‌ رفرش بالاتر و زمان پاسخ پایین‌تر هستند، کسانی که از مانیتور برای کارهای حرفه‌ای گرافیکی استفاده می‌کنند، باید به دقت رنگ مانیتور توجه داشته باشند و کاربران عمومی نیازمند ویژگی‌های کمتر تخصصی و با قیمت‌های پایین‌تر هستند.

هر چه رزولوشن مانیتور بیشتر باشد، کیفیت تصویر آن بیشتر است

رزولوشن مانیتور نشان‌دهنده‌ی تعداد پیکسل‌های یک مانیتور در عرض و ارتفاع است. نام‌های مختلفی برای رزولوشن‌های مختلف تعریف شده است که پیش از خرید مانیتور بد نیست که آن‌ها را بدانید:

  • P۱۰۸۰ که Full-HD یا HD نیز نامیده می‌شود: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • 2K : ۲۰۸۴۸ در ۱۱۵۲ پیکسل
  • UHD: ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل
  • DCI 4K: ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل

البته پیش از خرید یک مانیتور گران قیمت با رزولوشن بسیار بالا باید به کارت گرافیک کامپیوتر خود نیز دقت داشته باشید زیرا ممکن است کارت گرافیک شما برای آن رزولوشن طراحی نشده باشد.

مانیتور ال جی Ultra 22MD4KL-B؛ یکی از بهترین مانیتورهای 4K در دنیا

در حال حاضر برند LG، بهترین مانیتورهای دارای کیفیت 4K را تولید می‌کند. یکی از این مانیتورها که محبوبیت و البته قیمت بسیار زیادی دارد، مانیتور ال جی Ultrafine 24MD4KL-B است که کیفیت رنگ معرکه‌ای دارد اما زمان پاسخ آن بالا است و برای کاربردهایی مثل گیمینگ مناسب نیست.

اندازه‌ی مانیتور هم مهم است

تراکم پیکسلی، اثر مهمی روی کیفیت مانیتور دارد و حداقل تراکم پیکسلی ایده‌آل برای یک مانیتور کامپیوتر، ۱۰۹ پیکسل بر هر اینچ (ppi) است. تراکم پیکسلی پایین‌تر از این مقدار، کیفیت تصویر را بسیار پایین می‌آورد. یک مانیتور ۳۲ اینچی برای یک کامپیوتر خانگی شاید بسیار بزرگ محسوب شود. اندازه‌ی مناسب یک مانیتور برای کاربردهای خانگی، ۲۰ اینچ است ولی مانیتورهای کوچکتر نیز کار شما را راه می‌اندازند.

نرخ رفرش مانیتور هر چه بالاتر باشد بهتر است

منظور از نرخ رفرش، تعداد دفعاتی بر ثانیه است که تصویر مانیتور با داده‌های جدید به روز‌رسانی می‌شود و واحد آن هرتز (Hz) است. هر چه نرخ رفرش بالاتر باشد، عملکرد مانیتور روان‌تر و بهتر است. نرخ رفرش به ویژه برای انجام بازی‌های کامپیوتری اهمیت بالایی دارد.

بازی‌های کامپیوتری نیازمند یک مانیتور دارای حداقل نرخ رفرش ۷۵ هرتز (اکثر مانیتورهای طراحی شده برای گیمینگ دارای نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز هستند) و حداقل زمان پاسخ ممکن هستند. اگر نمی‌خواهید با مانیتور خود بازی کنید، نرخ رفرش ۶۰ هرتز برای شما کافی است.

مانیتور ایسوس مدل راگ سویفت ۳۶۰ با بیشترین نرخ رفرش در دنیا

برند ایسوس مانیتورهایی با بالاترین نرخ رفرش تولید می‌کند. یکی از محصولات این برند به نام مانیتور ایسوس راگ سویفت ۳۶۰ دارای نرخ رفرش ۳۶۰ هرتز می‌باشد که بالاترین نرخ رفرش در دنیای مانیتورها است.

زمان پاسخ هر چه کوتاه‌تر باشد بهتر است

درست است که زمان پاسخ هر چه کوتاه‌تر باشد، بهتر است اما تا زمانی که نخواهید از مانیتور خود برای گیمینگ استفاده کنید، زمان پاسخ اهمیتی ندارد. زمان پاسخ بیانگر مدت زمان تغییر یک پیکسل از سیاه به سفید یا از یک سایه‌ی خاکستری به یک سایه‌ی خاکستری دیگر است.

در صورتی که زمان پاسخ بالاتر باشد، در هنگام بازی‌کردن یا تماشای ویدئوها، تصاویر متحرک، ردّی از خود به جای می‌گذارند که به کندی محو می‌شود. بالاترین زمان پاسخ قابل قبول یک مانیتور برای گیمینگ، ۵ میلی‌ثانیه است. سریع‌ترین مانیتورهای گیمینگ دارای زمان پاسخ نیم میلی‌ثانیه هستند.

فناوری به کار رفته در صفحه نمایش

فناوری به کار رفته در صفحه نمایش می‌تواند TN یا IPS یا VA باشد. مانیتورهای TN سریع‌ترین و در عین حال، ارزان‌ترین مانیتورها هستند زیرا کیفیت تصویر آن‌ها، به ویژه دید جانبی آن‌ها، پایین است مانیتورهای IPS کمی از مانیتورهای VA سریع‌ترند و کیفیت رنگ بهتری نیز نسبت به VAها دارند ولی مانیتورهای VA بهترین کنتراست را در میان مانیتورها دارند.

مانیتورهای خمیده مثل مدل‌های خمیده‌ی مانیتور سامسونگ نیز انتخاب‌های خوبی هستند

مانیتورهای خمیده با داشتن یک میدان دید گسترده، سبب می‌شوند که حس غوطه ور شدن در صفحه نمایش در شما ایجاد شود و البته گفته می‌شود که کمتر چشم را اذیت می‌کنند. با این حال، دید جانبی این مانیتورها چندان جالب نیست. مانیتورهای خمیده معمولا از نوع اولترا واید و دارای اندازه‌ی ۳۰ اینچ هستند و در نتیجه قیمت آن‌ها از مانیتورهای معمولی بیشتر است. برند مانیتور سامسونگ بهترین مانیتورهای خمیده را طراحی می‌کند.

اگر می‌خواهید یک مانیتور خمیده بخرید باید با مشخصات مانیتورهای خمیده آشنا باشید. به عنوان مثال، وقتی گفته می‌شود که خمیدگی یک مانیتور R۱۸۰۰ است، به این معنی است که شعاع خمش  ۱۸۰۰ میلی‌متر است و بهترین فاصله‌ی دید آن یک مترو ۸۰ سانتی‌متر می‌باشد. هر چه شعاع خمش مانیتور کمتر باشد (تا حد ۱ متر)، خمیدگی مانیتور بیشتر است.

جدیدترین مانیتورها را می‌توانید در فروشگاه مقداد آی تی پیدا کنید

معمولا جدیدترین و پیشرفته‌ترین مانیتورها با چند ماه و گاهی با حدود یک سال تأخیر وارد ایران می‌شوند. اخیرا فروشگاهی به نام مقداد آی تی جدیدترین و پیشرفته‌ترین مانیتورها شامل انواع مانیتور ایسوس، مانیتور ال جی، مانیتور سامسونگ و ... را تنها ظرف مدت کوتاهی پس از ورود به بازارهای جهانی، وارد بازار ایران می‌کند. این فروشگاه جدیدترین مانیتورهای روز را برای فروش در وب‌سایت خود قرار داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Hossein Samii
    Hossein Samii | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    شعارشون اینه: جنس فروخته شده تعویض یا پس گرفته نمیشود! انگار بقالی سر کوچه است!

  • Hossein Samii
    Hossein Samii | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    نمی‌دونم تا حالا خرید داشتید یا نه من که یه بار خرید کردم دیگه پشت دستم رو داغ کردم سراغ مقداد نرم

مطالب پیشنهادی