ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

گوگل ادز، چطور برنده بازار تبلیغات آنلاین شد؟

23 سال قبل دنیای تبلیغات آنلاین با راه‌اندازی شبکه تبلیغاتی گوگل ادوردز متحول شد و امروزه نیز بعد از گذشت ۲ دهه از شروع به کار تبلیغات گوگل، این پلتفرم همچنان به عنوان یکی از ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

23 سال قبل دنیای تبلیغات آنلاین با راه‌اندازی شبکه تبلیغاتی گوگل ادوردز متحول شد و امروزه نیز بعد از گذشت ۲ دهه از شروع به کار تبلیغات گوگل، این پلتفرم همچنان به عنوان یکی از هدفمندترین بسترهای تبلیغاتی در اینترنت شناخته می‌شود.

ورود گوگل به دنیای تبلیغات

 اگر از کاربران قدیمی گوگل ادوردز باشید حتماً به ‌خاطر دارید که پس از موفقیت‌آمیز بودن تست‌های اولیه که در سال 1999 انجام شد، سرویس «گوگل ادوردز» در سال 2000 رونمایی شد و در سمت راست صفحه نتیجه جست‌وجوی گوگل  یک ستون وجود داشت که سایت‌هایی که تبلیغات آن‌ها فعال بودند؛ در آن ستون نمایش داده می‌شدند. شاید اوج خلاقیت گوگل در آن زمان این بود که در کنار تبلیغات نماد کریسمس نمایش داده می‌شد.

همه چیز گوگل ادز مثل الان نبود

بله؛

 ابتدا نام این سرویس گوگل ادوردز بود و در تنها شبکه فعال گوگل یعنی موتور جست‌وجو قابل نمایش بود. کاربرانی که قصد تبلیغ داشتند؛ به ‌صورت انفرادی یک اکانت گوگل ادز می ساختند و تعیین می‌کردند که به ازای هر هزار بار نمایش و یا در ازای بازه زمانی مشخص چه هزینه‌ای را پرداخت کنند. جالب اینجا بود که هرکسی که هزینه بیشتری پرداخت می‌کرد؛ تبلیغاتش در بخش‌های بالایی صفحه نتایج نمایش داده می‌شد و در آن زمان پارامترهای کیفی و ... در نظر گرفته نمی‌شدند!

با توجه به جذابیت این نوع از تبلیغات، شرکت‌های دیگر نیز شروع به این کار کردند اما گوگل دست‌بردار نبود و شیوه‌های جدید تبلیغات را ارائه کرد. علاوه بر ستون کناری، تبلیغات در گوگل در بالای صفحه نتایج نمایش داده شد و معیار بالاتر بودن تبلیغات، دیگر محدود به هزینه پرداختی توسط کاربران نمی‌شد بلکه پارامترهایی نظیر مرتبط بودن تبلیغ به جست‌وجوی کاربر نیز در تعیین محل قرارگیری تبلیغات در صفحه نتایج گوگل لحاظ شد. همچنین گوگل و AOL که قدرت بزرگی در این زمینه بود؛ توافقی امضا کردند تا تبلیغ گوگل در هر 2 بستر نمایش داده شود.

راه اندازی شبکه جدید گوگل، نقطه عطف تحول تبلیغات آنلاین

در سال 2005 گوگل سرویس جدیدی به نام Google Display Network  به شبکه تبلیغات خود اضافه کرد. کاربران ادوردز می‌توانستند تبلیغات خود را در سایت‌هایی که در Google AdSense ثبت‌نام کرده بودند نمایش دهند. سایت‌هایی نظیر نیویورک تایمز، بی‌بی‌سی و... جزء سایت‌هایی بودند که میزبان تبلیغات کاربران ادوردز بودند.

تصویری از اولین نسخه پنل گوگل ادسنس

کاربران با انتخاب کلمه کلیدی و یا آدرس سایت میزبان و تأیید بودجه بر اساس CPM (cost per thousand impressions) یا همان شارژ اکانت گوگل ادز بر اساس هر 1000 ایمپرشن تبلیغات خود را شروع می‌کردند. بنرهای تبلیغاتی با فرمت GIF بیشترین انتخاب کاربران ادوردز برای نمایش تبلیغات بودند.

در همین سال Conversion Tracking از راه رسید و کاربران می‌توانستند جزئیات بیشتری در مورد کلمات کلیدی،‌ ادزها و کمپین‌های خود دریافت کرده و آن‌ها را رهگیری کنند. در قدم بعدی نیز ابزارهای جدیدی به بخش کلمات کلیدی گوگل ادوردز اضافه شدند که امکان مشاهده رقابت و نرخ ایمپرشن برای یک کلمه کلیدی خاص از مهم‌ترین آن‌ها بودند.

تیر آخر، تبلیغات هدفمند و هوشمند گوگل

در سال 2008 بود که گوگل با امضا قراردادی با دابل کلیک (Double Click) تغییر کاربردی در ساختار تبلیغات دیسپلی به وجود آورده و این امکان را در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار داد تا تبلیغات هدفمند‌تر و هوشمند‌تری را در شبکه گوگل ادوردز داشته باشند.

در طول سال‌های متمادی علی‌رغم افزایش تعداد مشتریان گوگل ادوردز و گسترش کمپین‌های تبلیغاتی، گوگل باز هم به صورت مداوم امکانات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار داده است. امکاناتی همچون گزارش‌های تماس که در سال 2011 راه‌اندازی شده و به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا هویت تماس‌گیرندگان خود را شناسایی کنند و یا تنظیمات اعمال تغییرات کلمات کلیدی که در سال 2012 به امکانات گوگل ادوردز اضافه شدند؛ از موارد کاربردی می‌باشند که تجربه خوبی از تبلیغات در گوگل را برای کاربران رقم می‌زنند. اضافه شدن افزونه‌های متفاوت گوگل ادز همانند سایت لینک که امکان نمایش صفحات مختلف وب‌سایت یک بیزینس را برای کاربران فراهم می‌کند؛ به عنوان فاکتور‌های بسیار کاربردی در روند تبلیغ در گوگل شناخته می‌شوند.

اگر بخواهیم صادق باشیم باید اعلام کنیم که در حال حاضر تبلیغ در پلتفرم گوگل ادوردز از هر زمان دیگری گران‌تر بوده و رقابت در آن نیز بیش‌تر می‌باشد اما از آن طرف نیز گوگل کیفیت خدمات خود را افزایش داده و شبکه‌ای را طرحی کرده است که در آن کاربران می‌توانند تبلیغات هدفمند خود را برای نمایش به مخاطبانشان طراحی کنند. باید در نظر داشته باشید که در تمام این سال‌ها گوگل تلاش کرده است تا تبلیغ‌دهندگانی را برای نمایش تبلیغات انتخاب کند که اعتماد کاربران را به دست آورده و کیفیت بالایی از خدمات را برای آن‌ها فراهم کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی