ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا Google Home می تواند Amazon Echo را در هم شکند؟

گوگل در جریان کنفرانس Google I/O شب گذشته به جمع توسعه دهندگان دستیار هوشمند پیوست و Google Home را در پاسخ به Echo از آمازون معرفی کرد. آمازون با اکو موفقیت های بسیاری کسب کرده ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

گوگل در جریان کنفرانس Google I/O شب گذشته به جمع توسعه دهندگان دستیار هوشمند پیوست و Google Home را در پاسخ به Echo از آمازون معرفی کرد. آمازون با اکو موفقیت های بسیاری کسب کرده و گوگل بدون هیچ ترس و شرمی این ایده را تمام و کمال کپی کرده و اسپیکر Home را ساخته است.

البته، تقریبا هیچ یک از ایده های اکو منحصر به فرد و خاص آمازون نبوده اند و تقریبا هر بخش آن را که در نظر بگیرید، یا از گوگل و مایکروسافت یا از دیگر شرکت ها وام گرفته شده بود. با این حال، آمازون توانست همه آن ها را در بسته بندی شکیلی قرار داده و یک اسم جذاب هم برای هوش مصنوعی اش انتخاب کند: الکسا.

حالا گوگل هم می خواهد وارد بازی شود. به وضوح، کمپانی ساکن مانتین ویو یک برتری عظیمی نسبت به هر شرکت دیگری دارد و آن هم قدرت موتور جستجوی شان است. نزدیک به دو دهه است که گوگل هر چه در اینترنت رخ داده و می دهد را بررسی کرده و دسته بندی می کند. با این حال، قرار نیست همه محصولات اپل فوق العاده باشند و بازار را منفجر کنند (نکسوس Q را به یاد دارید؟) اما دلایل قانع کننده ای هست که نشان می دهد Google Home رقیب مناسبی برای اکوی آمازون است.

دلایلی که اکوی آمازون توسط Google Home بلعیده می شود:

  1. موتور جستجوی گوگل دروازه ای به سوی عمده دانش بشری در عصر حاضر است و حالا گوگل می خواهد به دستیار خود بیاموزد که چگونه از آن بهره بهتری ببرد. Google Home می تواند به سوالات پاسخ دهد، اما مهم تر از آن، قادر است تا سوالات را جستجو کند و بهترین جواب را ارائه دهد.
  2. با Google Home می توانید کرومکست را کنترل کنید.
  3. در آن واحد، می توانید موسیقی را روی چندین دستگاه و اسپیکر گوگل کست و گوگل هوم اجرا کنید. اگر ثروتمند هستید، داشتن چندین اسپیکر گوگل هوم منفعت های این چنینی هم دارد.
  4. جیمیل و تقویم گوگل در مرکز زندگی مردمی قرار دارد که از آن استفاده می کنند و گوگل هوم قطعا استفاده از این سرویس ها را آسان تر می کند، آسان تر از آنچه که الکسا توانایی اش را داشته باشد. اپلیکیشن های جدیدی که گوگل شب گذشته معرفی کرد را هم فراموش نکنید.
  5. آمازون اکو فقط منحصر به ایالات متحده آمریکا و زبان انگلیسی است. اما گوگل هوم احتمالا هیچ یک از این محدودیت ها را ندارد، بنابراین تمام مردم دنیا می توانند یک دستیار هوشمند در اتاق نشیمن خود یا حتی آشپزخانه خود داشته باشند.
  6. کیفیت صدای اکو واقعا بد است، بنابراین گوگل هوم در این زمینه به راحتی می تواند دست بالا را داشته باشد.
  7. هوم از اکو کوچک تر است.

bg-bookshelf-640x427

دلایلی که اکوی آمازون و گوگل هوم تقریبا برابر با یکدیگراند:

  1. هر دو دستگاه قادر هستند تا در مورد آب و هوا به شما بگویند، موزیک پخش کنند، زمانبندی کنند و کارهای این چنینی انجام دهند که عمده نیاز مردم در همین حد باقی می ماند.
  2. امکان دارد که گوگل هوم هم کیفیت صدایی مشابه با اکو داشته باشد، یا شاید حتی بدتر در حالتی بدبینانه.
  3. گوگل قصد دارد تا گوگل هوم را به اکانت گوگل شما متصل نگه دارد که در واقع منفعتی است اگر بشود بین چندین حساب کاربری اعضای یک خانواده مرتبا جا به جا شد، اما شما نمی توانید، چون گوگل در زمان عرضه اجازه تعویض اکانت ها را نمی دهد.
  4. اتوماسیون خانه ها هنوز در مراحل ابتدایی است و هر شرکتی یک قدم به سمت آن بر می دارد و چندان عجله ای برای رقابت در این زمینه دیده نمی شود. گوگل با محصولات Nest و حالا گوگل هوم و شرکت های دیگر هم آرام آرام با محصولات خودشان جلو می آیند.

دلایلی که دستیار هوشمند برای آمازون است و گوگل باید از آن فاصله بگیرد:

  1. آمازون، الکسا را کاملا باز و آزاد در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است که این یعنی هر لحظه ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که آمازون حتی به آن فکر هم نکرده بود. الکسا بر اساس API طراحی شده و از گوگل هوم در این راستا بسیار جلوتر است، بنابراین گستره فعالیت های آن فراتر از یک شرکت می رود و هر توسعه دهنده ای می تواند روی آن تاثیر بگذارد.
  2. شاید مسخره به نظر برسد اما گفتن عبارت «Alexa» آسان تر است یا «OK Google»؟ قطعا الکسا بهتر روی زبان می نشیند.
  3. دوست دارید صرفا با حرف زدن در خانه خریدتان را انجام دهید؟ آمازون یک فروشنده درجه یک است و الکسا هم سفارش های شما را به خوبی ثبت می کند.
  4. آمازون و گوگل می خواهند پیوسته در زندگی ما باشند و هر ثانیه گوش کنند که چه اتفاق می افتد. آمازون این همه اطلاعات داشته باشد بهتر است یا گوگل؟ آمازون کمتر ترسناک است.
  5. بسیاری از آمازون پرایم استفاده می کنند که در کنار آن سرویس استریم موسیقی محدودی در نظر گرفته شده. اکو از اسپاتیفای پشتیبانی می کند در حالی که گوگل هوم هنوز چنین قابلیتی ندارد. طبیعتا گوگل انتظار ندارد که کسی بخواهد از سرویس Google Play Music استفاده کند؟

با این حال، آمازون باید بسیار نگران این رقابت سنگینی که شکل گرفته باشد. گوگل در زمینه جستجو بهترین است و همین می تواند نقطه قوت دستیار هوشمند و اسپیکر نه چندان جذاب شان در قیاس با دیگر شرکت ها باشد.

از سوی دیگر هم الکسا نقاط قوت خاص خود را دارد و یک سال تجربه حضور در بازار را کسب کرده. پر واضح است که رقابت دیگر تک قطبی نیست و هر دو شرکت برای مطرح کردن خود باید تلاش بیشتری به خرج دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • احسان
    احسان | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    تا بیای بگی OK Google نوه ی نوت ازدواج کرده رفته سر خونه زندگیش ?

  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    مواردی که توی برتری های اکو گفته شده جز مورد اول قانع کننده نیستند. با توجه به شناختی که از گوگل و محصولاتش داریم مطمئن باشید پشتیبانی از اپل میوزیک و اسپاتیفای اضافه خواهد شد ضمن اینکه الان مشترک های گوگل پلی هم خیلی بیش تر شدن با توجه به این که یوتوب رد هم اضافه شده. به نظرم اگر استقبال اولیه مردم خوب باشه و خوب جا بیفته(چیزی که برای خیلی از محصولات و سرویس های گوگل اتفاق نمی افته) می تونه به راحتی بخش بزرگی از بازارو بگیره

مطالب پیشنهادی