ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: اکسپریا اکس زد پریمیوم

مدتهاست واحد تولید موبایل سونی وضعیت پایداری ندارد و برای مثال در طول سال گذشته ۳۳ درصد از درآمد خود را از دست داده است. سونی برای بهبود وضعیت این بخش راهکار های مختلفی را ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۰ تیر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

مدتهاست واحد تولید موبایل سونی وضعیت پایداری ندارد و برای مثال در طول سال گذشته ۳۳ درصد از درآمد خود را از دست داده است. سونی برای بهبود وضعیت این بخش راهکار های مختلفی را امتحان کرده است، از جمله پایان دادن به تولید تمام مدل های قبلی و رونمایی خانواده جدید موبایل های سری X که قرار است تمام محصولات این شرکت را زیر چتر خود داشته باشد.

سونی با این راه حل بالاخره پس از مدتها موفق شد روند افزایش ضرر و زیان خود را متوقف کرده و بر اساس گزارش مالی اخیر خود، حتی سود عملیاتی اندکی هم کسب نماید.

شرکت ژاپنی حالا می خواهد با تمرکز بر بازار موبایل های رده بالا و با کیفیت، با افزایش حاشیه سود خود، بخش موبایل را از وضعیت نابسامان و شکننده خارج کند.

جدیدترین محصولی که طبق این رویه تولید شده Xperia XZ Premium نام دارد و اولین تلفن هوشمند جهان محسوب می شود از نمایشگر 4K HDR بهره می برد.

در ادامه با بررسی پرچمدار جدید سونی همراه باشید تا ببینیم ویژگی های موبایل ۲.۵ میلیون تومانی این شرکت برای جلب توجه کاربران و بازگرداندن سود به شرکت ژاپنی کافی است یا خیر.

طراحی

ترکیب شیشه و فلز بدنه پرچمدار جدید، قطعاً با پسوند «پریمیوم» در نام دستگاه همخوانی دارد، اما هرچقدر هم که تلاش کنید، با وجود رقبایی مثل گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) نمی توانید حاشیه قابل توجه اطراف نمایشگر را نادیده بگیرید.

این میزان حاشیه ابعاد پرچمدار ۵.۴ اینچی سونی را به ۱۵۶ در ۷۷ سانتی متر رسانده است، در حالی که گلکسی اس ۸ تقریباً ۷ میلی متر کوتاه تر و ۹ میلی متر کم عرض تر است اما نمایشگری ۵.۸ اینچی دارد.

در حقیقت به لطف خمیدگی های دو طرف نمایشگر، تقریباً ۸۳ درصد نمای روبروی پرچمدار سامسونگ به صفحه نمایش اختصاص دارد، اما این مقدار در «اکس زد پریمیوم» به ۶۸ درصد محدود است.

پرچمدار سونی ضمناً با وزن ۱۹۵ گرم از رقیب کره ای ۴۰ گرم هم سنگین تر است، اما ۷.۹ میلی متری ضخامت دارد که یک دهم میلی متر باریک تر از گلکسی اس ۸ به حساب می آید.

شاید تنها مزیتی که می توان برای حاشیه قابل توجه نمایشگر دستگاه قائل بود، اسپیکر استریو باشد که در پرچمداران دیگر وجود ندارد.

مقاومت در برابر آب نیز ویژگی دیگری است که از قدیم با طراحی موبایل های سونی گره خورده و «اکس زد پریمیوم» هم از این قاعده مستثنی نیست، هرچند حالا تقریباً همه ی رقبا از این ویژگی بهره مند هستند.

بخش های بالا و پایین بدنه از فلز ساخته شده و سازنده لبه های آن را با دقت توسط الماس تراش داده است که در نور می درخشد و جلوه جذابی دارد. حلقه فلزی دور لنز هم از استیل ضد خش ساخته شده و اندکی از بدنه بیرون زدگی دارد.

اما دیگر بخش های بدنه از گوریلا گلس ۵ هستند و پشت بدنه جلوه آینه شکلی دارد که به راحتی اثر انگشت را به خود جذب می کند، مشکلی که در پرچمداران قبلی سونی و تقریباً همه محصولات مجهز به بدنه شیشه ای از جمله HTC U11 (بررسی دیجیاتو) وجود دارد.

بهترین ویژگی طراحی زبان سونی محل حسگر اثر انگشت به حساب می آید که روی لبه ی کناری بدنه قرار گرفته و به شکل طبیعی وقتی موبایل را در دست بگیرید، زیر انگشت کاربر می رود.

اگر بالاخره روزی برسد که سونی طراحی موبایل هایش را عوض کند، اولین چیزی که به شخصه دلم برایش تنگ خواهد شد همین محل عالی برای حسگر اثر انگشت خواهد بود، هرچند سونی از معدود تولید کنندگانی است که برای فعال کردن حسگر اثر انگشت محصولش باید آن را به داخل فشار دهید و به شکل لمسی عمل نمی کند.

دکمه های کم و زیاد کردن صدا هم کمی بالاتر از حسگر اثر انگشت هستند و دکمه شاتر فیزیکی در پایین همین بخش قرار دارد. در طرف دیگر درگاه کارت و حافظه و سیم کارت قرار گرفته که خوشبختانه مثل همیشه برای باز شدن به سوزن احتیاج ندارد، اما هنوز هم پس از باز کردنش بلافاصله دستگاه ریستارت می شود.

نکته ی دیگر اینکه بر خلاف بسیاری از محصولات قبلی سونی، در «اکس زد پریمیوم» امکان استفاده همزمان از کارت حافظه و سیم کارت دوم وجود ندارد و برای استفاده باید یکی از انها را انتخاب کنید.

پرچمدار جدید سونی در مجموع از نظر ظاهری حرف جدیدی برای گفتن ندارد و با همان زبان طراحی Loop Surface ساخته شده که در محصولات قبلی مشاهده کرده بودیم.

در نتیجه اگر از ظاهر و ارگونومی محصولات پیشین این شرکت راضی هستید، پرچمدار جدید هم تجربه کاربری مشابهی برای شما فراهم می کند.

البته اگر دستان بزرگی ندارید، توجه داشته باشید که این محصول ۵.۴ اینچی از رقبای ۵.۷ اینچی مثل LG G6 (بررسی دیجیاتو) و حتی ۵.۸ اینچی مثل گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) هم بزرگتر است و استفاده از آن خصوصاً برای خانم ها راحت نخواهد بود.

نمایشگر

پسوند پریمیوم در موبایل های اخیر سونی به معنای صفحه نمایش 4K بوده است و «اکس زد پریمیوم» هم از این قاعده مستثنی نیست، هرچند با یک تفاوت.

نمایشگر اکسپریا زد ۵ پریمیوم (بررسی دیجیاتو) فقط هنگام نمایش عکس یا پخش ویدیوهای 4K به این رزولوشن سوییچ می کرد اما صفحه نمایش پرچمدار جدید سونی همواره روی همین حالت است و این تلفن هوشمند را به اولین در نوع خود تبدیل می کند.

یک تفاوت دیگر هم اینکه پرچمدار جدید سونی حالا بر خلاف زد ۵ پریمیوم از HDR 10 پشتیبانی می کند. این استاندارد به معنای قابلیت پخش ۱ میلیارد رنگ روی صفحه نمایش «اکس زد پریمیوم» است، هرچند رقیبی مثل LG G6 (بررسی دیجیاتو) استاندارد Dolby Vision را برگزیده که از ۶۸ میلیارد رنگ پشتیبانی می کند.

در حقیقت «اکس زد پریمیوم» می تواند ۱۴۸.۶ درصد طیف رنگهای استاندارد sRGB را نمایش دهد، در حالی که این میزان در گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) به ۱۸۳ درصد، در پیکسل اکس ال به ۱۹۱ درصد و در وان پلاس ۵ به ۲۲۰ درصد می رسد.

در عوض دقت تولید رنگ «اکس زد پریمیوم» در آزمایش ها رقم Delta-E حدود ۰.۲۶ را نشان می دهد که گلکسی اس ۸ (با ثبت رقم ۰.۲۸) اندکی بهتر است. فناوری های پیشرفته مورد استفاده در تلویزیون های شرکت ژاپنی مثل موتور تصویر Triluminos و X-Reality هم که بدون شک در اینجا حاضر هستند.

حداکثر روشنایی صفحه نمایش به ۴۵۹ نیت می رسد که از گلکسی اس ۸ با ۴۳۷ نیت بالاتر است و استفاده از نمایشگر دستگاه را زیر نور مستقیم خورشید به راحتی امکان پذیر می کند.

در نهایت به رزولوشن ۲۴۶۰ در ۳۸۴۰ می رسیم که روی پنل ۵.۴۶ اینچی IPS LCD دستگاه به معنای وجود ۸۰۷ پیکسل در هر اینچ از نمایشگر «اکس زد پریمیوم» است، یعنی بالاتر از هر تلفن هوشمند دیگری.

با چنین رزولوشن بالایی امکان تشخیص پیکسل های تشکیل دهنده آیکون ها و متن ممکن نیست. اما نباید توقع داشته باشید تجربه کاربری دستگاه از همان نگاه اول با محصولات مجهز به صفحه نمایش QHD زمین تا آسمان متفاوت باشد، چرا که در نهایت تقریباً همه اپلیکیشن ها با رزولوشن پایین تر از 4K اجرا می شوند و دستگاه به شکل نرم افزاری آن را افزایش می دهد (آپ اسکیل می کند).

اما اگر محتوای ویدیویی 4K و خصوصاً HDR 10 داشته باشید یا بخواهید روی عکس های ثبت شده با دوربین های رزولوشن بالا زوم کنید، می توانید از این ویژگی منحصر به فرد پرچمدار جدید سونی بهره مند شوید.

واقعیت مجازی

پس از خرید «اکس زد پریمیوم» با این واقعیت مواجه می شوید که پیدا کردن محتوای ویدیویی 4K هنوز هم چندان ساده نیست، اما رزولوشن بالا در عوض می تواند برای کاربران علاقه مند به هدست های واقعیت مجازی جذاب باشد.

نکته اینجاست که در این بخش هم هنوز اپلیکیشنی وجود ندارد که از رزولوشن 4K پشتیبانی کند، هرچند ppi بالا یعنی پیکسل های تصویر حتی کمتر از محصولاتی مثل HTC Vive یا Oculus Rift نمایان و قابل تشخیص خواهند بود.

از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم که پنل IPS LCD این تلفن هوشمند از نظر سرعت پاسخگویی به خوبی نمایشگر OLED مورد استفاده در HTC Vive نیست و نمی تواند تجربه کاربری در آن سطح فراهم کند.

سرعت پاسخگویی پایین تر در حقیقت به معنای کشیدگی تصویر و کاهش خوانایی متن ها خواهد بود و می تواند هنگام استفاده از هدست های واقعیت مجازی به ایجاد حس نامطلوب منجر گردد.

نرم افزار

پرچمدار جدید سونی به اندروید نوقا ۷.۱.۱ مجهز است و رابط کاربری شرکت ژاپنی روی آن قرار گرفته که البته از زمان اولین موبایل سری Z تا امروز که محصولات سری X جای آنها را گرفته اند، دگرگونی قابل توجهی در آن صورت نگرفته است و در مجموع طراحی ظاهری اندروید خالص را یادآوری می کند.

اگر در طول سالهای اخیر با هرکدام از پرچمداران سونی کار کرده باشید، اینجا هم تجربه کمابیش یکسانی در اختیار خواهید داشت. در نمای اصلی رابط کاربری صفحه خانگی کاربر قرار گرفته و نرم افزارها در بخش کشوی اپلیکیشن ها هستند که با انتخاب دکمه پایین صفحه ظاهر می شود.

یک سوایپ رو به پایین هم پنجره جستجو میان اپلیکیشن ها را نمایش می دهد که در بخش پایین آن دستگاه بر اساس نرم افزارهایی که روی حافظه نصب کردید، مواردی که احتمالاً به نصب آنها هم علاقه مند باشید را نمایش می دهد.

با سوایپ به سمت راست، پنل گوگل ظاهر می شود که با استفاده از آن می توانید علاوه بر فضای وب، تمام اطلاعات موجود روی حافظه دستگاه مثل لیست مخاطبین و اپلیکیشن ها را جستجو نمایید.

رابط کاربری سونی ضمناً مثل محصولات ال جی به قابلیت Smart Cleaner مجهز است و دستگاه می تواند با تشخیص و پاک کردن اپلیکیشن هایی که استفاده نمی کنید سیستم عامل را سبک تر کند.

پرچمدار جدید هم مثل چند محصول اخیر سونی عادات رفتاری شما را زیر نظر گرفته و عملکرد خود را بر اساس آن بهینه کند. البته برای تجربه ی این قابلیت لازم است مدتی دستگاه را استفاده کنید تا عادت های روتین شما را فرا گیرد.

دیگر قابلیت هوشمند دستگاه هم Xperia Actions نام دارد. با استفاده از این ویژگی می توانید برای دستگاه مشخص کنید هر روز از ساعت مورد نظر شما، تنظیماتی را به شکل خودکار اعمال کند، مثلاً از نیمه شب بعد به حالت بی صدا درآمده، روشنایی صفحه نمایش را به حداقل برساند.

دستگاه همچنین می تواند بر اساس اینکه کجا هستید، انجام تنظیماتی را به شما پیشنهاد دهد. مثلا هنگام مراجعه به فرودگاه حالت پرواز را فعال کند، نقشه ی مقصد را به شکل آفلاین روی حافظه ذخیره کند و هنگامی که به منزل بازگشتید با پاک کردن آن حافظه ی دستگاه را خالی نماید.

در نهایت به اپلیکیشن پشتیبان گیری شرکت ژاپنی می رسیم که در نسخه مدل های اخیر اکسپریا اضافه شده و با استفاده از آن می توانید اطلاعات اپلیکیشن ها، پیام ها و تنظیمات دستگاه را روی حساب ابری سونی، کارت حافظه یا حافظه جانبی فلش پشتیبان گیری نمایید.

دوربین

مشخصات دوربین «اکس زد پریمیوم» روی کاغذ شایسته عنوان پرچمدار به نظر می رسد، سنسور ۱۹ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۲.۳ اینچ و پیکسل های ۱۹ درصد بزرگتر از قبل، ضریب اف ۲.۰، فوکوس خودکار هیبریدی از نوع تشخیص فاز و لیزری با قابلیت پیشبینی مسیر حرکت سوژه، موتور پردازش تصویر Bionz و لنز سری G.

اما چیزی که «اکس زد پریمیوم» را از پرچمداران دیگر منحصر به فرد می کند امکان ضبط ویدیوهای موسوم به «سوپر اسلو موشن» با نرخ چشمگیر ۹۶۰ فریم در هر ثانیه است.

سونی برای استفاده از این قابلیت یک دکمه در بالای شاتر اصلی قرار داده که با استفاده از آن می توانید حالت اسلوموشن را فعال کنید. پس از وارد شدن به این بخش دو حق انتخاب دارید، می توانید هرچقدر که می خواهید صحنه آهسته با نرخ ۱۲۰ فریم در هر ثانیه ضبط کنید، یا اینکه با انتخاب حالت سوپر اسلوموشن، کمتر از ۲ دهم ثانیه فیلم با نرخ ۹۶۰ فریم در ثانیه ثبت کنید و دستگاه آن را به یک کلیپ بسیار آهسته با زمان ۵ ثانیه تبدیل کند.

(برای مشاهده نمونه های بیشتر به بررسی ویدیویی اکس زد پریمیوم مراجعه فرمایید)

نتیجه ای که با این روش خلق می شود بدون تردید شگفت انگیز و جذاب است، اما نکاتی هست که باید مورد اشاره قرار دهیم. اول اینکه برای ایجاد تغییر در تنظیمات اسلوموشن لازم است ابتدا در رابط کاربری به بهش فیلمبرداری بروید و سپس حالت صحنه آهسته را فعال کنید. در غیر این صورت تنظیمات مربوطه را مشاهده نمی کنید و این موضوع می تواند در ابتدای استفاده برای کاربر گیج کننده باشد.

نکته ی دوم اینکه تنها یک لحظه فرصت دارید دکمه ی ضبط سوپراسلوموشن را فشار دهید و موارد بسیاری پیش می آید که با کمی عجله یا تعلل ثانیه ی مناسب را از دست بدهید، خصوصاً در اوایل آشنا شدن با این قابلیت که هنوز ساز و کار آن را کامل یاد نگرفته اید.

در نهایت سونی تاکید می کند که برای استفاده از این قابلیت محیط لازم است حسابی پور نور باشد، در غیر این صورت نتیجه نهایی چندان لذت بخش نخواهد بود.

مورد آخر هنگام عکاسی هم صدق می کند و در نور کم، کیفیت عکس های سنسور جدید سونی از رقبای اصلی خود مثل گلکسی اس ۸ یا آیفون ۷ پلاس پایین تر است، احتمالاً به دلیل گشادگی دریچه دیافراگم اف ۲.۰ که در سال ۲۰۱۷ برای یک پرچمدار کافی به نظر نمی رسد.

image

در نور روز اما میزان جزئیات دوربین ۱۹ مگاپیکسلی کافی است، رنگها طبیعی ثبت می شوند و «اکس زد پریمیوم» مثل اکثر پرچمداران اخیر بازار هیچ کمبودی برای تامین نظر شما نخواهد داشت.

تنها نکته قابل توجه این است که گاهی اوقات هنگام عکاسی زیر نور خورشید با تصویر بیش از حد روشن یا هاله های نور مواجه می شوید که البته با انتخاب دستی نقطه ی فوکوس با لمس تصویر قابل اصلاح است.

دوربین ۱۳ مگاپیکسلی جلوی بدنه هم به یک سنسور با اندازه ۱/۳.۶ اینچ مجهز است که بزرگتر از اندازه ی مرسوم بازار به حساب می آید. این دوربین به لطف سنسور با کیفیت و رزولوشن بالا و لنز ۲۲ میلی متری قادر است سلفی های عریض با کیفیت کاملاً قابل قبول ثبت کند.

اما در مورد فیلمبرداری عادی باید اشاره کنیم که «اکس زد پریمیوم» قادر است ویدیوهای 4K را با نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه، 1080 را با ۶۰ فریم و 720 را با حداکثر ۲۴۰ فریم در هر ثانیه ثبت کند و از نظر کیفیت ویدیو عملکرد بسیار مناسبی دارد.

«اکس زد پریمیوم» در مجموع از نظر عملکرد تصویربرداری به شکل کاملاً محسوسی نسبت به زد ۵ پریمیوم بهتر شده و دستگاه قطعاً می تواند با پرچمداران روز بازار رقابت کند، هرچند اضافه کردن قابلیت سوپراسلوموشن تاحدی عملکرد تصویربرداری در شرایط کم نور را تحت تاثیر قرار داده و اگر از این قابلیت صرف نظر کنید محصولات دیگری از جمله پرچمدار قبلی خود سونی یعنی اکسپریا اکس زد (بررسی دیجیاتو) با کیفیت تصویر بهتری در شرایط کم نور قابل خرید هستند.

در پایان از شما دعوت می کنیم کیفیت دوربین «اکس زد پریمیوم» را در گالری عکس های ثبت شده با این محصول مشاهده فرمایید.

سخت افزار

«اکس زد پریمیوم» از نظر توان پردازش یک پرچمدار تمام عیار است و به لطف چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ و ۴ گیگابایت حافظه رم LPDDR4x، در این بخش برای رقابت با غول های موجود در بازار چیزی کم ندارد.

خصوصاً که اپلیکیشن های فعلی موجود در بازار هم حداکثر 1080p هستند و نمایشگر 4K نمی تواند تاثیر چندانی روی توان پردازش دستگاه داشته باشد.

«اکس زد پریمیوم» در بنچمارک Antutu با کسب امتیاز حدود ۱۷۵ هزار اندکی بالاتر از گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) قرار می گیرد که نشان می دهد در حال حاضر محصول سونی قوی ترین پرچمدار بازار به حساب می آید.

به لطف چنین سخت افزاری رابط کاربری دستگاه به شکل کاملاً روان اجرا می شود و جای نگرانی در مورد استفاده از پرچمدار سونی در طول سالهای آینده وجود نخواهد داشت.

«اکس زد پریمیوم» ضمناً ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی دارد که از این میزان حدود ۱۵ گیگابایت توسط نرم افزار سیستم اشغال شده است. در صورت نیاز می توانید حافظه داخلی دستگاه را با کارت حافظه تا ۲۵۶ گیگابایت دیگر هم افزایش دهید.

البته همانطور که در بخش طراحی هم اشاره کردیم این بار درگاه سیم کارت دوم و کارت حافظه یکی است و برای استفاده باید بین آنها انتخاب کنید، بر خلاف برخی مدل های قبلی که از ۲ سیم کارت و یک کارت حافظه به شکل همزمان پشتیبانی می کردند.

پخش صدا

اگر اسپیکر استریو دوست داشته باشید، سونی یکی از معدود تولید کنندگانی است که در پرچمدارانش این ویژگی را برای شما فراهم آورده است.

«اکس زد پریمیوم» هم مثل محصولات پیشین شرکت سونی به سیستم پخش صدای S-Force Front Surround مجهز است و ۲ اسپیکر در بالا و پایین نمایشگر خود دارد.

اسپیکری که به جای پایین بدنه در نمای روبروی دستگاه قرار داشته باشد صدا را مستقیم و واضح به سمت کاربر پخش می کند و هنگام افقی گرفتن موبایل هم دست شما روی اسپیکر را سد نمی کند.

هرچند «اکس زد پریمیوم» از نظر وضوح و کیفیت پخش عملکرد مناسبی دارد، اما مثل بسیاری از محصولات پیشین از نظر بلندی صدا محدودیت دارد و در این بخش پایین تر از رقیبی مثل HTC U11 (بررسی دیجیاتو) قرار می گیرد.

باتری

ظرفیت باتری «اکس زد پریمیوم» نسبت به زد ۵ پریمیوم ۲۰۰ میلی آمپر ساعت کاهش یافته و به ۳۲۳۰ میلی آمپر ساعت رسیده است، رقمی که پرچمدار جدید سونی را جایی بین گلکسی اس ۸ مجهز به باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و ال جی جی ۶ با باتری ۳۶۰۰ میلی آمپر ساعتی قرار می دهد.

البته باید توجه داشت که رزولوشن نمایشگر و توان پردازش دستگاه از هر دو رقیب کره ای بالاتر است و هرچند دستگاه اکثر مواقع تصویر را نرم افزاری upscale می کند، اما در هر حال پیکسل های زیادی وجود دارد که برای فعالیت خود نیازمند انرژی هستند.

برای مثال تصور کنید استریم کردن ۱ ساعت ویدیو با ۵۰ درصد روشنایی نمایشگر، ۲۱ درصد از شارژ باتری را مصرف می کند که رقم اندکی محسوب نمی شود.

برای بررسی بیشتر یک ویدیو را تا اتمام شارژ باتری پخش کردیم و «اکس زد پریمیوم» با ثبت رقم ۷:۳۰ ساعت جایی پایین تر از گلکسی اس ۸ پلاس و نزدیک به ال جی جی ۶ قرار گرفت.

با چنین رقمی می توان پیشبینی کرد هر بار شارژ کامل باتری برای یک و نیم روز استفاده کافی باشد، البته به شرط اینکه نمایشگر دستگاه را طولانی مدت روشن نگاه ندارید.

خوشبختانه «اکس زد پریمیوم» از نسل سوم فناوری شارژ سریع پشتیبانی می کند و بر همین اساس یک شارژ کوتاه ۳۰ دقیقه ای برای تکمیل بیشتر از ۴۰ درصد ظرفیت باتری کفایت می کند.

جمع بندی

پرچمدار جدید سونی کیفیت ساخت بالایی دارد و بدون تردید قوی ترین موبایل فعلی موجود در بازار محسوب می شود. این محصول ضمناً اولین تلفن هوشمند مجهز به صفحه نمایش 4K HDR در بازار است و لذت تماشای چنین محتوایی را برای کاربر فراهم می کند.

ویژگی منحصر به فرد دیگر دستگاه هم امکان ثبت ویدیوهای صحنه آهسته با نرخ سرسام آور ۹۶۰ فریم در هر ثانیه به حساب می آید، هرچند با وجود محدودیت هایی که تا حدی تجربه کاربری این قابلیت را تحت تاثیر قرار می دهند.

عمده ترین خصوصیت منفی دستگاه اما طراحی محصول است که سالهای سال در موبایل های قبلی تکرار شده و حاشیه های قابل توجهی هم در اطراف نمایشگر دارد. بر همین اساس به نظر نمی رسد «اکسپریا اکس زد پریمیوم» قادر باشد از نظر جذابیت ظاهری توجه ها را به اندازه ی رقیب تازه نفسی مثل گلکسی اس ۸ به سوی خود جلب نماید.

این ویژگی در عین حال باعث شده پرچمدار جدید سونی حتی از رقبایی که نمایشگر بزرگتری دارند هم بزرگتر باشد و کار کردن با دستگاه فقط در صورتی راحت است که انگشتان شما کشیده و بلند باشند.

اما اگر با این موضوع مشکلی نداشته باشید، می توانید با خرید «اکس زد پریمیوم»، تماشای محتوای 4K HDR و ثبت صحنه های کوتاه اما بسیار آهسته را با تلفن هوشمند خود تجربه نمایید.

در پایان گفتنی است که Xperia XZ Premium در بازار ایران با قیمت حدود ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

مزایا
  • قوی ترین پرچمدار بازار از نظر توان پردازش
  • امکان ثبت اسلوموشن های کوتاه با نرخ ۹۶۰ فریم در ثانیه
  • مجهز به نمایشگر 4K
  • کیفیت ساخت بالا
  • محل حسگر اثر انگشت
معایب
  • جذب اثر انگشت روی بدنه
  • ابعاد بدنه بزرگتر از پرچمداران مجهز به نمایشگر بزرگتر
  • ارگونومی نامناسب بدنه بزرگ و تخت
  • عملکرد دوربین در نور کم
  • عمر باتری متوسط
  • طراحی غیر جذاب در مقایسه با محصولات هم قیمت
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (76 مورد)
  • LOGANLEGEN
    LOGANLEGEN | ۲۷ آبان ۱۳۹۶

    فقط صفحه نمایش و پنل شیشه ای پشت گوشی رو عشقه

  • loganlegend
    loganlegend | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

    درآمد خوبی دارید از سامسونگ بهتون تبریک میگم مو قشنگ :-)

  • arminnorouzi
    arminnorouzi | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

    با سلام و خست نباشید آقای گلستانه من نقدو خوندم و شما گفتید که عکاسی در نور کم نسبت گلکسی اس ۸ ضعیف تر است اما برای من عکاسی در نور کم تا حدودی مهم هست و می خواستم بدونم این مقدار خیلی بر کیفیت عکس تاثیر گذاره یا صرفا از رقابتی فرق داره؟؟البته هنوز DXOMark هم بررسیش نکرده

  • Mojtabanazari
    Mojtabanazari | ۲۲ تیر ۱۳۹۶

    یادمه تو یکی از خبرای سونی کامنت گذاشتم منتظر نقد تخریب این گوشی هستیم دقیقا منظورم همین بود، نقد و تخریب

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی