ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رمز دوم پویا
تکنولوژی

اجرای رمز دوم پویا بانکی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

استفاده از رمز دوم پویا تنها در یکی از بانک‌ها اجباری شده است و مشتریان سایر بانک‌ها می‌توانند فعلا از همان رمز دوم ثابت خود استفاده کنند، چراکه این اقدام بر اساس سیاست‌های داخلی بانک ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

استفاده از رمز دوم پویا تنها در یکی از بانک‌ها اجباری شده است و مشتریان سایر بانک‌ها می‌توانند فعلا از همان رمز دوم ثابت خود استفاده کنند، چراکه این اقدام بر اساس سیاست‌های داخلی بانک مذکور بوده و ربطی به طرح بانک مرکزی ندارد.

گزارشهای رسانه‌های خبری حکایت از این دارد که «بانک ملت» اعلام کرده است از ابتدای شهریورماه، تمامی تراکنش‌های نیازمند رمز دوم کارت (به جز قبوض عمومی همچون برق، آب، گاز و تلفن) صرفاً با استفاده از رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود؛ به عبارت دیگر استفاده از رمز دوم پویا تنها در این بانک از اول شهریور اجباری خواهد شد.

با اعلام این خبر این گمان می‌رفت که بانک مرکزی اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار داده و از شهریور ماه استفاده از رمز دوم پویا در سیستم بانکی کشور اجباری خواهد شد، اما به گزارش ایسنا این موضوع تنها مربوط به بانک ملت بوده و بانک مرکزی هیچ‌ بخش‌نامه یا ابلاغیه‌ای در این زمینه نداشته است و اقدام این بانک ارتباطی به برنامه بانک مرکزی ندارد.

رمز دوم پویا

به این ترتیب، رمزهای دوم ثابت کماکان معتبرند و مردم می‌توانند از این رمزها برای تراکنش‌های اینترنتی خود استفاده کنند، اما مشتریان بانک ملت باید حتما نسبت به دریافت رمز دوم پویا اقدام کنند.

باافزایش حملات فیشینگ و سرقت اطلاعات اینترنتی، پلیس فتا و سایر نهادهای مسئول از بانک مرکزی خواسته بودند که نسبت به ارائه رمز دوم یک‌بار مصرف و پویا به مردم اقدام کند تا امنیت کاربران افزایش یابد. به همین دلیل سال گذشته اعلام شد که رمزهای دوم پویا از خرداد ماه امسال اجباری خواهد شد و رمزهای دوم ثابت قابل استفاده نیست.

قرار بود این طرح بر پایه اپلیکیشن اجرا شود و مشتریان بانکی پس از احراز هویت حضوری، بتوانند از طریق اپلیکیشن‌های بانکی رمز دوم یک‌بار دریافت کنند اما این موضوع نیز بعد از مسدودسازی برخی اپلیکیشن‌های ایرانی در گوشی‌های آیفون اجرای این طرح را از طریق اپلیکیشن متوقف کرد تا شیوه دیگری برای دریافت رمز دوم پویا ارائه شود.

گفتنی ست مسئولان بانک مرکزی درخصوص زمان اجرایی شدن این طرح صحبتی نکردند و گفته‌اند که باید برای این موضوع تصمیم‌گیری و با دقت عمل، اجرایی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • goodarz
    goodarz | ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

    من برا بانک مسکن رمز پویا فعال کردم چون قبض و خرید اینترنتی میکنم ولی متأسفانه صفحه پرداختی بانک رمز پویا رو رد میکنه تا حالا چهار بار کارتم فقط شده که باید به شعبه برم تا مسدود شدن کارت رفع بشه برا همین رفتم امکان رمز پویا رو کنسل کردم چون باید کار کاملا بالغ و کامل بشه تا روش حساب باز کردم
    البته اگه تازه می خوابید رمز پویا رو تست کنید اصلا توصیه نمیکنم همون روز دوم کلاسیک رو برید تا وقتی که نهضت ادامه دارد

  • jomakintash
    jomakintash | ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

    الان تنها روشی که بانک ملی ارایه میکنه با نصب اپلیکیشن. حالا یه نفر گوشی هوشمند نداشته باشه چی؟. یه نفر دسترسی به اینترنت دیتا نداشته باشه چی؟ باید با پیامک بشه این کارو کرد. هرسالم دارن 10000 تومنم پول پیامک میگیرن. کلا 200 تاهم پیامک نمیدن.

  • mahyar999
    mahyar999 | ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

    طرح بسیار خوبیه. میشه گفت مشکل فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی رو یکبار برای همیشه حل میکنه.
    خوبه که این طرح کم کم انجام بشه تا جلوی بانک ها برای احراز هویت تجمع ایجاد نشه و استفاده از اپلیکیشن یا پیامک رو به انتخاب کاربر بذارن

  • KHRTM
    KHRTM | ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

    رمز پویا رو با پیامک اجرا کنین ?

    • amironline
      amironline | ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

      بانک‌ها نمی‌خواهند هزینه ارسال پیامک رو بدن چون تعداد تراکنش‌ها خیلی بالا هست

مطالب پیشنهادی