ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین اژدرهای اتمی با امکان شلیک از فاصله هزاران کیلومتر برای زیردریایی‌ها می‌سازد

دانشمندان چینی ظاهرا در حال توسعه اژدرهای اتمی هستند که می‌توانند از فاصله چند هزار کیلومتری از زیردریایی‌ها شلیک شده و به هدف خود برسند. طبق گزارش‌ها، ظاهرا فاز طراحی مفهومی راکتورهای هسته‌ای کوچک و ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

دانشمندان چینی ظاهرا در حال توسعه اژدرهای اتمی هستند که می‌توانند از فاصله چند هزار کیلومتری از زیردریایی‌ها شلیک شده و به هدف خود برسند. طبق گزارش‌ها، ظاهرا فاز طراحی مفهومی راکتورهای هسته‌ای کوچک و کم‌هزینه که بتوانند گروهی از اژدرها را در عرض اقیانوس آرام هدایت کنند، به اتمام رسیده است.

به گزارش خبرگزاری چینی SCMP، برخلاف زیردریایی بدون سرنشین پوسایدون روسیه که اولین اژدر با انرژی هسته‌ای را دارد، چینی‌ها می‌خواهند اژدری با امکان تولید انبوه آسان داشته باشند. دانشمندان می‌گویند این اژدر جدید قابل استفاده در لوله‌های اژدری استاندارد است و می‌تواند در تعداد بالا از زیردریایی‌ها یا ناوهای جنگی شلیک شود.

هر اژدر یک راکتور هسته‌ای دارد که پس از رسیدن به مقصد کف دریا رها می‌شود و در مجموع قادر است به مدت 200 ساعت با سرعت 56 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. این اژدرها پس از جدا شدن از راکتور با یک باتری معمولی به شکل مرسوم به سمت هدف می‌روند و با آن برخورد می‌کنند.

اژدرهای هسته‌ای چین موشک هسته‌ای نیستند

زیردریایی

«گو جیان»، محقق ارشد موسسه انرژی اتمی چین مدعی است که میان سیستم آن‌ها و پوسایدن روسیه تفاوت‌های مهمی وجود دارد. او می‌گوید: «به لطف انعطاف‌پذیری بالا و هزینه پایین، این ابزار خودران با سامانه انرژی هسته‌ای خود می‌تواند به عنوان یک نیروی مرسوم، مثلا به عنوان یک زیردریایی هسته‌ای تهاجمی و نه به شکل یک موشک هسته‌ای استفاده شود.»

پوسایدون روسیه سلاح بسیار خطرناکی است چرا که می‌تواند شهرهای ساحلی و مناطق بزرگ را نابود کند. محققان چینی معتقدند که چنین سلاحی می‌تواند آغازگر جنگ هسته‌ای باشد، در نتیجه بعید است که آن‌ها چنین ابزاری تولید کنند.

چینی‌ها برای طراحی راکتور کوچک خود اکثر اجزای محافظ را حذف کرده‌اند و فقط از چند قطعه اساسی در برابر تشعشعات محافظت می‌کنند. همچنین به جای مواد کمیابی که معمولا در هسته راکتور استفاده می‌شود، از مواد ارزانی مانند گرافیت کمک گرفته شده تا هزینه‌ها پایین بیاید.

این راکتور می‌تواند بیش از 1.4 مگاوات گرما تولید کند و به خاطر قطعات ارزان قیمتش بهره‌وری بالایی ندارد، اما توان کافی برای سفر یک طرفه اژدرها را فراهم می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی