ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

«هلدینگ مکس» در یک راند 1 میلیون دلاری در «دکترتو» سرمایه‌گذاری می‌کند

استارتاپ دکترتو با سابقه‌ای بیش از ۵ سال، ۳.۵ میلیون کاربر و بیش از ۱۸ هزار پزشک طرف قرارداد دارد.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۸

استارتاپ «دکترتو» در راند B، در حال جذب یک میلیون دلار سرمایه است که ۷۰ درصد از این سرمایه‌گذاری از طریق هلدینگ مکس انجام خواهد شد.

به گزارش دیجیاتو، دکترتو از استارتاپ‌های قدیمی حوزه سلامت الکترونیکی به حساب می‌آید و خدمات متفاوتی را در این حوزه به مشتریان خود ارائه می‌کند. «ساسان معدل»، یکی از جنرال پارتنرهای هلدینگ مکس در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه چه ویژگی‌های دکترتو باعث شد تا مکس روی این تیم سرمایه‌گذاری کند، گفت:

«ما در واقع روی کارآفرین سرمایه‌گذاری می‌کنیم. شاید این جمله کلیشه‌ای به نظر بیاید، اما برای ما یک ایمان و اعتقاد است. هر چند که بازار، پلتفرم، توان تکنیکال، تیم فنی و موارد دیگر حائز اهمیت است اما به نظر ما این خود کارآفرین است که بیش از همه مهم است. از همان ابتدای تعامل با این تیم، حس کردیم که قابلیت سرمایه‌گذاری روی آن‌ها وجود دارد چرا که افرادی توانمند، پخته و باتجربه در زمینه مدیریت کسب‌وکار بودند.»

به اعتقاد معدل، همیشه اصلی‌ترین دلیل برای یک سرمایه‌گذاری، قابلیت‌های یک تیم است: «هر چقدر هم با یک بازار خوب، بیزینس مدل استثنایی و یک اپلیکیشن چشم‌گیر و متفاوت روبه‌رو باشید، اگر تیم و آدم‌هایی که قرار است روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید با جنس شما همسان نباشد، به نظرم کارها سخت پیش خواهد رفت و موفق‌آمیز نخواهد بود.»

ساسان معدل

به گفته معدل، دکترتو در Early Stage و پیش از سرمایه‌گذاری مکس، از یک سرمایه‌گذار فرشته (Angel Investor) جذب سرمایه کرده بود؛ فردی که خارج از اکوسیستم بوده و صرفا با اعتقاد به پتانسیل تیم دکترتو، در آنجا سرمایه‌گذاری کرده است. اما آن‌ها در این مدت رشد ارگانیک خوبی نیز داشته‌اند و در کنار مزیت تیم، اتفاق‌های دیگری نظیر تعریف جدید بیزینس مدل، روش کار و نگاه آن‌ها به آینده باعث شده تا هلدینگ مکس با اعتقاد راسخ روی دکترتو سرمایه‌گذاری کند.

اما اساسا چه شد که هلدینگ مکس به حوزه سلامت دیجیتال ورود کرد؟ او در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت:

«ما یک VC تخصصی نیستیم و خودمان را در یک یا چند حوزه خاص محدود نکرده‌ایم. ما به دنبال فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری بوده و هستیم؛ از همین رو وقتی با دوستان‌مان در دکترتو برخورد کردیم وارد این حوزه شدیم. سپس سرمایه‌گذاری دیگری در حوزه سلامت دیجیتال و روی هومکا داشتیم.»

جنرال پارتنر هلدینگ مکس تاکید کرد اگر فرصت مناسب مجدد دیگری هم پیدا کنند باز هم در این حوزه سرمایه‌گذاری خواهند کرد اگرچه تمام تمرکزشان روی بحث سلامت دیجیتال نیست و به فرصت‌های سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

معدل در ادامه به فرصت‌های رشد حوزه سلامت دیجیتال اشاره کرده و آن را زمینه جذابی برای فعالیت دانست. به اعتقاد او در عین اهمیت بالا، توجه کمی به این حوزه شده و جای رشد و توسعه بسیاری دارد:

«سن اکثر جمعیت ایران رو به افزایش است و نیاز به خدمات درمانی، بهداشتی و پیشگیرانه افزایش یافته. از همین رو اقبال مردم روزبهروز به این حوزه نیز بیشتر خواهد شد. همچنین این حوزه هنوز به‌طور عمیق درگیر مفهوم دیجیتال نشده است در نتیجه حوزه بسیار جذابی است که بازار حداقل 80 میلیون نفری دارد.»

رگولاتوری حوزه سلامت طی سال‌های اخیر نشان داده آنچنان با فعالیت استارتاپی و دیجیتالی شدن این حوزه موافق نیست. آیا این تهدیدی برای فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین به حساب می‌آید؟ جنرال پارتنر هلدینگ مکس در پاسخ به این پرسش دیجیاتو اعلام کرد می‌توان با رگولاتور این حوزه به نتیجه رسید اما بایستی به آن‌ها برای حل دغدغه‌ها و چالش‌هایشان کمک کرد.

او با تاکید بر حساسیت این حوزه در مقایسه با سایر حوزه‌ها به دیجیاتو گفت: «دیتای درمان و بهداشت مردم در همه جای دنیا جزو داده‌های بسیار حساس و محرمانه است که بایستی دسترسی‌ها به آن‌ها محدود باشد. از این حیث می‌شود دغدغه رگولاتور را درک کرد. اما طی چند وقت اخیر مسیری طی شده که آهسته آهسته رگولاتور را به این نتیجه می‌رساند که دیجیتالی شدن این حوزه امری غیرقابل کتمان بوده و بایستی آن را بپذیرد.»

«بهراد آزادی»، مدیرعامل دکترتو نیز در گفتگو با دیجیاتو توضیح داد که پیش از این دکترتو استارتاپی بوده که به شکل بوت‌استرپ فعالیت کرده و در مرحله بعد، از طرف سرمایه‌گذار فرشته، و در راند A از مکس سرمایه جذب کرده است. اکنون نیز در راند B در حال جذب یک میلیون دلار هستیم . آزادی در همین رابطه به دیجیاتو گفت:

«این دومین راند جذب سرمایه ما است که ۷۰ درصد آن را هلدینگ مکس سرمایه‌گذاری خواهد کرد و برای ۳۰ درصد دیگر در حال مذاکره برای جذب هم-سرمایه‌گذار هستیم.»

او در پاسخ به این پرسش که دکترتو قصد دارد با جذب سرمایه اخیر خود به چه سمتی پیش برود و چشم‌انداز دکترتو بر چه اساسی خواهد بود، گفت: «ما به صورت یکپارچه در حوزه پذیرش درمورد نوبت دهی وقت پزشک و در خصوص سرویس‌های کلینیکی و پاراکلینیکی عمده فعالیت می‌کنیم.»

آزادی با اشاره به ویژگی‌هایی که در راند گذشته سرمایه‌گذاری به دکترتو اضافه شده و همچنان در حال اضافه شدن است، گفت: «این جذب سرمایه به افزایش سرویس‌دهی ما به کاربر کمک قابل توجهی خواهد کرد.» او در ادامه توضیحات خود این موضوع را تائید کرد که در آینده شاهد محصولات جدید دکترتو از جمله سرویس‌های کلینیکی و پاراکلینیکی خواهیم بود.

مدیرعامل دکترتو در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر این استارتاپ حوزه سلامت چه جایگاهی در بازار دارد گفت: «دکترتو در حال حاضر 3 و نیم میلیون کاربر و بیش از 18 هزار پزشک طرف قرارداد دارد.» به گفته آزادی، بعد از بیش از ۵ سال فعالیت، دکترتو جایگاه امروز خود را بین 2 تا 3 بازیگر اصلی بازار استارتاپ‌های سلامت الکترونیکی می‌بیند.

مدیرعامل دکترتو وجه تمایز این استارتاپ حوزه سلامت را آغاز فعالیت آن در شهری غیر از پایتخت عنوان کرد و گفت: «فعالیت دکترتو از شهر شیراز آغاز شد و در ادامه به شهرهای جنوبی و در مرحله بعد به شهرهای شمالی و حالا در تمامی استان‌های کشور، از جمله پایتخت مشغول سرویس‌دهی است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی