ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رایزن 9000X3D
کامپیوتر و سخت افزار

پردازنده AMD رایزن 9000X3D ظاهراً پیشرفت چندانی نسبت به نمونه پیشین خود ندارد

این تراشه‌ها جدی‌ترین رقیب تراشه‌های Arrow Lake اینتل هستند.

حمید گنجی
نوشته شده توسط حمید گنجی | ۲۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۰

اطلاعات جدید فاش‌شده از پردازنده رایزن 9000X3D نشان می‌دهد این تراشه جدید AMD ممکن است از لحاظ عملکردی، تفاوت چندانی با مدل پیشین، رایزن ۹۰۰۰، نداشته باشد.

بنچمارک‌هایی که پیش‌ازاین از تراشه رایزن 9000X3D منتشر شده بود از بهبود قابل‌توجه عملکرد آن نسبت به مدل پیشین حکایت داشت. اما جدیدترین اطلاعاتی که در دسترس قرار گرفته، خلاف این موضوع را اثبات می‌کند. براساس گزارش وب‌سایت HardwareLuxx، تراشه جدید AMD ممکن است فقط از نظر عملکرد چندهسته‌ای نسبت به نسل پیشین خود بهبود یافته باشد. این اطلاعات از یکی از جلسات MSI درز کرده است.

عملکرد رایزن 9000X3D جهش چندانی نسبت به نسل پیشین نداشته است

رایزن 9000X3D

برای مثال، نمونه هشت‌هسته‌ای 9000X3D می‌تواند تا ۲۸ درصد عملکرد بهتری نسبت به رایزن 7 7900X3D در تست Cinebench R23 ارائه دهد. اما طبق آزمایش‌های اولیه MSI، این تراشه‌های جدید در رندرکردن بازی‌هایی مانند Black Myth: Wukong و Shadow of the Tomb Raider نسبت به نسل قبل فقط حدود ۲ درصد بهبود یافته‌اند.

علاوه‌براین، در این تست‌ها مشخص شد تراشه 9000X3D عملکردی بسیار نزدیک به رایزن ۹۰۰۰ ارائه می‌دهد. البته گفته می‌شود عملکرد تراشه‌های جدید AMD در نسخه‌های نهایی که به بازار عرضه می‌شود، احتمالاً بهبود خواهد یافت.

تراشه‌های رایزن 9000X3D جدی‌ترین رقیب پردازنده‌های دسکتاپ اینتل Core Ultra 200S هستند. اینتل به‌تازگی تراشه‌های جدید خود را با بهبودهایی قابل‌توجه نسبت به نسل قبل و براساس معماری جدید Arrow Lake معرفی کرده است. براساس ادعای اینتل، تراشه‌های جدید این شرکت در کنار عملکرد بهتر، می‌توانند مصرف انرژی بهینه‌تری نیز داشته باشد.

در تصاویری که HardwareLuxx منتشر کرده، به نظر می‌رسد بخشی از جلسه MSI به بررسی تراشه‌های Core Ultra 200S اینتل اختصاص دارد. هنوز مشخص نشده MSI در محصولات آینده خود سراغ استفاده از کدام تراشه‌ها می‌رود اما روی کاغذ، اینتل احتمالاً شانس بیشتری برای حضور در زنجیره تأمین MSI دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی