ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تراشه هوش مصنوعی AMD
کامپیوتر و سخت افزار

AMD در رقابت با انویدیا از تراشه‌های هوش مصنوعی جدید خود رونمایی کرد

این تراشه‌ها شامل محصولاتی از سری رایزن، Instinct و EPYC می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰

«لیزا سو»، مدیرعامل AMD، در رویدادی از تراشه‌های هوش مصنوعی جدید این شرکت ازجمله محصولات جدید رایزن، EPYC و Instinct پرده برداشت. تراشه‌های جدید این شرکت که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، با تراشه‌های انویدیا و اینتل رقابت خواهند کرد.

اولین تراشه‌های معرفی‌شده سری AMD رایزن AI PRO 300 هستند. AMD ادعا می‌کند قدرت این تراشه‌ها در مقابل محصولاتی مانند سری رایزن PRO 7000 و PRO 8000 که واحد پردازش عصبی (NPU) دارند، سه‌برابر افزایش یافته است. همچنین بیش از 100 محصول مجهز به این تراشه‌ها تا سال 2025 عرضه خواهند شد.

تراشه AMD رایزن AI PRO 300

تراشه‌های سری رایزن AI PRO 300 دارای معماری جدید AMD Zen 5 هستند و آن‌ها را بهترین سری پردازنده‌های تجاری جهان برای رایانه‌های کوپایلت پلاس می‌نامند.

AMD ادعا کرده قدرتمندترین عضو این خانواده، رایزن AI 9 HX PRO 375 که دارای 12 هسته و 24 رشته است، در مقایسه با تراشه اینتل Core Ultra 7 165U تا 40 درصد قوی‌تر و تا 14 درصد در زمینه بهره‌وری بهتر است. همچنین پردازنده‌های 4 نانومتری، عمر باتری طولانی‌تری به دستگاه‌ها می‌دهند.

از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه این سری می‌توان به یک NPU (واحد پردازش عصبی) با توان انجام 55 ترا عملیات در ثانیه (TOPS) اشاره کرد که باعث می‌شود تراشه‌ها بسیاری از وظایف هوش مصنوعی، مانند ترجمه هم‌زمان را راحت‌تر انجام بدهند.

تقویت دیتاسنترها با تراشه هوش مصنوعی Instinct MI325X AMD

تراشه Instinct MI325X

دیگر تراشه جدید سری Instinct MI325X است که AMD ادعا می‌کند برای عملکرد مدل‌های هوش مصنوعی در مراکز داده استاندارد جدیدی تعریف می‌کند. این تراشه‌های شتاب‌دهنده براساس معماری AMD CDNA 3 ساخته شده‌اند.

AMD انتظار دارد تولید این پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی را از سه‌ماهه چهارم سال 2024 آغاز کند و از سه‌ماهه اول 2025 محصولات مجهز به آن وارد بازار شوند.

غول فناوری تراشه خود را با تراشه‌های انویدیا H200 مقایسه کرده و می‌گوید Instinct MI325X باید در پردازش مدل زبانی Mixtral 8x7B حدود 40 درصد، در Mistral 7B حدود 30 درصد و در Llama 3.1 70B حدود 20 درصد سریع‌تر باشد. در آموزش هوش مصنوعی نیز MI325X عملکردی مشابه یا 10 درصد بهتر از پلتفرم‌های H200 ارائه می‌کند.

تراشه AMD EPYC

درنهایت، AMD از نسل پنجم پردازنده‌های EPYC که قبلاً با نام‌ «تورین» شناخته می‌شد، به‌عنوان «بهترین CPU سرور جهان برای سازمان‌ها، هوش مصنوعی و فضای ابری» رونمایی کرده است.

پردازنده‌های این سری که AMD EPYC 9005 نام دارد، با معماری Zen 5 ساخته شده‌اند و از نظر تعداد هسته طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها (از 8 تا 192) را شامل می‌شوند. قدرتمندترین عضو این خانواده که EPYC 9965 نام دارد، 192 هسته Zen5 و فرکانس بوست 3.7 گیگاهرتز دارد.

AMD
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی