ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گلایه کاربران از عملکرد نژاد پرستانه اپلیکیشن Photos گوگل و عذر خواهی این کمپانی از آنها

جالب است بدانید در اتفاقی نادر اپلیکیشن Photos شرکت گوگل تنها اندکی پس از انتشار متهم به نژادپرستی به بدترین شکل ممکن شده و این موضوع شرایطی پدید آورده که سبب گشته مسئولان کمپانی مذکور ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۱ تیر ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۰

جالب است بدانید در اتفاقی نادر اپلیکیشن Photos شرکت گوگل تنها اندکی پس از انتشار متهم به نژادپرستی به بدترین شکل ممکن شده و این موضوع شرایطی پدید آورده که سبب گشته مسئولان کمپانی مذکور از کاربران گله مند عذر خواهی نمایند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در روز ۲۸ ژوئن مصادف با هفتم تیر ماه، جکی السینی، برنامه نویس سیاه پوست ساکن ایالات متحده آمریکا بر حسب اتفاق متوجه می شود قابلیت دسته بندی خودکار اپ یاد شده تصاویری که چهره او و دوستانش در آنها موجود بوده را در آلبوم یا دسته بندی موضوعی با نام "گوریل ها" قرار داده است.

وی بلافاصله در همین رابطه توییتی را خطاب به اشتراک گوگل ارسال نموده و این پرسش را مطرح می کند که کمپانی ساکن مانتین ویو از چه تصاویر نمونه ای برای یادگیری ماشینی الگوریتم های نرم افزارش بهره گرفته که منجر به چنین اشتباه ناخوشایند و توهین آمیزی شده اند.

first photo

اندکی بعد Yonatan Zunger، از مسئولین و مدیران گوگل، متوجه موضوع و واکنش های پیرامون آن گشته و در مقام عذر خواهی بر می آید.

2nd photo

گفتنیست اپلیکیشن Photos که در جریان کنفرانس I/O سال جاری رونمایی شد، قابلیت جدیدی دارد که می تواند تصاویر را بر حسب آیتم ها و اشیا موجود در آنها شناسایی و در دسته بندی های مشخصی قرار دهد، یا به زبان ساده تر عکس ها را به صورت خودکار ساماندهی کند. برای مثال این اپ قادر است تصاویری که در آنها چندین آسمان خراش وجود دارد را تمیز داده و سپس همگی شان را در آلبومی با عنوان "آسمان خراش" جای دهد.

امکان مورد اشاره با دریافت داده های بیشتر و بررسی تصاویر زیادتر دائماً در حال بهبود یافتن و بهتر شدن است، ولی به هر حال چنین راهکاری عاری از خطا نخواهد بود.

Yonatan Zunger در توجیه آنچه رخ داده ذکر نموده، برای سالها فناوری به کار رفته در دوربین های کداک سبب می شد رنگ پوست بدن انسان تیره تر از حد معمول در عکس ها ثبت شود و همین موضوع تصویر برداری از افراد تیره پوست را بدل به چالشی سخت کرده بود.

تکنولوژی شناسایی چهره نیکون و برخی برندهای دیگر نیز سابقاً در تشخیص چهره افراد سفید پوست عملکرد بهتری را ارائه می نمودند که این اتفاق نیز بازخوردهای رسانه ای ناخوشایندی داشت و حالا گوگل هم روندی مشابه را تجربه نموده. وی می افزاید، قبلاً این نرم افزار در اشتباه فاحشی دیگر مردم از همه ی نژادها را در دسته بندی سگ ها قرار داده بود که با گذر زمان مشکل را برطرف کردیم.

گوگل تلاش دارد الگورتیم محصول جدیدش را مجدداً بهبود بخشد تا آنچه اتفاق افتاده مرتفع شود، هر چند که فعلاً برچسب "گوریل" از عملکرد خودکار آن کنار گذاشته شده. Zunger یادآوری می کند به دنبال راهکاری هستیم تا در بلند مدت دیگر شاهد چنین مسئله ای نباشیم و شناسایی چهره افراد با پوست تیره به شکلی صحیح انجام گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • Ayoob
    Ayoob | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    گوریل؟؟؟!!
    چه اشتباه خنده داری، ولی قیافه زنه شبیه گوریل بود :D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی