ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

6 قابلیت ویندوز 10 که گیمرها را عاشق خود می کند

مایکروسافت در گذشته تلاش بسیاری کرد تا پی سی را در محتویات گیمینگ خود دخیل کند، اما هیچ وقت چندان در تحقق این مهم موفق نشد. سرویس Games for Windows از اساس ویران بود و ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ مهر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

مایکروسافت در گذشته تلاش بسیاری کرد تا پی سی را در محتویات گیمینگ خود دخیل کند، اما هیچ وقت چندان در تحقق این مهم موفق نشد. سرویس Games for Windows از اساس ویران بود و اکس باکس، همیشه در جذب مخاطبان موفق تر عمل کرد. اما حالا این دو، در ویندوز 10 با یک دیگر ادغام شده اند و پلتفرمی فوق العاده برای گیمرها فراهم آورده اند.

چه بازی های اکس باکس وان تان را با استفاده از اپلیکیشن اکس باکس رو پی سی استریم کنید و چه با بهره گیری از DirectX 12 عملکرد بازی هایتان را افزایش دهید، ویندوز 10 می تواند تجربه ی گیمینگ بسیار بهتری در اختیارتان بگذارد.

در این مقاله به 6 قابلیت برتر ویندوز 10 در حوزه ی گیمینگ می پردازیم که مطمئنا هر گیمری را عاشق خود خواهد کرد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

پشتیبانی از کنترلر

1

کنترلر اکس باکس، یکی از بهترین گیم پدهای موجود در بازار به شمار می رود. بعضی از بازی ها، مانند بازی های سبک ریسینگ، به وسیله ی کنترلر و باخوردهای لرزشی آن، تجربه ای بهتر فراهم می آورند. ویندوز 10 به صورت نهادینه از کنترلر اکس باکس وان پشتیبانی می کند؛ این بدان معناست که می توانید به سادگی کنترلر را به دستگاه وصل کرده و بازی را شروع کنید. چرا که درایورهای آن، از پیش روی سیستم عامل نصب شده اند.

ویندوز 10 در حال حاضر تنها زمانی از کنترلر پشتیبانی می کند که آن را به وسیله ی سیم متصل کرده باشید. اما اواخر سال جاری میلادی آداپتر وایرلس جدید عرضه خواهد شد که تنها روی ویندوز 10 قابل استفاده خواهد بود. کنترلر الیت جدید مایکروسافت نیز پشتیبانی خواهد شد. البته طبیعی است که تنها به کنترلرهای مایکروسافت محدود نیستید و می توانید از کنترلرهای شرکت های دیگر مانند Logitech و Mad Catz نیز در ویندوز 10 استفاده کنید.

دایرکت اکس 12

2

دایرکت اکس برای اپلیکیشن های ویدئو و اپلیکیشن های چند رسانه ای ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد. شهرت دایرکت اکس به کاربردهای آن در گیمینگ مدیون است و از حدود سال 1996 در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفته. از آن زمان تا به امروز، دایرکت اکس دائما دچار پیشرفت و ارتقا شده تا بازی ها نیز از لحاظ بصری بهتر باشند. دایرکت اکس 12، آخرین ورژن دایرکت اکس است که تنها در انحصار کاربران ویندوز 10 قرار دارد.

دایرکت اکس 12 قابلیت های بسیار بیش تری نسبت به نسخه های قبلی خود دارد، اما در ساده ترین حالت، این توانایی را دارد که با مصرف انرژی کمتر، فریم ریت را افزایش دهد. خوشبختانه برای استفاده از دایرکت اکس 12، نیازی هم به خرید کارت گرافیک جدید ندارید. اگر در 4 یا 5 سال اخیر، کارت گرافیک جدیدی تهیه کرده اید احتمال زیادی وجود دارد که بتوانید تفاوت را با دایرکت اکس 12 احساس کنید.

مدتی طول می کشد تا بتوانیم به صورت تمام و کمال از دایرکت اکس 12 بهره ببریم چرا که سازندگان باید بازی هایشان را بهره گیری از این تکنولوژی بسازند. اما با در نظر گیری وجود دایرکت اکس 12 در ویندوز 10 و توانایی های خارق العاده اش، به نظر می رسد که بزودی سازندگان بازی هایی با پشتیبانی از آن تدارک ببینند.

اپلیکیشن اکس باکس

2786738-windows10appxbox

اپلیکیشن اکس باکس وان، تمام قابلیت های کنسول را در ویندوز 10 در اختیاتان می گذارد. برای یافتن آن، عبارت Xbox را در سیستم جستجو و اپلیکیشن یافته شده را انتخاب کنید. اگر اولین بار باشد که از اپلیکیشن استفاده می کنید، ممکن است از شما خواسته شود که وارد اکانت تان شوید. توجه داشته باشید که اپلیکیشن وارد اکانتی خواهد شد که از آن برای ورود به ویندوز بهره می گیرید؛ بنابراین اگر اکانت تان آفلاین است، به حالت آنلاین تغییر خواهد کرد.

در سمت چپ اپلیکیشن، می توانید میان صفحات مختلف بچرخید. هر بازی ای که خریداری کرده اید یا می خواهید بخرید، صفحه ی خاص خود را دارد و می توانید در هر یک، محتویاتی چون آپدیت های جدید، ویدئو کلیپ، اچیومنت های مختلف (به همراه آن هایی که خودتان دریافت کرده اید) و فعالیت های دوستان تان را مشاهده کنید. هم چنین می توانید اسکرین شات ها و ویدئوهایی که از بازی هایتان گرفته اید را نیز تماشا کنید.

اپلیکیشن اکس باکس تجربه ی اکس باکس لایو را در قالب یک جامعه ی مجازی روی ویندوز 10 در اختیارتان می گذارد. می توانید با دوستان تان چت کنید یا مستقیما وارد بازی های چند نفره ی چند دستگاهی (Cross-Device) شوید.

ضبط ویدئو و گرفتن اسکرین شات

5

بالاخره دیگر لازم نیست که از نرم افزارهای جانبی برای گرفتن اسکرین شات و ضبط ویدئو از بازی هایتان استفاده کنید. این کار را می توان به صورت مستقیم از داخل ویندوز 10 انجام داد.

قبل از آن که به چگونگی استفاده از این قابلیت بپردازیم، لازم است که تنظیمات را شخصی سازی کنید. در سیستم عبارت Xbox را جستجو کرده و اپلیکیشن مربوط را باز کنید. وارد بخش Setting در سمت چپ صفحه شده و روی Game DVR کلیک کنید. از این جا می توان قابلیت را فعال یا غیرفعال کرد، میان بر های کیبورد را تغییر داد و کیفیت ضبط تصویر را مشخص نمود.

در زیر بخش Background Recording، قابلیت بسیار جالب توجهی قرار دارد. با انتخاب گزینه ی Record in the background while I'm Playing a game، دیگر نیازی نخواهد بود که به ویندوز بگویید عمل ضبط تصویر را آغاز کند چرا که خود ویندوز به صورت اتوماتیک این کار را انجام می دهد.

این قابلیت به صورت پیش فرض، 30 ثانیه ی آخر بازی را ضبط می کند، اما می توان آن را تغییر داد. این قابلیت بسیار خوبی است چرا که امکان دارد حرکتی باحال در یک بازی انجام دهید و پیش از آن، دکمه ی ضبط را فشار نداده باشید. با استفاده از ضبط پس زمینه، دیگر همچین اتفاقی برایتان نخواهد افتاد. برای ذخیره کردن ویدئوی ضبط شده، دکمه های Win Key و Alt و G را بفشارید.

4

در نظر داشته باشد که این قابلیت تاثیر زیادی روی اجرای بازی ها می گذارد، بنابراین تنها زمانی استفاده از این قابلیت را پیشنهاد می کنیم که به سیستمی قدرتمند دسترسی داشته باشید. در هر صورت، پیش از استفاده امتحان کنید که آیا سیستم تان از پس آن بر می آید یا خیر؛ برای مثال مدت زمان ضبط را کاهش دهید. در هر صورت فراموش نکنید که با پی سی های ضعیف تر، ممکن است پرفورمنس بازی ها دچار مشکل شود.

حالا بیایید از «نوار بازی» استفاده کنیم. ابتدا بازی تان را اجرا کنید و سپس با فشار دکمه های Win Key و G نوار بازی را ظاهر کنید. اگر نوار برایتان به نمایش در نیامد، بازی را روی حالت Windowed قرار دهید. برای ضبط گیم پلی، روی دکمه ی Record کلیک کنید. تایمری در گوشه بالای تصویر تعبیه شده که مدت زمان ضبط تصویر را نشان می دهد. برای توقف ضبط، نوار بازی را بالا بیاورید و روی دکمه ی مربع شکل Stop کلیک کنید. برای ساده تر شدن کل فرآیند، می توانید برای ضبط تصویر و توقف آن از دکمه های Win Key و Alt و R بهره ببرید.

با کلیک روی آیکون دوربین، می توانید از صفحه اسکرین شات بگیرید. این کار به کمک دکمه های Win Key و Alt و Print Screen نیز انجام می شود.

عکس ها و ویدئوها، در مسیر User/Videos/Captures در دسترس خواهند بود. اگر می خواهید آن ها را از طریق اپلیکیشن اکس باکس مشاهده کنید، روی بخش Game DVR در سمت چپ تصویر کلیک کنید تا همه چیز در دسترس تان قرار بگیرد.

کراس پلتفرم و خرید بازی ها

url

از لحاظ فنی، کراس پلتفرم امر چندان جدیدی نیست. می توان به سال 2007 و عرضه ی بازی Shadowrun اشاره کرد. در آن بازی گیمرها می توانستند روی اکس باکس 360 و پی سی با یک دیگر رقابت کنند. تنها مشکل اینجاست که آن هایی که از موس و کیبورد استفاده می کنند، معمولا به لطف دقت بالای این تجهیزات، نسبت به استفاده کنندگان از کنترلر برتری دارند.

در حال حاضر، اکس باکس وان و ویندوز 10 از معماری بسیار مشابهی بهره می برن و این به سازندگان اجازه می دهد که بازی های خود را به صورت کراس پلتفرم عرضه کنند. با این حال، مایکروسافت استفاده از این قابلیت را اجباری نکرده و تکنولوژی را در اختیار سازندگان گذاشته و به آن ها اجازه می دهد که خود نحوه ی استفاده از آن را برگزینند. برای مثال می توان لابی های بخش آنلاین را به دو دسته ی استفاده کنندگان از کنترلر و استفاده کنندگان موس و کیبورد تقسیم کرد.

در حال حاضر تنها 4 بازی ماینکرفت (نسخه ی ویندوز 10)، Fable Legends، Siegecraft Commander و Super Dungeon Bros از این قابلیت پشتیبانی می کنند. خوش بختانه، بازی های بیش تری بزودی از این قابلیت استفاده خواهند کرد چرا که خیلی ناراحت کننده است که نتوانید یک بازی را به صورت آنلاین با دوستان تان تجربه کنید فقط به خاطر آن که آن ها روی کنسول بازی می کنند و شما روی پی سی.

برای برخی از بازی ها، خریدهای داخل بازی و محتویات قابل دانلود، بدون توجه به این که روی چه سیستمی بازی می کنید در دسترس خواهند بود و دیگر لازم نیست دو بار برای آن ها هزینه کنید. در مقابل، سونی نیز عملکردی مشابه دارد و اجازه می دهد که با یک بار خرید برخی از بازی ها، روی تمام پلتفرم ها به آن دسترسی داشته باشید. با این حال، این قابلیت در سیستم های مایکروسافت تنها به محتویات درون بازی یا بسته های الحاقی محدود می شود.

استریم بازی

img_55dcc4095caf2

بیایید فرض کنیم که شما اکس باکس وان را به تلویزیون وصل کرده اید، اما شخصی دیگر در خانه می خواهد آخرین قسمت سریال مورد علاقه ی خود را تماشا کند و بازی شما را متوقف می کند. جای نگرانی وجود ندارد؛ می توانید بازی های اکس باکس وان را روی پی سی یا تبلت تان استریم کنید.

مهم نیست که پی سی تان قدرتمند هست یا خیر چرا که بازی از لحاظ فنی هم چنان روی کنسول اجرا خواهد شد. دستگاه ویندوز 10 شما، تنها در نقش صفحه نمایش دوم برای کنسول عمل می کند و هر آن چه که اکس باکس وان به به نمایش بگذارد را به شما نشان می دهد. برای بازی کردن، هم چنان باید از کنترلر اکس باکس وان استفاده کنید و خبری از کنترل با موس و کیبورد نیست.

برای مطالعه ی چگونگی استریم بازی های اکس باکس وان روی پی سی، به مقاله ی «چگونه از اکس باکس وان بازی ها را روی ویندوز 10 استریم کنیم» مراجعه کنید.

به بازی ادامه دهید!

گیمینگ روی ویندوز 10 هنوز در روزهای نخستین خود قرار دارد، اما قابلیت های آن در حال حاضر بسیار عالی هستند و مطمئنا هر گیمری مجذوب آخرین سیستم عامل مایکروسافت تا به امروز خواهد شد. جای امیدواری وجود دارد که مایکروسافت به پشتیبانی از این پلتفرم و ابعاد گیمینگ آن ادامه دهد.

با در نظر گیری امکانات فوق العاده ی دایرکت اکس 12 و بهره گیری از آن، و نیز قابلیت های کراس پلتفرم که در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت، باید دید که ویندوز 10، چطور تحولی عظیم در گیمینگ پدید خواهد آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (41 مورد)
  • kayvan alizadehfar
    kayvan alizadehfar | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    ممنون از شایان عزیز بابت مطالب ارزشمند

  • Parham Sanjanaki
    Parham Sanjanaki | ۳ اسفند ۱۳۹۵

    سلام من چند تا سوال دارم.
    1_ووقتی میرم تو تنظیمات برا تنظیم ضبط فیلم نوشته سیستم شما نمیتواند ضبط کند.
    2_برای بازی کردن حتما باید از کنسولی استفاده بشه یا نه؟
    3_دسته باید ب کنسول وصل بشه یا به سیستمPCهم میتونه وصل بشه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی