ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Tales From The Borderlands؛ افسانه های بدون مرز

چند سالی است که بازار بازی های چند قسمتی داستان محور حسابی رونق گرفته و در حالی که منتقدان آن ها هنوز هم این دسته از محصولات سرگرمی را بازی ویدیویی نمی شمارند، روز به ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲۷ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

چند سالی است که بازار بازی های چند قسمتی داستان محور حسابی رونق گرفته و در حالی که منتقدان آن ها هنوز هم این دسته از محصولات سرگرمی را بازی ویدیویی نمی شمارند، روز به روز محبوب تر و بیشتر می شوند. سال 2012، نقطه عطفی بود برای این بازی ها. استودیو Telltale با انتشار عنوان فوق العاده تحسین شده The Walking Dead ثابت کرد یک بازی کم هزینه، بدون گرافیک پر زرق و برق و با گیم پلی ساده هم می تواند موفق شود.

خوشبختانه، یا شاید هم متاسفانه، موفقیت The Walking Dead تاثیر شگرفی روی سایر عناوین تلتیل گذاشت. کم کم این استودیو از سبک قبلی خودش فاصله گرفت و بازی هایش فقط روی داستان و انتخاب دیالوگ استوار شدند. کار تلتیل این شده که همین شیوه را روی فرنچایز های محبوب پیاده کند و بازی های چند قسمتی داستان محور، بدون کوچکترین اثری از یک گیم پلی عمیق و مشخص بسازد.

تلتیل بازی های نسبتا موفقی از روی بسیاری از آثار مطرح دنیای سرگرمی مانند Fables ،The Walking Dead و Game of Thrones ساخت. تا اینکه پس از همه این ها، دست روی Borderlands گذاشت تا اثری اقتباسی از روی این عنوان استودیو نام آشنا Gearbox توسعه دهد و تعجب همگان را بر انگیخت.

اگر می پرسید چرا، احتمالا بوردرلندز را تجربه نکردید. داستان همیشه یکی از پاشنه آشیل های بوردرلندز بوده. تمامی عنواین این سری داستانی ساده و بدون پیچیدگی های شوکه کننده و فقط برای پیش برد گیم پلی داشتند. به همین جهت است که این انتخاب تلتیل برا ساخت عنوانی داستانی از روی بوردرلندز کمی عجیب بود.

اگر می خواهید از نتیجه این همکاری عجیب با خبر شوید در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

2014-12-05_00040

اگر بخواهیم با خوانندگان این مقاله رو راست باشیم، باید بگوییم در بررسی عنوان های Telltale، جهت نقد بیشتر به سمت داستان، روایت، شخصیت ها و فضا سازی است. گرافیک فنی و گیم پلی در تمامی بازی های تلتیل یکسان هستند به طوری که بسیاری از مراجع اصلا نگاهی به سایر المان های بازی نمی کنند.

البته از جهاتی هم حق را می توان به این رسانه ها داد، زیرا شیوه که ای تلتیل برای ساخت بازی هایش در نظر گرفته، بیشتر آن ها را به یک سریال تلوزیونی یا رمان گرافیکی شبیه کرده. اما ما در این مقاله همان اول این جنبه های فراموش شده در کارهای تلتیل را بررسی می کنیم تا خوانندگان کاملا در یابند که با چه محصولی طرف هستند.

2014-12-03_00003

در بعد گیم پلی، روند Tales from the Borderlands بیشتر به صورت مکالمات میان شخصیت ها و صحنه های اکشن و سینمایی پیش می رود. حتی خبری از آن چند پازل محدود و گشت و گذار بازی های Point and Click که در برخی بازی های قبلی تلتیل پیدا می شد نیست. عناصر اصلی گیم پلی چیزی جز انتخاب دیالوگ، دکمه زنی و در مواقع بسیار نادری حرکت دادن شخصیت اصلی برای چند متر و برداشتن یک یا چند آیتم به درد نخور نیست.

در واقع TftB گیم پلی را کاملا فدای داستان کرده و تلتیل سعی کرده به جای پرکردن لحظات بازی با معما و گشت و گذار برای پیدا کردن آیتم، مانند دیگر عناوینش صرفا صحنه های کمدی یا سینمایی در جای جای بازی بگنجاند. اما اگر بخواهیم از دید خود تلتیل، یعنی ساخت بازی به صورت یک سریال با تمرکز بر داستان و نه یک بازی با گیم پلی قوی به TftB نگاه کنیم، باید بگوییم که اتفاقا تلتیل در کار خود موفق بوده است.

2014-12-03_00004

در بخش گرافیک تکنیکی، قطعا TftB عنوان ضعیفی است و اگر در طول بازی زیاد به جزئیاتی گرافیکی خیره شوید بی شک تکسچر های بی کیفیت و انیمیشن های عتیقه شما را می رنجانند. هر چند در بعد هنری، تلتیل دقیقا از سبک خود بوردرلندز استفاده کرده و از یک ساختار گرافیکی سل شید و کمیک مانند بهره برده. تقریبا اکثر محیط های tftb رنگ بندی و زیبایی خودشان را دارند و چشمتان از دیدن یک محیط یکسان خسته نمی شود.

حال اگر بخواهیم وارد همان حوزه اصلی بازی های تلتیل یعنی داستان بشویم بهتر است ابتدا کمی از بوردرلندز اطلاعات کسب کنیم. گفتیم که بوردرلندز هیچ گاه داستان عالی و منحصر به فردی نداشته، اما در ازای آن، از یک دنیای نسبتا غنی با شخصیت های فوق العاده جذاب یهره می برد.

2014-12-05_00054

داستان نسخه های اصلی بوردرلندز در پاندورا، یک سیاره با محیط فرا آخرالزمانی اتفاق می افتد. در دورانی که شرکت های صنعتی بزرگ ریشه منابع آن را خشک کرده اند و مردم همگی برای بقا می جنگند و دیوانه شده اند.

تم اصلی بوردرلندز هم همین دنیای دیوانه است که به شکل فوقی العاده با کمدی و شوخ طبعی ترکیب شده و تلتیل هم برای ساخت این عنوان دقیقا همین دو عامل را در مرکز توجه قرار داده.

اگر هم تاکنون هیچ کدام از نسخه های بوردرلندز را تجربه نکردید، لازم نیست نگران باشید زیرا تلتیل نهایت توان خود را به کار برده که داستان بازی برای بازیکنان تازه وارد به این دنیا هم جذاب باشد و موفق هم بوده. اما برای طرفداران بوردرلندز و بازیکنانی که این سری را پیش از این تجربه کرده اند، TftB قطعا تجربه شیرین تری خواهد بود.

2015-06-26_00011

داستان TftB یک داستان رستگاری است. داستان دو شخصیتی که قربانی محیط زندگی بی رحمشان هستند و در ابتدا برای منافع خود حاضرند دست به هر کاری بزند اما به مرور زمان رشد می کنند و خودخواهی خود را کنار می گذارند.

خوشبختانه یکی از بزرگ ترین نقاط قوت TftB همین نشان دادن تکامل ریس و فیونا، این دو شخصیت اصلی است. حوادثی که برایشان رخ می دهد و انتخاب هایی که پیش روی شان قرار می گیرند به قدری قوی و قابل باور کار شده اند که کاملا با آن ها هم ذات پنداری می کنید و خوشبختانه نکته مثبت گیم پلی نه چندان عمیق بازی های تلتیل هم باعث شده که بازیکن با تصمیم گیری به جای آن ها احساس کند که کاملا به تعالی این دو کمک می کند.

tales_from_the_borderlands_episode_2-7

از شخصیت های اصلی که بگذریم، سایر شخصیت ها هم هر کدام مکمل بخشی از نگرش ها و خصوصیات شخصیت های اصلی هستند و به داستان عمق و غنای بیشتری می بخشند. برای مثال ساشا خواهر فیونا که جنبه خانواده دوستی او را نشان می دهد، یا خود هندسام جک که نمایانگر طمع ریس برای دست یابی به قدرت است و نحوه تعامل بازیکن با آن ها جنبه هایی از شخصیت ریس و فیونا را شکل می دهد.

خود داستان و روایتش آمیخته به لحظات کمدی و درام است. در لحظات لازم شاید شما را هر دو دقیقه یک بار با یک صحنه سینمایی، یک دیالوگ یا حتی یک موسیقی بخنداند اما چند دقیقه بعد از آن ها با یک صحنه کاملا غم انگیز حال شما را دگرگون کند. اما بهترین نکته در مورد این تغییر فاز ها دقیق بودن و حساب شده بودن آن هاست، به نحوی که ابدا احساس نمی کنید که یک صحنه در بازی جای نداشته باشد یا زیاده روی باشد و یا یک جوک بیش از حد تکرار شود.

2014-12-05_00032

دیالوگ ها هم به عنوان اصلی ترین المان های بازی به همین منوال اکثرا کمدی و گاهی درام هستند و به قدری حساب شده کار شده اند که تقریبا هیچ گاه نسبت به آن ها احساس بی تفاوتی نمی کنید. این انتخاب ها اساسا نحوه رفتار شخصیت ها با یکدیگر را شکل می دهند. خوشبختانه بر خلاف خیلی از عناوین تلتیل، این بار انتخاب ها هم کمی! در اپیزود نهایی تاثیر دارند و باعث می شوند که آخرین بخش ماجراجویی های ریس و فیونا جذاب و خاطره انگیز باشد.

بخش صداگذاری و موسیقی بازی هم کاملا در خدمت فضای آن است. تلتیل برای جان بخشیدن به شخصیت ها از حرفه ای ترین و بهترین صداگذار ها مانند Troy Baker و Laura Bailey استفاده کرده که احساسات شخصیت ها را به بهترین شکل منتتقل می کنند.

2015-08-24_00061

بسیاری از موسیقی های متن هم همان موسیقی های ساخته شده برای بوردرلندز های اصلی بوده اند و بار دیگر شنیدن آن ها برای طرفداران این سری لذت بخش خواهد بود. اما موسیقی استفاده شده در تیتراز آغازین هر اپیزود همراه با صحنه های سینمایی فوق العاده باعث شده هر 5 اپیزود tftb بخش آغازین فوق العاده ای داشته باشند.

اما به خاطر ساختار قسمتی بازی، انتظار این را داریم که کیفیت بازی در تمامی قسمت ها حفظ شود. خوشبختانه تلتیل از سطح انتظار ما هم فراتر رفته و بوردرلندز به مرور بهتر و بهتر هم می شود و در نهایت به اوج خودش می رسد.

2015-06-23_00031

جمع بندی

تلتیل با Tales from the Borderlands بار دیگر تبحر خود در ساخت عناوین اقتباسی را نشان داد، قطعا Borderlands به اندازه Game of Thrones، The Walking Dead و The Wolf Among Us معروف نیست، اما TftB اگر بهترین اثر استودیو تلتیل نباشید، قطعا از بهترین های آن هاست.

اگر انتظار یک عنوان AAA با گرافیک فنی فوق العاده و گیم پلی عمیق و پیچیده را دارید، هر چند که با احترام فراوان باید بگوییم که انتظار کاملا نابجایی دارید، سمت این عنوان نروید.

اما اگر طرفدار بازی های داستان محور هستید، حتما حتما Tales from the Borderlands را تجربه کنید، و اگر شیفته Borderlands های قبلی هم بوده اید باید بگوییم تجربه ای فوق العاده در انتظر شما است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mr.FR
    Mr.FR | ۲۸ آذر ۱۳۹۴

    من تا حالا هر بازی ای که تلتیل داده رو تموم کردن و بهترین بازیش بنظرم wolf بوده که واقعا فوق العاده بود ولی در کل بهترین بازی های عمرم بازی های تلتیل بوده

  • bawar
    bawar | ۲۸ آذر ۱۳۹۴

    قسمت اولش رو رفتم مثل the wolf among us شاهكار نیست اما خیلی باحالە!

  • Mostoul
    Mostoul | ۲۷ آذر ۱۳۹۴

    متاسفانه به خاطر قیمت بالای دلار نمیشه این بازی هارو خریداری کرد ولی چون مجبوریم دانلود کنیم دانلود میکنیم
    من واقعا عاشق بازیهای telltale هستم و تجربه ی این بازیها رو با هیچ بازیه دیگه ای رو موبایل عوض نمیکنم بهترین عنوانی که بازی کردم walking dead و wolf amoung us بوده که خیلی راضی بودم و لذت بردم امیدوارم فصل دوم wolf amoung us تایید بشه
    در حال حاضر مشغول بازی game of thrones هستم با اینکه از سریالش خوشم نمیاد به خاطر بعضی چیزا ولی از گیمش لذت بردم و میبرم. امیدوارم tales from borderlands هم زیبا باشه چون هیچ وقت نتونستم بازیهاشو تجربه کنم
    با تشکر

مطالب پیشنهادی