ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هک ایمیل امنیت
تکنولوژی

راهکارهایی برای مقابله با هک شدن ایمیل

هرچقدر هم که محتاط باشید، شاید روزی شما نیز قربانی هکرها شوید و  ایمیل خود را از دست رفته ببینید. با رعایت نکاتی ساده می توان از این اتفاق جلوگیری کرد. حتی پس از هک شدن ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۸ تیر ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۶

هرچقدر هم که محتاط باشید، شاید روزی شما نیز قربانی هکرها شوید و  ایمیل خود را از دست رفته ببینید.

با رعایت نکاتی ساده می توان از این اتفاق جلوگیری کرد. حتی پس از هک شدن نیز راهکارهایی که در ادامه به آن ها می پردازیم می توانند کنترل اینباکس را دوباره در اختیار شما قرار دهند.

با دیجیاتو همراه باشید.

۱. درست پاسخ دهید

regainaccess-w600

هکر ها معمولا پس از نفوذ پسورد ایمیل شما را عوض نمی کنند. آن ها بر اساس اهدافی که دارند یا به آدرس لیست شما ایمیلی را ارسال می کنند و یا اطلاعات مورد نظرشان را به دست آورده و خیلی سریع خارج می شوند.

اما اگر با عوض شدن پسورد ایمیل خود روبرو شدید، خیلی سریع فرآیند Forgot your Password را طی کنید. نکته دارای اهمیت در این قسمت، ارائه پاسخ های صحیح به پرسش های امنیتی است. به همین منظور توصیه می کنیم در هنگام ایجاد ایمیل، سوال و جواب های امنیتی را با دقت پر کنید تا بعدا در شرایط خاص بتوانید از آن ها استفاده نمایید.

 

۲. از پسورد های آسان استفاده نکنید

securepass-w600

هرچه از اهمیت پسوردهای قوی بگوییم باز هم کم است. پیش از این در مطلبی توضیح دادیم که چگونه هکر ها از دیکشنری برای یافتن پسورد های شما استفاده می کنند، لذا بهتر است برای خود رمزی را انتخاب کنید که ترکیبی از علائم، حروف بزرگ و کوچک، و اعداد باشد.

برای این منظور توصیه می کنیم از سرویس مدیریت پسوردی به نام LastPass استفاده نمایید. این سرویس به صورت خودکار امن ترین رمز های عبور را برای شما تولید می کند و سپس همه آن ها را در خود ذخیره می نماید.

همچنین اگر دوست دارید از میزان امنیت پسوردهای کنونی خود مطلع شوید، می توانید با مراجعه به سایت How Secure is my Password  ، مدت زمانی که طول می کشد رمز عبور شما توسط یک کامپیوتر هک شود را مشاهده نمایید.

 

۳. تنظیمات را مجدد چک کنید

recoveryemail-w600

در صورتی که مورد حمله قرار گرفتید، تنها به عوض کردن پسورد کفایت نکنید. حتما به بخش تنظیمات ایمیل بروید و گزینه هایی مثل Recovery Email و یا شماره تلفن را مرور نمایید.

مهاجم ها می توانند با تعویض این گزینه ها در آینده نیز مجدد راه خود را به حساب کاربری شما باز کنند.

 

۴. هرکسی به جز خودتان را بیرون کنید

logoutsessions-w600

اگر علائم مشخصی از اینکه هک شده اید را پیدا نکردید، اما باز هم نگران هستید، تنها کافی است به جدول IPهایی که در حال استفاده از حساب شما هستند نگاهی بیندازید.

در پایین ترین بخش صفحه جیمیل، گزینه ای به نام Detail قرار دارد که با ورود به داخل آن می توانید و زمان، مکان و حتی دستگاه هایی که از آن ها برای ورود به حساب شما استفاده شده را مشاهده نمایید. اگر هرگونه فعالیت مشکوکی در این بخش دیدید، ابتدا گزینه Sign out All other Sessions را فشار دهید تا همه مهاجمین به بیرون رانده شوند و سپس به سرعت نسبت به تعویض پسورد خود اقدام نمایید.

در یاهو نیز بخشی مشابه وجود دارد که Session های متصل را به نمایش در می آورد، اما در آنجا گزینه ای برای بیرون کردن مهاجمین احتمالی تعبیه نشده است.

 

۵. به دوستانتان اطلاع رسانی کنید

emailfriends-w600

هکر های معمولا پس از ورود به حساب، تلاش می کنند با ارسال ایمیلی از طرف شما، بد افزارهایی را در میان دوستانتان پخش کنند.

به محض اینکه متوجه نفوذ شدید، این موضوع را به دوستانتان نیز اطلاع دهید و از آن ها بخواهید اگر ایمیلی از سمت شما دریافت کرده اند به هیچ وجه بر روی لینک هایش کلیک نکنند و آن را پاک نمایند.

 

۶. ورود دو مرحله ای را فعال کنید

twostepgmail-w600

بهترین راه دفاع در برابر هکر ها، فعال کردن ورود دو مرحله ای است.

با راه اندازی این بخش، یک مرحله دیگر به فرآیند ورود شما اضافه می شود. بدین صورت که پس از وارد کردن پسورد، یک کد محرمانه نیز به موبایل پیامک می شود و شما پس از وارد کردن آن کد در نهایت می توانید به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید.

البته نگران نباشید، با فعال کردن ورود دو مرحله ای، هربار نیاز به وارد کردن کرد ندارید. این روش تنها بر روی کامپیوتر ها و IP هایی صورت می گیرد که تا به حال به حساب شما متصل نشده اند.

 

۷. حساب کاربری خود در سایر سایت ها را نیز چک کنید

changeotherpasswords-w600

معمولا ایمیل ما قلب تپنده تمام حساب های کاربری در سایر سایت هایی که عضوشان هستیم به حساب می آید. اگر کسی موفق به هک کردن ایمیل شما گردد، با استفاده از گزینه Forgot Password به راحتی می تواند پسورد سایر حساب های شما را نیز به دست آورد.

لذا پس از اینکه از امنیت ایمیل خود مطمئن شدید، حتما سری نیز به سایر سایت ها بزنید و پسورد آن ها را نیز عوض کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • Mary
    Mary | ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

    سلام
    این پیام از طرف یاهو برای من اومده بود و متاسفانه روش کلیک کردم که بعد فهمیدم هکر هستش.
    You would be blocked from sending and receiving emails if not confirmed within 24hrs of receiving this automated mail.
    You are required to update through the link below.
    سریع پسورد رو عوض کردم و ورود دو مرحله ای رو فعال کردم. الان باز هم امکان دسترسی هست؟ متوجه تغییر پسورد میشن؟ به ایمیل های من قبل از اون 5 مین تغییر پسورد دسترسی دارن؟

  • زهرا
    زهرا | ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

    سلا م خسته نباشید من یه سوالی داشتم برامن یه ایمیلی اومده که عکسای که خودم دانلود کردمه این امکانش هس که هک شده باشه خواهش میکنم زودتر ج بدین خیلی نگرانم

  • arsham
    arsham | ۸ تیر ۱۳۹۳

    بعله اینم پسورد من به نظرتون خوبه یا باید عوضش کنم

  • Mahdi
    Mahdi | ۸ تیر ۱۳۹۳

    همش اشتباهه! من چند وقت پيش با fake page ايميل يه بنده خدايي رو هك كردم،الان كه پسوردشو زدم نوشت ٥١١ سال!!!!
    اما من تو ١٠ دقيقه هكش كردم!
    پس قبول كنين به اين چيزا نيست...

    • ali
      ali | ۸ تیر ۱۳۹۳

      چه ربطی داره ؟ این تایمی که میده برای fake page نیست که برای Brute-force attack هست ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی