ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آی بی ام، واتسون را برای کمک به تسریع تحقیقات علمی در اختیار محققان می گذارد

احتمالا Watson را می شناسید. ابر کامپیوتر هوشمند و میلیارد دلاری آی بی ام که قدرت پردازشی فوق العاده ای دارد. قابلیت های ویژه واتسون به همراه هوش مصنوعی اش اجازه مطالعه محتوا، جمع آوری و ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۶ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰

احتمالا Watson را می شناسید. ابر کامپیوتر هوشمند و میلیارد دلاری آی بی ام که قدرت پردازشی فوق العاده ای دارد. قابلیت های ویژه واتسون به همراه هوش مصنوعی اش اجازه مطالعه محتوا، جمع آوری و استفاده از بزرگ داده ها، پردازش موازی سریع و بیان اطلاعات را به آن داده است.

برای مثال این کامپیوتر در مسابقات اطلاعات عمومی که به صورت مشترک با شرکت کنندگان انسانی برگزار می شود شرکت کرده و برنده شده است. سوالات در این مسابقه به صورت صوتی و در شرایط یکسان بین ماشین و انسان مطرح می شوند و شرکت کنندگان که واتسون یکی از آنهاست به آنها به صورت شفاهی پاسخ می دهند.

watson-game-top-1

اما IBM خبر داده که قصد دارد این ابرکامپیوتر را برای سرعت بخشی به تحقیقات دانشمندان، در اختیار آنها قرار دهد تا با کمک بزرگ داده ها و قدرت پردازشی واتسون بتوانند به شتاب دهی تحقیقات کمک کنند.

واتسون منبعی عظیم از اطلاعات است که هر روز بیشتر می شوند و در عین حال قدرت پردازش آن می تواند با وصل کردن نقاط مشترک این اطلاعات نامحدود در همه علوم، سرعت پیشرفت را در هر حوزه ای بهبود بخشد.

واتسون در کنار هزینه بلا، تا به حال زمان زیادی را برای رسیدن به این سطح از هوش سپری کرده. و اکنون آی بی ام به این نتیجه رسیده که حالا این ابرکامپیوتر قدرت کمک به دانشمندان و محققان در حل مشکلات واقعی دنیای امروز ما را دارد.

watson

به عقیده IBM 'واتسون توانایی درک زبان علم را دارد' و می تواند در کمک به پژوهش های علمی بسیار موثر باشد.

استیو گُلد مدیر بازیابی واتسون از IBM می گوید: یادگیری بیشتر واتسون از کاربران و گسترش عملکرد و شتاب دهی به تجارب و علوم انسانی از دلایل این تصمیم آی بی ام است. به علاوه، واتسون توانایی درک و حل مسائل انسانی را دارد.

با این کار، شاید آیندگان با نگاهی به سال ۲۰۱۴، آن را سال واتسون نام دهند. پیش از این و در ابتدای امسال، بخش تجاری IBM بر روی یافتن مشتریانی برای استفاده از این ابرکامپیوتر تمرکز کردند و آی بی ام بیش از یک میلیارد دلار را تنها برای بخش واتسون سرمایه گذاری کرد. در حال حاضر در این بخش بیش از ۲۰۰۰ کارمند و متخصص در حال کارند.

به وضوح مشخص است که واتسون می تواند با بهبود سرعت اکتشافات علمی در حوزه هایی مانند دارو، به پیشرفت علم و البته ما انسان ها کمک کند. به گفته آقای گلد، تا به امروز بیش از ۵۰۰۰ دارو با کمک واتسون به مرحله آماده سازی رسیده اند که به زودی روانه بازار می شوند. در حال حاضر روند تحقیق تا تولید یک دارو بیش از ۱٫۳ میلیارد دلار برآورد می شود که زمان زیادی نیز برای آن لازم است.
با چیزی مانند واتسون و قابلیت های منحصر به فرد آن، محققان حوزه دارو می توانند سرعت تحقیق و توسعه و آزمایش اثرات آن را با سرعتی بسیار بیشتر انجام دهند.

با این توصیف احتمالا می توانید قدرت واتسون را در حوزه هایی مانند فیزیک، نجوم، سازه، علوم کامپیوتر، انرژی، اقتصاد، آموزش و  بسیاری حوزه های دیگر که تا این لحظه حتی نمی دانیم چه هستند را متصور شوید.

به گفته آقای گلد: 'استفاده از واتسون تنها روشی بهتر و سریع تر برای انجام امور نیست، این تغییری بنیادی در بسیاری از ابعاد زندگی ما خواهد بود.'

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Introducing IBM Watson Discovery Advisor.mp4"]

IBM
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • rahim_pourrahimi
    rahim_pourrahimi | ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

    هوش مصنوعی به کجا خواهد رسید !؟

  • Mr Sm
    Mr Sm | ۷ شهریور ۱۳۹۳

    کاملا موافقم که با هوش مصنوعی رشد علمی چندصد برابر میشه
    به یاد داشته باشیم از زمانی که کامپیوترها پا به دنیای ما گذاشتند چقدر رشد علمی افزایش پیدا کرده
    فیلم Transcendence با بازی "جانی دپ" هم گویای همین مسئله هست

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۷ شهریور ۱۳۹۳

    هرجا اسم یه کار خوب یه پیشرفت و یا یه نوآوری میاد نام واتسون میدرخشه

  • ehsaneam
    ehsaneam | ۶ شهریور ۱۳۹۳

    یاد دکتر واتسون و شرلوک هولمز افتادم!!!
    اونجا هم واتسون خوب کمک میکرد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی