ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

تجربه یک کارآفرین در کنیا؛ چگونه از موقعیت ها به نفع استارت آپ خودم استفاده کردم

زو کوهن پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، شغلی در یک شرکت خدمات امدادی مذهبی (CRS) پیدا کرد که یک سازمان امداد و توسعه بین المللی بود. آن ها او را برای برنامه آموزشی یک ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

زو کوهن پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، شغلی در یک شرکت خدمات امدادی مذهبی (CRS) پیدا کرد که یک سازمان امداد و توسعه بین المللی بود. آن ها او را برای برنامه آموزشی یک ساله مدیریت به نایروبی کنیا فرستادند. هنگامی که این برنامه به اتمام رسید، کوهن عاشق نایروبی شده بود و تصمیم گرفت به جای گرفتن یک پست دیگر در کشور دیگر، همانجا در نایروبی اقامت گزیند. او با شرکت CRS مذاکره کرد که همان جا بماند.

در همین بین کوهن کارگاهی راه انداخت که با استفاده از چرم های بازیافت شده و پارچه های آفریقایی رنگارنگ که در بازار های گیکومبا (دست دو فروشی) در نایروبی یافت می شدند، کیف های شیک دست ساز تولید می کرد. کیف ها که زوکو بگ نام داشتند، بر طبق سلیقه مشتری به شکل خاصی سفارشی سازی و تا حدود شش هفته تحویل داده می شد.

همانطور که خود کوهن می گوید، او در حدود 50% از کیف های خودش را به ساکنین محلی کنیا می فروخت و بقیه کیف ها از طریق وب سایتش به مشتریان دورتر عرضه می شدند و حتی تا سوییس و آمریکا هم می رفتند.

او کیف های کوچک را با قیمت 40 تا 60 دلار و کیف های دستی بزرگتر را با قیمت 100 دلار به فروش می رساند.

با وجود حمله تروریستی که در بازار های گیکومبا صورت گرفت، اخلال موقتی در تولید محصولات او به وجود آمد. او همه این مشکلات را در وبلاگ سایتش توضیح داده است. داستان کوهن در مورد ساخت این کسب و کار کوچک با استفاده از اوقات فراغتش، نمونه فوق العاده ای است که ثابت می کند شرکت مقصود شما می تواند با هزینه های بسیار اندک شکل بگیرد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا از تجربیات او بهره مند شویم.

3034106-inline-i-1-the-lowest-cost-ways-to-start-a-business-overseas
یکی از کیف های بزرگ تولید شرکت زوکو که با استفاده از کاپشن های چرم دست دوم تولید شده است.

از موقعیت ها و محدودیت ها به نفع خودتان استفاده کنید

کوهن قبل از این هرگز در آفریقا نبود، اما وقتی به خاطر شرکتی که در آن کار می کرد به آنجا انتقال داده شد، این شرکت هزینه پرواز او را تقبل و مسکن، وسیله نقلیه و یک شبکه پشتیبانی برای او فراهم کرد. علاوه بر آن شرکت وقتی دید که او در ارتباط با مردم کنیا و دوست یابی نیز خوب عمل می کند و خیلی راحت با این کشور خو گرفته است، درخواست او را برای مذاکره قبول کرد.

این یک سالی که کوهن با CRS گذراند به او اجازه داد تا روش های کسب و کار و فرصت های موجود در بازار را پیدا کند و همه این ها در حالی بود که هر هفته حقوق او سر وقت پرداخت می شد.

شاید آخر هفته ها همه چیزی باشد که برای شروع نیاز دارید

کوهن تصمیم عاقلانه ای گرفت، او شغلش را نگه داشت و همزمان روی کیف های زوکو هم کار کرد. دلیلش این بود که می دانست شانساین وجود دارد که ایده اش کار نکند یا حداقل به آن سرعتی که او انتظار دارد رشد نکند. او به اندازه کافی پول پس انداز شده برای راه اندازی یک کسب و کار در حال شکل گیری را نداشت، به همین دلیل کار کردن در این شرکت برای او امنیت مالی به همراه داشت.

در این میان او آخر هفته ها، تعطیلات و شب ها را داشت تا روی مدل کسب و کارش کار کرده و مشکلات را پیش بینی و حل و فصل کند، تا خط تولید آینده ی شرکتش را هموار تر سازد.

شرکای کسب و کار محلی مرز بین شکست و موفقیت را می سازند

کوهن مهمترین دلیل موفقیتش در زمینه زوکوبگ را دوستش روث عنوان می کند، یک بانوی کسب و کار که در ایتالیا طراحی کیف دستی خوانده بود و یک شرکت مد با نام بلک فلای را اداره می کرد.  روث، کوهن را به همه تامین کنندگان خودش در بازار گیکومبا معرفی کرد، در طراحی کیف ها به او کمک کرد و در اجرای کار های اداری او یاری اش داد. همانطور که کوهن می گوید، بدون روث، زوکو بگ وجود نداشت.

شرکت تان، شما را با دنیایی جدید و انسان هایی روبرو می کند که شاید قبلا نمی دیدید

وقتی شما مهاجر هستید، پیدا کردن مهاجران دیگر برای دوستی راحت تر است تا اینکه با مردم محلی دوست شوید و این فرصت تجربه زندگی واقعی در یک کشور دیگر را از شما می گیرد.

کیف های زوکو این فرصت را به کوهن داد تا کنیای واقعی را ببیند، به دور از دید یک مهاجر. او مواد مورد نیازش را از بازارهای دست دو فروشی کنیایی ها می خرد، جایی که تقریبا هیچ خارجی دیگری پیدا نمی شود. او با تامین کنندگانش دوست است و از شنیدن داستان های آنان لذت می برد. یکی از مزایای زندگی کردن در کشور غریبه این است که با افرادی روبرو می شوید که فرهنگ و دیدگاه های کاملا متفاوتی دارند.

3034106-inline-i-2-the-lowest-cost-ways-to-start-a-business-overseas
نمایی از بازار گیکومبا (دست دو فروشی) در نایروبی- تصویر از سایت زوکو بگ

او از طریق شریک کاری اش روث، با بسیاری از کنیایی ها ملاقات کرده. همچنین روث او را با جامعه هنری نایروبی پیوند داده که کوهن از آن به عنوان یک هنر تصویری، طراحی، موسیقی و تئاتر پر جنب و جوش یاد می کند.

شاید روزی کوهن تصمیم بگیرد که آیا کیف های زوکو قرار است به یک کسب و کار ثابت با سود پایدار تبدیل شوند یا بهتر است به عنوان پروژه های بامزه آخر هفته باقی برای رفع اشتیاق خلاقیتش باقی بمانند. اما هیچ فشاری روی او برای تصمیم سریع وجود ندارد چرا که او هر هفته چکش را از شرکت دریافت می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه

  • مهدی
    مهدی | ۳۰ شهریور ۱۳۹۳

    این مقالات واقعا خیلی خوبه، این که از تجربه دیگران استفاده کنیم.
    ولی اگه میشه چند مقاله جدی تر با بحث کار آفرینی بدید مثلا در رابطه با احداث شرکت ( ترجیحا : احداث شرکت با هزینه کم ) و...
    خیلی ممنون میشم :)

  • آقا حسین
    آقا حسین | ۳۰ شهریور ۱۳۹۳

    قبلا این مقاله ها رو که می خوندم یکی دو روز تاثیر داشت و تو جو کارآفرینی بودم . الان در مجموع یه 5 دقیقه تاثیر داره بعدش از سرم می پره . این نشون می ده مقاومتم نسبت به این مقاله ها بالا رفته . خدا را شکر . ممکن بود فریب بخورم و کار دست خودم بدم !!!!

    • مهدی
      مهدی | ۳۰ شهریور ۱۳۹۳

      :-l

  • Mahdyar
    Mahdyar | ۳۰ شهریور ۱۳۹۳

    زرنگه دیگه

  • Saeid786
    Saeid786 | ۳۰ شهریور ۱۳۹۳

    like digiato

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی