ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بالاخره شاهد یک وسیله نامرئی کننده واقعی هستیم؛ حتی شما هم می توانید یکی برای خودتان بسازید

بالاخره بعد از سال ها اولین وسیله نامرئی کننده کشف شد. البته این وسیله که 'ردای روچستر' نامیده می شود، عصا یا شنل جادوگری در فیلم های تخیلی نیست بلکه یک چیدمان هوشمندانه از لنزهای استانداردی ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۱۷ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۵

بالاخره بعد از سال ها اولین وسیله نامرئی کننده کشف شد. البته این وسیله که 'ردای روچستر' نامیده می شود، عصا یا شنل جادوگری در فیلم های تخیلی نیست بلکه یک چیدمان هوشمندانه از لنزهای استانداردی است که باعث می شود نور اطراف یک جسم انحراف پیدا کرده و آن را از دید پنهان کند.

روچستر کلاک یا ردای روچستر تا به امروز ارزان ترین و راحت ترین تکنولوژی برای نامرئی ساختن اشیا است که احتمالا به زودی تولید آن را در دنیای واقعی شاهد خواهیم بود.

این طرح که با همکاری بخش های فیزیک و اپتیک پیشرفته دانشگاه روچستر ساخته شده، پاسخی شگفت انگیز با تکنولوژی ساده است به خواسته ای که همیشه به صورت یک معمای سخت برای انسان وجود داشت و گمان می رفت که تحقق آن با تکنولوژی های بالا ممکن خواهد بود؛ نامرئی نمودن انسان. این پروژه توسط پروفسور فیزیک «جان هاول» رهبری شده، او بعد از انجام یک پروژه در تعطیلاتی که با پسر 14 ساله اش داشت به امکان ساخت ساده وسیله نامرئی کننده با استفاده از موادی که در دسترس هستند، علاقمند شد.

اگر چه پایه اصول نامرئی کردن یک شی همیشه انحراف نور در اطراف جسم بوده است، بسیاری از یافته ها برای ناپدید کردن یک شی تا به امروز، وابسته به تکنولوژی های پیچیده یا متریال های خاص و غریب بوده اند. علاوه بر آن این دستگاه ها تنها از در زاویه مستقیم درست کار می کردند و اگر شما سر خود را تنها چند سانتیمتر به راست یا چپ متمایل می کردید جسم ناپدید شده قابل مشاهده می شد.

اما با ردای روچستر دیگر این اتفاق نمی افتد. «جوزف چوی» دانشجوی دکترا در انستیتو اپتیک دانشگاه روچستر در وب سایت این دانشگاه توضیح می دهد:  "این اولین دستگاه شناخته شده ای است که می تواند به صورت سه بعدی، مداوم و چند زوایه ای عمل ناپدید کردن را توسط انتقال اشعه های طیف مرئی انجام دهد." همه آن چه که شما برای تجربه این دستگاه نیاز دارید 4 عدد لنز و کمی قدرت مغز است تا ردای روچستر بتواند اجی مجی خود را آغاز کند و یک جسم را ناپدید سازد. برای درک بهتر عملکرد این دستگاه ویدیوی زیر را ببینید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/The Rochester Cloak.mp4"]

ردای روچستر می تواند هر چیزی را ناپدید کند به شرطی که لنزها بتوانند آن را پوشش دهند. از لحاظ تئوری به این معنی است که حتی امکان مخفی کردن یک پایگاه نظامی نیز وجود دارد، به شرطی که این لنز ها به اندازه کافی بزرگ باشند.

علاوه بر این استفاده غیر محتمل، شاید استفاده های کاربردی و بهتری از این وسیله بتوان کرد. مثلا هنگام عمل جراحی، دست پرستاران مانع از احاطه و دید کامل پزشک بر روی قسمت جراحی می شود. با این خاصیت می توان دستکش هایی ساخت که دست پرستاران را نامرئی کند. یا حتی از این امکان می توان برای از بین بردن نقاط کور برای راننده کامیون ها استفاده کرد. تکنولوژی ناپدید کردن می تواند بسیار مفید تر از ناپدید کردن یک پرنده برای شعبده بازی عمل کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ردای روچستر به این مقاله رجوع کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • مهرداد
    مهرداد | ۱۹ مهر ۱۳۹۳

    زمانی که دبیرستان بودم فیزیک و دوست داشتم اما زمانی که وارد دانشگاه شدم و رشتم هیچ ربطی به فیزیک نداشت دیگه بدم اومــــد از فیزیک.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی