قصه جاده ابریشم: رقابت کنسولی مایکروسافت و سونی در گذرگاه چین

مایکروسافت چند روز پیش فروش کنسول اکس باکس وان را در چین آغاز کرد. در مدت کوتاهی موفق به فروش 100 هزار نسخه ای در کشوری شد که یک میلیارد و 357 میلیون نفر جمعیت دارد. جمعیت کل کشورهایی که تا به حال اکس باکس وان در آن منتشر شده شاید از مرز 1.5 میلیارد نگذرد اما چرا چین در عین اینکه جمعیت بالایی دارد، به همان اندازه برای مایکروسافت و سونی ارزش ندارد؟

پس از اینکه مدتی پیش، ممنوعیت 14 ساله ی فروش کنسول در چین برداشته شد و دولت وارد کردن تجهیزات الکترونیکی را آزاد کرد، مایکروسافت و سونی در این مسیر پیشگام شدند تا در کشوری که بیشترین جمعیت جهان را دارد پیروز تجارت باشند اما یک مانع بسیار بزرگ وجود دارد.

سونی پس از مشاهده موفقیت مایکروسافت در چین آماده فروش کنسول محبوبش در این کشور می شود اما به گفته منابع معتبر، ژاپنی ها سالانه اجازه فروش 200 هزار واحد از پلی استیشن 4 را دارند (دو برابر میزانی که مایکروسافت در مدت کوتاهی فروخت).

باید در نظر گرفت که کنسول بازی تنها بخش کوچکی از محصولات سونی هستند در حالی که محصولات مصرفی خانگی جایگاهی در خطوط تولید مایکروسافت ندارد. آمریکایی ها در مجموع و تا پایان عمر اکس باکس وان، تنها 5 میلیون واحد از این کنسول را می توانند در چین بفروشند. در واقع تنها 0.36 درصد از کل جمعیت کشور چین شانس این را خواهند داشت که با کنسول مایکروسافت به صورت قانونی بازی کنند؛ احتمالا رقابت سختی در خرید این کنسول شکل خواهد گرفت.

سونی اگر تا 25 سال دیگر به فروش پلی استیشن 4 در چین ادامه دهد، قطعا موفق خواهد شد که مایکروسافت را در این کشور شکست دهد. پس با این حساب سرانگشتی ساده متوجه شدیم از همین حالا تا 25 سال آینده، مایکروسافت پیروز اصلی بازار کنسولی چین خواهد بود.

از سوی دیگر، پس از ممنوعیتی 14 ساله، چینی ها تمایل شدیدی به پی سی و بازی های آنلاین پیدا کرده اند. یکی از نمونه های واضحی که در این زمینه می توان مثال زد، مسابقات The International 2014 بود که دو فینالیست آن، تیم های چینی بودند.

اما به هر صورت و در خوش بینانه ترین حالت، بیشتر از 0.5 درصد مردم چین به کنسول بازی نیاز خواهند داشت. این فناوری از کجا تامین می شود و چگونه؟ پاسخ بسیار ساده است، در حالی که کنسول ها درون کشور چین تولید و سر هم بندی می شوند اما چینی ها با بازار کشورهای اطراف نا آشنا نیستند. مایکروسافت و سونی عرضه کنسول در کشورهای آسیایی را برنامه ریزی و آغاز کرده اند، پس تغذیه بازارهایی چون ایران، چین و دیگر کشورها از این طریق انجام خواهد شد.

بلیط هواپیما

مطالب مرتبط

دولت چین گیمینگ را به عنوان شغل می پذیرد

اخیرا کشور چین با افزایش گیمر‌ها مواجه شده است و بر اساس گزارشی علاقمندی به بازی‌های ویدیویی در این کشور در بین حدود ۲۴ میلیون نوجوان وجود دارد. دولت چین نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و آن را یک معضل خوانده است. حال به نظر می‌رسد که با در نظر گرفتن جمیع شرایط... ادامه مطلب

آینده مبهم بازی های رایانه‌ای در چین با تشکیل کمیته نظارت

به نظر می‌رسد که چین قصد دارد در آینده از به فروش رفتن بسیاری از بازی‌های مختلف در این کشور جلوگیری کند چرا که گزارش شده این کشور کمیته‌ی‌ جدیدی برای نظارت بر باز‌ی‌های رایانه‌ای تشکیل داده است و به زودی لیسانس رسمی خود را برای تایید بازی‌های مختلف ارائه خواهد داد.رسانه‌ی رسمی و دولتی... ادامه مطلب

آیا چین می تواند از قطب های صنعت بازی سازی باشد؟

بعد از شنیدن کلمه «چین»، ناخودآگاه دو ایده به ذهنتان خطور می کند: یا کشور چین، یا جنس ظروف غذاخوریتان! به سبب تجارت قدرتمند کشور چین در تولید و توزیع ظروف سرامیکی در حوالی قرن 16 میلادی، بسیاری از کشورها این اجناس شکستنی را چینی نامیدند.کشور چین اقتصاد و صنعت قدرتمندی دارد و صد البته در تولید ظروف چینی... ادامه مطلب

از ممنوعیت کنسول های بازی تا سانسور محتوا؛ صنعت گیم در کشور چین

جمهوری خلق چین، سومین کشور وسیع دنیا و با رقمی بیش از یک میلیارد و ششصد میلیون نفر، پر جمعیت ترین سرزمین جهان و یکی از عجیب و غریب ترین و در عین حال جالب ترین کشورهای جهان است. بدون شک چنین جمعیتی بازتاب دهنده یکی از موثرترین و مهم ترین جوامع دنیا است و... ادامه مطلب

ممنوعیت استفاده از کنسول های بازی در چین برداشته شد

وال استریت ژورنال امروز گزارش داده که وزارت فرهنگ کشور چین، ممنوعیت ۱۵ ساله استفاده از کنسول های بازی در این کشور را از میان برداشته و در نتیجه کمپانی هایی نظیر سونی، نینتندو و مایکروسافت اکنون می توانند در سراسر کشور یاد شده محصولات خود را تولید کرده و به فروش برسانند.استفاده از کنسول های... ادامه مطلب

نظرات ۱۷

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود

رمزتان را گم کرده‌اید؟