ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گلکسی نوت ۴ سامسونگ گوشی موبایل galaxy note 4 samsung mobile
تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: گلکسی نوت ۴ سامسونگ؛ چهارمین غول از کره

در سال ۲۰۱۱ و هنگام معرفی گلکسی نوت، بسیاری به سامسونگ خندیدند. نمایشگر ۵.۳ اینچی نوت اصلی آنقدر غیر متعارف بود که بسیاری از کارشناسان آن را پیش از عرضه به بازار یک محصول شکست ...

تیم دیجیاتو
نوشته شده توسط تیم دیجیاتو | ۲۹ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۴

در سال ۲۰۱۱ و هنگام معرفی گلکسی نوت، بسیاری به سامسونگ خندیدند. نمایشگر ۵.۳ اینچی نوت اصلی آنقدر غیر متعارف بود که بسیاری از کارشناسان آن را پیش از عرضه به بازار یک محصول شکست خورده می دانستند.

جسارت سامسونگ در طراحی گلکسی نوت اما با استقبال کاربران مواجه شد. فبلت کره ای میلیون ها نسخه فروخت و توانست شاخه ای جدید از محصولات را در بین تلفن های هوشمند به وجود آورد. چشم بادامی ها اما به موفقیت نسخه اول دل نبستند و هر سال با ارائه نسخه ای جدید تلاش کردند محصولی بی نقص تر را به دست مشتری رسانند.

فروش بالای گلکسی نوت آنقدر وسوسه برانگیز بود که سازندگان بسیاری الگوی سامسونگ را کپی و محصولات خود را در ابعاد بزرگتری به بازار روانه کردند. همان هایی که روزگاری نوت را دستمایه خنده هایشان قرار می دادند، اکنون در تلاش هستند تا قسمتی از سهم بازار تبلت ها را از آن خود کنند.

و به راستی برای سامسونگی های چه لحظه لذت بخشی بود، زمانی که تیم کوک بر روی صحنه آیفون ۶ پلاس را معرفی کرد.

_MG_9187-copy

اَبَرکهکشانی سامسونگ اکنون به ایستگاه چهارم رسیده. ایستگاهی مرتفع که از پنجره های آن می توان به خوبی بلوغ تفکر در سامسونگ را مشاهده کرد. گویی کره ای ها سرانجام فهمیده اند که عرضه محصول جدید، تنها در اضافه کردن قابلیت های بسیار خلاصه نمی شود.

دقت عمل سامسونگ در ساخت گلکسی نوت ۴ به خوبی احساس می شود. چشم بادامی ها این بار به جای اینکه سبدی از قابلیت ها را بی هدف روانه محصولاشان کنند، تلاش کرده اند تا قابلیت های قبلی را بهبود دهند. آنها به درستی دریافته اند که ارائه تنها چند ویژگی کامل بسیار بهتر از معرفی ده ها قابلیت تکامل نیافته است.

بر همین اساس می توان گفت مهمترین نقطه قوت گلکسی نوت ۴ به نداشته هایش بر می گردد.

بدون هیچ توضیح اضافه، با بررسی دیجیاتو در ادامه مطلب همراه باشید.

طراحی

_MG_9164

وقتی که گلکسی نوت ۴ را از جعبه اش خارج می کنید فریاد می زند: خداحافظ پلاستیک بی ارزش!

سامسونگ در این دستگاه یکی از مهمترین نقاط ضعفش را پوشش داده و پیوندی خجسته را با آلومینیوم جشن گرفته است. اطراف نوت ۴ را قابی آلومینیومی فرا گرفته است. قابی که لوکس بودن را برای فبلت سامسونگ به همراه آورده است. (تا به حال به یاد نداریم در بررسی محصولات سامسونگ از واژه «لوکس» استفاده کرده باشیم!)

کناره های قاب دستگاه با الماس تراش خورده تا به خوبی آلومینیوم به کار رفته خودش را به نمایش بگذارد. قاب اطراف محصول به صورت یکپارچه است، اما سامسونگ در گوشه ها برجستگی هایی را ایجاد کرده که به لطف آنها ظاهر نوت ۴ از یکنواختی در آمده و شاکله ای مدرن یافته است.

بدنه پشتی اما همچنان از پلاستیک ساخته شده. سامسونگ در گلکسی نوت ۳ تلاش کرد تا به پلاستیک خود ظاهری چرم مانند را ببخشد تا بدین گونه از حس بی ارزش بودن آن بکاهد. همین سیاست در نوت ۴ نیز تکرار شده. هرچند در نسل جدید دستگاه، دیگر خبری از آن جای دوخت های مضحک نیست.

_MG_9163

اما آیا می توان بابت استفاده از پلاستیک در پشت دستگاه به سامسونگ خرده گرفت؟ به عقیده ما جواب منفی است. گلکسی نوت ۴ دستگاه بزرگی به حساب می آید و استفاده از آلومینیوم در تمام بخش های آن می توانست وزن آن را به شدت افزایش دهد.

علاوه بر این موضوع، طراحی کنونی به سامسونگ این اجازه را داده تا قابلیت باز شدن درب پشتی را همچنان حفظ کند. به لطف این ویژگی کاربران نوت ۴ می توانند هرگاه که با اتمام شارژ مواجه شدند، از باتری یدکی برای ادامه دادن استفاده کنند.

خوشبختانه طراحی جدید سامسونگ ابعاد دستگاه را چندان تحت تاثیر قرار نداده است. در مقایسه با نسل قبلی، نوت ۴ تنها ۰.۶ میلیمتر عریض تر و قد آن هم ۲.۳ میلیمتر بلند تر شده است. سامسونگ در حالی که موفق شده ضخامت دستگاه را ۰.۲ میلیمتر کاهش دهد، اما به خاطر استفاده از آلومینیوم نتوانسته وزن را ثابت نگه دارد؛ نوت ۴ در حال حاضر با ۱۷۶ گرم وزن، نسبت به نوت ۳ هشت گرم سنگین تر است.

اما آیا گلکسی نوت ۴ مهمان خوبی برای دستان شما خواهد بود؟ در واقع تا زمانی که محصولی مانند جی ۳ ال جی وجود دارد، بسیار سخت است که نوت ۴ را خوش دست ترین فبلت ممکن بدانیم. اما حداقل می توانیم رتبه دوم را در این زمینه به آن اختصاص دهیم.

_MG_9176

طراحی نوت ۴ به نحوی انجام شده که دستان شما از نگه داشتن آن خسته نمی شود و این یک مزیت بزرگ برای دستگاهی در این ابعاد به شمار می رود. با این حال باید بگوییم که کناره های دستگاه (همان بخش زیبای تراش خورده با الماس) اندکی تیز هستند و ممکن است مقادیری انگشتان شما را اذیت کنند. به خصوص اگر بخواهیم نوت ۴ را با آیفون ۶ پلاس مقایسه کنیم، باید بگوییم که محصول اپل به خاطر انحنای بیشتر در کناره ها، ارگونومی مقبول تری را از خود به نمایش می گذارد.

_MG_9143

در بالای نمایشگر، سنسور های روشنایی و نزدیکی، به همراه دوربین ۳.۷ مگاپیکسلی قرار گرفته اند. در پایین نیز دکمه آشنای Home قرار دارد که همزمان به عنوان سنسور اثر انگشت نیز فعالیت می کند. در سمت راست دستگاه دکمه Power و در سمت چپ نیز دکمه های به هم پیوسته کنترل صدا دیده می شوند. سامسونگ این دکمه ها را نیز از آلومینیوم تهیه کرده است.

_MG_9144

بخش فوقانی مکانی است که بر روی آن جک ۳.۵ میلیمتری هدفون، حفره میکروفون و درگاه اشعه مادون قرمز (جهت کنترل وسایل الکترونیکی) تعبیه شده. در بخش تحتانی پورت Micro-USB در وسط قرار دارد و در اطراف آن نیز دو حفره دیگر برای میکروفون دیده می شود.

سامسونگ برای اولین بار در گلکسی اس ۵ از سنسور تشخیص ضربان قلب در پشت دستگاه خود بهره برد. این تکنولوژی اکنون در نوت ۴ نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در پشت دستگاه و در زیر لنز دوربین، این سنسور در کنار فلش LED قابل مشاهده است. در مقایسه با اس ۵، باید بگوییم که سامسونگ در همین قسمت سنسوری دیگر را نیز قرار داده که به دستگاه اجازه می دهد میزان اشعه فرابنفش و درجه اکسیژن خون را نیز اندازه گیری کند.

_MG_9145

بر خلاف نوت ۳ که اسپیکر آن در بخش تحتانی قرار داشت، سامسونگ در نوت ۴ باز هم به سبک طراحی های قدیم خود، اسپیکر را به بخش پشتی منتقل کرده است. محل قرار گیری اسپیکر به نحوی است که ممکن است در حین کار دستان شما بر روی آن قرار گیرد. علاوه بر این موضوع، این جا به جایی عملا صدا را نیز از کاربر دور تر کرده است.

هرچند نیاز به اشاره ندارد، اما در نهایت باید بگوییم که بخش پشتی دستگاه، محفظه S Pen را نیز بر روی خود جای داده است.

در روز های ابتدایی عرضه گلکسی نوت ۴ به بازار، برخی از کاربران گزارش کردند که حاشیه ای در بین شیشه محافظ نمایشگر و قاب دور دستگاه وجود دارد. این کاربران اعلام کردند که این حاشیه به قدری است که می توان در آن یک کارت اعتباری را قرار داد و حتی برخی دیگر نیز عنوان کردند که این موضوع باعث می شود هنگام مکالمه مویشان در لای دستگاه گیر کند. باید بگوییم که هرچند فضای اندکی بین شیشه و قاب آلومینیومی وجود دارد، اما میزان آن به هیچ وجه در حدی نیست که مشکلات اشاره شده را به وجود آورد.

نمایشگر

 _MG_9165

وقتی در مورد صفحه نمایش گلکسی نوت ۴ صحبت می کنیم هیچ لغتی یارای توصیف حجم و مقدار زیبایی این محصول را ندارد. به رسم همیشه، نمایشگر سری نوت در کنار قلم S Pen، همیشه یکی از ویژگی های کلیدی این محصولات بوده. با نگاه به نمایشگر شما به خوبی مسحور زیبایی و رنگ های این محصول می شوید و هرچقدر که بیشتر با آن کار می کنید، بیشتر غرق دلبری رنگ ها و وضوح آن خواهید شد.

سامسونگ هر بار با عرضه نوت جدید مقداری به سایز نمایشگر هم می افزود که این اتفاق برای نخستین بار در مورد نوت ۴ رخ نداد و صفحه نمایش در همان سایز نوت ۳، یعنی ۵.۷ اینچ باقی ماند. اما رزولوشن کاملا پیشرفت داشته و حالا ما یک نمایشگر QHD -رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل- با پنل Super AMOLED در اختیار داریم. اما کافی است کمی محاسبات ریاضی کنید تا متوجه شوید گلکسی نوت ۴ یک تراکم پیکسلی فوق العاده ۵۵۱ پیکسل در هر اینچ دارد. برای مقایسه بهتر باید یاد آوری کنیم رتینای اپل تنها ۳۰۰ پیکسل در هر اینچ رزولوشن دارد.

سامسونگ در نمایشگر نوت ۴ از چینش لوزی شکل PenTile استفاده کرده و پیکسل ها را در کنار یکدیگر به صورت مولکولی قرار داده و هر پیکسل دارای چند پیکسل کوچک دیگر است. بدین صورت که اگر در زیر میکروسکوپ آن را مشاهده کنید، خواهید دید که پیکسل ها در دو سایز و به صورت زنجیره ای به هم متصل اند.

به لطف استفاده از پنل پلاریزه شده Super AMOLED شما در گلکسی نوت ۴ یک نمایشگر با کنتراست بالا و رنگ های بیش از حد اشباع شده خواهید دید و با مشاهده هر تصویر احساس می کنید در دل آن قرار دارید.

با این حال اگر شما یک عکاس یا گرافیست حرفه ای هستید که به رنگ های کاملا دقیق نیاز دارید و یا حتی به عنوان کاربر معمولی به این حد از اشباع نیاز ندارید، باید این مژده را بدهیم که یک حالت به نام Professional Photo Mode در نوت ۴ وجود دارد که رنگ های پنل را تا حد بسیار زیادی به واقعیت نزدیک می کند.

پنل های Super AMOLED سامسونگ نسل به نسل نسبت به قبل پیشرفت بیشتری می کنند و نوت ۴ گواه این موضوع است. دادن حق انتخاب برای "دقت" یا "اشباع" به سادگی دیگر رقبا را از دور خارج می کند و بدون اغراق باید گفت صفحه نمایش جدیدترین فبلت سامسونگ از بهترین ها و چشمگیرترین ها در بازار است.

کنتراست صفحه نمایش گلکسی نوت ۴ بسیار خوب بوده و از طرفی، بازتاب نوری که ما در این نمایشگر می بینیم به طرز فوق العاده ای کم است. بدین ترتیب شما در محیط های روشن و زیر نور آفتاب از کار کردن با این دستگاه لذت خواهید برد. به دلیل کنتراست بسیار خوب هم در تمام زوایا هیچ پرش رنگی وجود ندارد و عملکرد آن کاملا بی عیب و نقص است.

همانطور که گفتیم شما با نگاه کردن به نمایشگر گلکسی نوت ۴ به قدرت سامسونگ در تولید صفحه نمایش پی خواهید برد و خواهید دید که این شرکت توانسته محصولی را تولید کند که در این بخش هیچ عیب و نقصی را نمی توان به آن وارد کرد.

نرم افزار

note4ui1

اگر پیش از این یکی از محصولات سامسونگ را در اختیار داشتید قطعا نسبت به این موضوع اذعان خواهید داشت که این شرکت در رابط کاربری شخصی سازی شده اس کمی بیش از اندازه قابلیت های نرم افزاری قرار می دهد. حال یک خبر خوش برای شما عزیزان داریم: دیگر از آن همه زرق و برق و هیاهوی نرم افزاری و امکانات بلا استفاده خبری نیست. خوشبختانه سامسونگ در گلکسی نوت ۴ رابط کاربری را بسیار سبک تر و ساده تر از قبل کرده و ما تقریبا همان ظاهری که در گلکسی اس ۵ [بررسی دیجیاتو: گلکسی اس۵؛ لباسی برای پادشاه] می بینیم را در این محصول هم در اختیار داریم.

گلکسی نوت ۴ تحت اندروید ۴.۴.۴ و ملبس به رابط کاربری TouchWiz سامسونگ اجرا می شود و در کنار ظاهر ساده، امکانات بسیار خوبی در آن قرار گرفته. همانطور که گفتیم ظاهر نسبت به قبل ساده تر شده و رنگ و بوی تخت تری به خود گرفته اما همچنان غنی از امکانات نرم افزاری است که پرداختن به تمامی موارد آن نتیجه ای جز خسته شدن چشم شما خوانندگان نخواهد داشت. بنابراین اجازه دهید تنها به موارد خاص و برجسته این بخش اشاره کنیم.

note4ui2

اگر دقت کرده باشید اخیرا شرکت ها به ایجاد یک صفحه جدا صرفا برای مجله اینترنتی روی آورده اند و سامسونگ هم در نسخه های آخر تاچ ویز، My Magazine را در اولین صفحه بخش خانگی قرار داده که با وارد شدن به حساب های کاربری و انتخاب موضوعات مورد علاقه می توانید آنها را همانند یک مجله در اختیار داشته باشید. البته این قابلیت توسط اپلیکیشن Flipboard هم با نام Flipboard Briefing هم وجود دارد که شما می توانید گزینه دلخواه خود را انتخاب کنید.

همانطور که گفتیم بسیاری از قابلیت های هوشمند غیر ضروری در این نسخه از تاچ ویز به کل حذف شده. از آنها می توان به مواردی همچون: توقف هوشمند فیلم، چرخش هوشمند نمایشگر، حرکت هوشمند در صفحه (Smart Scroll) با چشم و حالت مطالعه (Reading Mode) اشاره کرد. در این زمینه سامسونگ صرفا به چهار دستور حرکتی ذیل اکتفا کرده:

  • Direct Call: برقراری تماس با گذاشتن دستگاه کنار گوش
  • Smart Alert: اعلان تماس های از دست رفته و پیامک های دریافتی پس از بلند کردن دستگاه
  • Mute/Pause: بی صدا کردن دستگاه با گذاشتن آن از سمت نمایشگر به روی میز
  • Palm swipe to capture: عکاسی با حرکت دادن دست

حالت چند پنجره ای یکی از بهترین امکاناتی است که در نوت ۴ به دلیل اندازه بزرگ نمایشگر به خوبی عمل می کند. این قابلیت به شما امکان باز کردن چند اپلیکیشن به صورت ۲ پنجره در کنار یکدیگر را می دهد که البته سامسونگ در نوت ۴ این قابلیت را بهبود بخشیده و حالا شما می توانید از حالت شناور هم استفاده کنید. به طور مثال با اجرا کردن اپلیکیشن دوربین در حالت شناور، می توانید حین کار کردن با تلفن همراه در خیابان (که البته به هیچ عنوان توصیه نمی شود!) همزمان مسیر خود را هم نگاه کنید.

همچنین شما این امکان را دارید که اطلاعات را از یک پنجره به پنجره دیگر منتقل کنید. به طور مثال با کلیک به روی لینکی در پیامک مستقیما در پنجره دوم کروم باز شود تا دیگر نیازی به ترک اپلیکیشن نخست نباشد.

note4ui16

گریزی کوتاه هم به اپلیکیشن S Health داشته باشیم. همانطور که می دانید سامسونگ در راستای برنامه سلامتی کاربرانش این اپلیکیشن را عرضه کرد و در آن قابلیت هایی را قرار داد که افراد بتوانند نسبت به وضعیت بدنی خود مطلع باشند. این اپلیکیشن به مرور زمان کامل تر شده و حالا در گلکسی نوت ۴ به یک مشاور و مربی دلسوز تبدیل گشته است.

2

اپلیکیشن S Health حالا از پشتیبانی بیشتری برخوردار است. نوت ۴ به لطف برخورداری از سنسورهای تشخیص سطح ماوراء بنفش نور خورشید (UV) و ضربان قلب و در کنار این سنسورها با ارتباط به S Health به خوبی می تواند نیازهای پزشکی شما را برطرف کند. اپلیکیشن طراحی جذاب و زیبایی دارد و همچنین امکانات بسیار خوبی برای تحت نظر داشتن وضعیت سلامتی وجود دارد. تمرینات بدنسازی، برنامه پیاده روی، وزن، مقدار کالری جذب و دفع شده بدن، استرس و نحوه خواب از برخی امکانات این اپلیکیشن هستند. از طرفی شما به سادگی می توانید دیگر گجت های پوشیدنی سلامتی را به S Health متصل کنید.

1

اما اپلیکیشن S Voice گلکسی نوت ۴ قابلیت جذابی دارد که قطعا خبرنگاران از آن استقبال خواهند کرد. S Voice نام اپلیکیشن ضبط صدای سامسونگ است که به کمک میکروفون های چند گانه این فبلت می تواند جهت صدا را درک کند. در این اپلیکیشن علاوه بر ضبط معمولی، ۲ حالت Interview (مصاحبه) و Meeting (ملاقات) وجود دارد که در مورد اول می تواند از ۲ جهت صدا را ضبط کند و در وضعیت ملاقات، این دقت به ۸ جهت افزایش پیدا می کند.

اما نکته این ویژگی در بازپخش فایل ضبط شده است. به دلیل درک جهت این اپلیکیشن شما می توانید صدای جهات دلخواه را ببندید و فقط صحبت های یک نفر را ضبط کنید. در تستی که ما از این قابلیت گرفتیم، S Voice عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشت.

به طور کلی باید گفت گلکسی نوت ۴ از لحاظ نرم افزاری کاملا غنی بوده و تمام نیازهای شما را برطرف می سازد.

سخت افزار

_MG_9112

همانطور که احتمال می دانید، سامسونگ سری رده بالای تلفن های همراه هوشمندش را با ۲ چیپ اسنپدرگن و اگزینوس [جهت مطالعه: استفاده از چیپ Exynos در بیش از ۲۰ تلفن هوشمند مختلف] عرضه می کند. گلکسی نوت ۴ هم از این قائده مستثنا نیست و دارای دو نسخه با Exynos 5433 و اسنپدرگن ۸۰۵ است.

نمونه ای که در اختیار ما قرار گرفته بود، از نوع اگزینوس بود بنابراین تمام نظرات ما در رابطه با این پردازنده است و امکان دارد اعداد و نتایج بررسی سخت افزار با نسخه اسنپدرگن متفاوت باشد.

چیپ اگزینوس ۵۴۳۳ یک پردازنده هشت هسته ای دارد که چهار هسته آن از نوع Cortex-A53 و با سرعت ۱.۳ گیگاهرتز و مابقی Cortex-A57 با ۱.۹ گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی که همراه با اگزینوس قرار گرفته از نوع Mali-T760 است که در میان رقبایش یکی از بهترین ها محسوب می شود.

note4ui26

هر دو نسخه دارای ۳ گیگابایت رم هستند و با این ترکیب بسیار قدرتمند می توان گفت شما هیچ گونه تاخیر یا مشکلی را حین بازی های گرافیک سنگین، اجرای اپلیکیشن ها و چند وظیفگی نخواهید داشت. در تست های انجام شده توسط ما هم گلکسی نوت ۴ حجت را بر ما تمام کرد که سامسونگ یک فبلت تمام عیار را عرضه کرده. همانطور که در تصویر فوق می بینید، گلکسی نوت ۴ توانست در تست های Antutu و Basemark OS II به ترتیب ۴۷۴۷۰ و ۱۱۶۹ را ثبت کند که دو رقم بسیار خوب محسوب می شود.

گلکسی نوت ۴ دارای ۳۲ گیگابایت فضای داخلی است که از این فضا چیزی در حدود ۲۶ گیگابایت در اختیار کاربر قرار می گیرد. اگر احساس کردید این فضا پاسخگوی نیاز شما نیست، باید بگوییم به وسیله کارت حافظه جانبی می توانید تا ۱۲۸ گیگابایت دیگر به حافظه فبلت خود اضافه کنید.

یکی دیگر قابلیت های سخت افزاری این محصول، پشتیبانی از فن آوری هایی مثل سنسور مادون قرمز، بلوتوث ۴.۱، وای فای دو بانده، LTE و در نهایت NFC است که هر کدام به نوبه خود می توانند ویژگی مهم و کاربردی باشند.

قابلیت های خاص

از قدیم الایام سری گلکسی نوت همیشه همراه با امکانات و ویژگی های خاص به خود عرضه می شده و این روال تا به امروز هم که نسخه چهارم این غول آسای سامسونگ عرضه شده ادامه دارد. اما گلکسی نوت ۴ نسبت به قبل قابلیت های خاص بیشتری دارد که به آنها اشاره می کنیم.

 

سنسور اثر انگشت

_MG_9113

سامسونگ در پنجمین کهکشانی سری اس خود، یعنی گلکسی اس ۵ از یک قابلیت جدیدی در محصولاتش رونمایی کرد و آن، سنسور اثر انگشت است. به وسیله این سنسور شما می توانید اثر انگشت خود را در دستگاه ثبت کنید تا امنیت را در فبلت خود به مقدار بسیار بالایی افزایش دهید. پس از انجام این کار شما می توانید قفل نمایشگر خود را به وسیله همین سنسور باز کنید و یا برخی پرداخت های اینترنتی همانند PayPal (که البته استفاده ای در ایران ندارد) را به همین طریق انجام دهید.

خوشبختانه بر خلاف آنچه که ما در گلکسی اس ۵ دیدیم، سنسور اثر انگشت در گلکسی نوت ۴ عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت و شما در صورت ثبت اثر انگشت خود در زوایای مختلف، به همان شکل می توانید از این سنسور استفاده کنید. سرعت و دقت بالا دو فاکتور بسیار حیاتی در اینگونه سنسورها است که باید گفت نوت ۴ در این مورد هم نمره کامل را به خود اختصاص می دهد.

 

حسگر ضربان قلب و UV

_MG_9166

یکی دیگر از ویژگی هایی که مجددا همراه با گلکسی اس ۵ برای نخستین بار رونمایی شد، سنسور ضربان قلب بود. به طور کلی سامسونگ از پرچمدار آخرش مسیر جدیدی را آغاز کرد که در آن، حفظ سلامتی کاربر یکی ار ارکان اساسی اش است. وجود این سنسور و اپلیکیشن S Health دو برهان بر این موضوع است و کاربر با همین دو عامل می تواند به خوبی از وضعیت سلامتی خود با خبر باشد.

عملکرد این سنسور بسیار ساده است و شما با قرار دادن انگشت خود به روی سنسور که در سمت راست دوربین پشت دستگاه قرار دارد، قادر به ثبت وضعیت ضربان قلب شما خواهد بود. این ویژگی به شما کمک می کند در ورزش های خود نسبت به وضعیت بدنی خود اشراف کامل داشته باشید. از طرفی سامسونگ در این نوت ۴ از سنسور قدم شمار هم استفاده کرده که به وسیله S Health آمار پیاده روی و دویدن های شما را زیر نظر می گیرد.

اما این دستگاه تنها به حسگر ضربان قلب مجهز نیست بلکه سنسور سنجش UV (ماوراء بنفش) نور خورشید هم در آن قرار داده شده. با انتخاب گزینه UV در اپلیکیشن S Health و گرفتن سنسور به سمت خورشید، به خوبی می توانید نسبت به مقدار نور ماوراء بنفش موجود در آفتاب با خبر شوید.

S-Pen

_MG_9175

گلکسی نوت بدون قلم هیچ معنایی ندارد چرا که سامسونگ از همان ابتدای کار این محصول را با قلمی عرضه کرد که یکی از عوامل موفقیت آن شد. قلم S Pen نسبت به قبل هیچ تغییر اندازه ای نداشته ولی از نظر طراحی دارای شیارهایی به روی بدنه شده. این شیارها باعث می شوند تا اصطکاک بیشتری را با دست ایجاد کند و به همین دلیل احتمال لیز خوردن آن بسیار کم می شود.

اگر با قلم گلکسی نوت های قبلی کار کرده باشید متوجه خواهید شد که در نوت ۴ اصطکاک بین نوک قلم و نمایشگر از قبل بیشتر شده و دلیل آن، ایجاد حس استفاده از قلم و کاغذ طبیعی قلمداد شده است. هر چند که هنوز تا تحقق کامل این موضوع راه زیادی باقی مانده.

_MG_9146

اما اگر از نظر فنی بخواهیم قلم را بررسی کنیم باید بگوییم S Pen نسبت به قبل حساسیت و درک فشار بسیار بهتری را از خود نشان می دهد. درجه حساسیت فشار این نسخه نسبت به مدل قبلی دو برابر شده و در ۲۰۰۰ سطح فشار را درک می کند. این موضوع زمانی که در حال نوشتن با قلم هستید خود را نشان می دهد.

بپردازیم به قابلیت هایی که S Pen به ما می بخشد. این محصول در بدنه خود دارای یک دکمه فیزیکی است که با فشردن آن یک منوی چهار گزینه ای به روی نمایشگر ظاهر می شود در پایین ذکر می کنیم:

1

  • Action Memo

این ویژگی در صفحه نمایش یک دفترچه یادداشت را باز می کند و تا در همان صفحه شروع به یادداشت برداری کنید. یکی از قابلیت های جالب این گزینه، اضافه کردن برگه یادداشت شده به عنوان یک ویجت در صفحه خانگی است و با فشردن آن مجددا قادر به مشاهده یادداشت مورد نظر خواهید بود.

2

  • Smart Select

با این ویژگی شما می توانید بخشی از صفحه را جدا کرده و به صورت عکس ذخیره کنید. از ویژگی های این قابلیت امکان ساخت گالری های کوچک از تصاویر جدا شده و قرار دادن به صورت یک اپلیکیشن شناور در صفحه است.

3

  • Image Clip

این ویژگی تا حدی مشابه گزینه قبلی است منتها شما می توانید تصاویر را با هر شکلی که ترجیح می دهید، از نمایشگر جدا کنید و در آلبوم تصاویر یا دفترچه یادداشت خود ذخیره کنید.

4

  • Screen Write

در نهایت گزینه آخر همانطور که از نام آن پیداست، شما می توانید با این ویژگی به روی نمایشگر یادداشت بنویسید و در نتیجه نهایی را به عنوان عکس ذخیره کنید.

دوربین

_MG_9129

دوربین گلکسی نوت ۴ قادر است تصاویر را با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل شکار کند. دیافراگم این دوربین f/2.2 است و عکس های آن نیز با نسبت ۱۶:۹ به ثبت می رسند. سامسونگ همچنین قابلیت لرزشگیر اپتیکال را نیز بر روی دوربین نوت ۴ قرار داده است.

در عمل باید بگوییم که نوت ۴ عکس های فوق العاده ای را از خود بر جای می گذارد. تاثیر تعداد مگاپیکسل بیشتر به خوبی بر روی عکس ها قابل مشاهده هستند. در مقایسه با دوربین نوت ۳ با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل، گلکسی نوت ۴ قادر است تا جزییات بسیار بیشتری را در تصاویر به ثبت رساند. همچنین نسبت ۱۶:۹ نیز تصاویر عریض تری را با خود به همراه می آورد و به کاربر اجازه می دهد تا سوژه های بیشتری را در داخل کادر خود جای دهد.

Note4_Photo_sample_003
برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی به روی آن کلیک کنید.

گلکسی نوت ۴ به مانند گلکسی اس ۵ [بررسی دیجیاتو : گلکسی اس ۵؛ لباسی برای پادشاه] از تکنولوژی فوکوس فازی (PDAF) بهره می برد. بر خلاف دوربین اکثر تلفن ها که فوکوس را از طریق کنتراست موجود در عکس تشخیص می دهند، PDAF نورهای دریافتی را به دو عکس مجزا تجزیه می کند و سپس به مقایسه آنها می پردازد. البته اگر نورهای دریافتی از محیط کافی نباشند، دستگاه به صورت خودکار به همان روش کلاسیک فوکوس کردن روی می آورد.

جالب اینکه سامسونگ PDAF را در مقایسه با اس ۵ بهبود داده و ترتیبی اتخاذ کرده که اکنون نوت ۴ در فوکوس کردن عملکرد به مراتب سریع تری را از خود به نمایش گذارد.

Note4_Photo_sample_018
برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی به روی آن کلیک کنید.

رنگ تصاویر شاید به طراوت عکس های گلکسی اس ۵ نباشند، اما باز هم می توان آنها را بسیار زنده و شاداب دانست. دوربین نوت ۴ از دامنه دینامیکی مطلوبی بهره می برد و همین خاطر قادر است تا سایه ها و نقاط تاریک را در عکس ها با کیفیت بالایی به ثبت رساند.

دستگاه در زمینه عکاسی ماکرو نیز بسیار خوب عمل می کند و فوکوس سریعی را از خود به نمایش می گذارد. شما با نوت ۴ می توانید تا فاصله ۶ سانتی متری به سوژه ها نزدیک شوید و عکس های جالبی را از آنها شکار کنید.

Note4_Photo_sample_013
برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی به روی آن کلیک کنید.

نوت ۴ قادر است تصاویر پانوراما را با رزولوشن بسیار بالایی به ثبت رساند. در حالی که آیفون ۶ در حالت پانوراما عکس های خود را با رزولوشن ۴۳ مگاپیکسل ارائه می دهد، فبلت سامسونگ عدد فوق العاده ۵۶.۶ مگاپیکسل را عرضه می کند. در این تصاویر جزییات در حد بالایی به ثبت می رسند و عکس ها نیز با دقت بالایی به یکدیگر پیوند داده می شوند.

اما مهمتر از تمام مواردی که تا به حال به آنها اشاره کردیم، عملکرد نوت ۴ در محیط های کم نور است. در گلکسی اس ۵ سامسونگ تلاش کرد با بهره گیری از تکنولوژی ISOCELL عکس های بهتری را در فضاهای تاریک در اختیار کاربران قرار دهد. نتیجه کار هرچند نسبت به مدل های قبلی بهبود یافته بود، اما باز هم چندان چنگی به دل نمی زد. اکنون در نوت ۴ لرزشگیر اپتیکال آماده است تا شگفتی بیافریند. نمونه تصویر ثبت شده در تاریکی را در ادامه می توانید مشاهده نمایید.

Note4_Photo_sample_024

دوربین جلوی دستگاه نیز دستخوش تغییراتی شده است. این دوربین هم اکنون رزولوشن ۳.۷ مگاپیکسل را ارائه می دهد و با گشودگی f/1.9 قابلیت ثبت سلفی های بهتری را ممکن می سازد. این گشودگی اجازه جذب نور بیشتر و در نتیجه امکان ثبت عکس های با کیفیت تر در تاریکی را فراهم می آورد.

یکی از قابلیت های جالبی که سامسونگ برای سلفی دوستان قرار داده، Wide Selife نام دارد. این ویژگی در واقع به مانند پانوراما برای دوربین جلو عمل می کند. با فعال کردن گزینه Wilde Selfie شما می توانید فضایی ۱۲۰ درجه را با دوربین جلو تحت پوشش قرار داده و دوستان بیشتری را در سلفی خود جای دهید.

عکس با دوربین جلوی نوت ۴
عکس با دوربین جلوی نوت ۴

اما اگر دوربین ۳.۷ مگاپیکسلی جلو رضایت شما را برای سلفی جلب نکرد و دوست داشتید از دوربین ۱۶ مگاپیکسلی پشت استفاده کنید، می توانید با فعال کردن گزینه Rear-Selfie به راحتی عکس هایی را از خود به ثبت رسانید. این ویژگی در واقع ترتیبی می دهد تا حسگر ضربان قلب، به عنوان شاتر دوربین فعالیت نماید. بدین ترتیب هرگاه که انگشت شما در محفظه سنسور مذکور قرار بگیرد، عکس گرفته می شود.

 

 باتری

_MG_9158

گلکسی نوت ۴ با وجود دو برابر شدن رزولوشن نسبت به نسخه قبلی، در بخش باتری تغییر زیادی نداشته و با مقدار کمی افزایش حجم، به ۳۲۲۰ میلی آمپر ساعت رسیده است. در نگاه اول شاید این مقدار باتری کافی به نظر برسد ولی با در نظر گرفتن سایز و رزولوشن نمایشگر و همچنین سخت افزار مورد استفاده در نوت ۴، شاید کمی نگران مقدار مصرف انرژی فبلت خود شوید. چرا که اکثر تلفن های همراه هوشمندی که از نمایشگر QHD و سخت افزار قدرتمند بهره می برند مشکل مصرف انرژی زیاد دارند. خوشبختانه این نگرانی با یک روز استفاده از گلکسی نوت ۴ از میان خواهد رفت.

سامسونگ به خوبی توانسته مصرف انرژی گلکسی نوت ۴ را مدیریت کند تا با وجود چنین مشخصات فنی، شما نگرانی آنچنانی از اتمام باتری فبلت خود نداشته باشید. همانطور که احتمالا ساعتی پیش در مطلب "المپیک موبایل ها؛ تلفن های همراه با بهترین عمر باتری" مشاهده کردید، گلکسی نوت ۴ در میان فبلت ها خوش درخشیده و در تست های ما هم رقم های خوبی را از خود به ثبت رساند.

در یک استفاده روزمره معمولی شما بیش از یک روز فبلت خود را در اختیار خواهید داشت و در صورت حداقل استفاده این عدد را می توانید تا حدود ۸۵ ساعت افزایش دهید. گلکسی نوت ۴ در تست پخش ویدیوی ۱۰۸۰پی ممتد ما در حدود ۱۷ ساعت دوام آورد و همچنین در استفاده سنگین و مرور وب نیز به رقم حدود ۱۰ ساعت و ۱۴ دقیقه رسیدیم.

از سوی دیگر، این محصول با داشتن دو حالت ذخیره انرژی با نام های Power Saving و Ultra Power Saving بیش از پیش در کاهش مصرف باتری موفق عمل می کند. در حالت اول برخی عملیات پس زمینه دستگاه متوقف و نور دستگاه کاهش پیدا می کند و در مورد دوم، نمایشگر به رنگ سیاه و سفید درآمده و شما صرفا قادر به برقراری تماس، مرور در اینترنت از طریق اینترنت موبایل و برخی امکانات جزئی خواهید بود تا بدین ترتیب دستگاه دوام باتری بیشتری داشته باشد.

اما به عنوان حسن ختام بخش باتری باید از وجود یک قابلیت بسیار خوب در قسمت باتری اطلاع دهیم که گل سر سبد این بخش از گلکسی نوت ۴ است. سامسونگ در این فبلت از یک قابلیت شارژ سریع استفاده کرده که به وسیله آن، باتری ۳۲۲۰ میلی آمپری نوت ۴ در حدود ۳۰ دقیقه ۵۰ درصد شارژ می شود. در حالت عادی و بدون این ویژگی پر شدن نصف این باتری حدود یک ساعت به طول می انجامد. این ویژگی برای افرادی که مدت زمان بسیاری را در رفت و آمد هستند قابلیتی بسیار عالی به شمار می رود.

رقبا

اجازه دهید همانند دیگر بررسی ها، نگاهی هم به رقبای این محصول داشته باشیم:

iPhone 6 Plus
iPhone 6 Plus - بررسی دیجیاتو
  • صفحه نمایش: ۵٫۷ اینچ
  • رزولوشن: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • پردازنده: Cylon ARM A8 دو هسته ای با توان ۱.۴ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: PowerVR GX6650
  • رم: یک گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶/۶۴/۱۲۸ گیگابایت
  • دوربین: ۸ مگاپیکسل
  • باتری: ۲۹۱۵ میلی آمپر
  • سیستم عامل: iOS 8
  • قیمت: سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان (آل دیجیتال)
LG G3
LG G3 - بررسی دیجیاتو
  • صفحه نمایش: ۵.۵ اینچ
  • رزولوشن: ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل
  • پردازنده: اسنپدرگن ۸۰۱ چهار هسته ای با توان ۲.۴۶ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرینو ۳۳۰
  • رم: ۲ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶/۳۲ گیگابایت
  • دوربین: ۱۳ مگاپیکسل
  • باتری: ۳۰۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴
  • قیمت: یک میلیون و ۶۰۵ هزار تومان (آل دیجیتال)

 

Huawei Ascend Mate7
Huawei Ascend Mate7
  • صفحه نمایش: ۶ اینچ
  • رزولوشن: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • پردازنده: هایسیلیکن کرین ۹۲۵ هشت هسته ای با توان چهار هسته ۱.۸ و چهار هسته ۱.۳ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: Mali-T628
  • رم: ۲/۳ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶/۳۲ گیگابایت
  • دوربین: ۱۳ مگاپیکسل
  • باتری: ۴۱۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴

جمع بندی

_MG_9170

گلکسی نوت ۴ بی شک بهترین فبلت موجود در بازار است. دستگاهی که می توان به داشتنش افتخار کرد و به لطف طراحی جدید سامسونگ از زیبایی ظاهری آن لذت برد. قلم S Pen همچنان بزرگ ترین نقطه قوت نوت ۴ به شمار می رود و قابلیت های بسیاری را با خود به همراه می آورد.

برخورداری از نمایشگر با کیفیت، ضمن حفظ عمر باتری، اقدام مهمی است که مهندسین سامسونگ به خوبی از پس آن بر آمده اند و جای هیچگونه انتقادی را باقی نگذاشته اند.

سامسونگ در نوت ۴ بلوغ را تجربه کرده و بهترین دستگاهی که تا به امروز ساخته را در اختیار کاربران قرار داده است. دستگاهی که به لطف قابلیت هایش، می تواند خلاقیت را در شما شکوفا سازد.

_MG_9135

نقاط مثبت :

  • نمایشگر فوق العاده با کیفیت
  • عمر باتری مطلوب
  • ظاهر زیبا

نقاط منفی:

  • اسپیکر مونو
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (169 مورد)
  • ali
    ali | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

    عالیه با اندروید 6 حالا دیگه هیچیش از 5 پایینتر نیست به جز اینکه هم کارت حافظه میخوره هم باطریش قابل تعویضه

  • امیر
    امیر | ۲۵ آذر ۱۳۹۴

    عاقا خیلی دمت گرررررررررررم بابت سایت خوبت ی دنیا تشکر...
    نوت 4 بهترین اززززززززز هر نظررررررررررررر ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی